خواص فلفل دلمه

رنگ‌های زیبا و چشم نواز، انواع مختلف، طعم دلچسب و آبدار… خوشبختانه فلفل دلمه‌ای جزو سبزیجاتی است که طرفداران زیادی دارد. اما هستند افرادی که به هر دلیلی خود را از طعم و خواص این ماده‌ی غذایی مفید محروم می‌کنند. اگر بدانید که «چه می‌کند این فلفل دلمه‌ای» حتماً بیش از پیش از آن استفاده خواهید کرد.

فلفل دلمه‌ای سرشار از ویتامین‌های گروه B مانند تیامین، ریبوفلاوین و B۶ است که ویتامین‌های موثر در تبدیل مواد غذایی به انرژی می‌باشند. فلفل دلمه‌ای همچنین گیاهی سرشار از فیبر، پروتئین و آهن می‌باشد.

فلفل دلمه‌ای علاوه بر اینکه سرشار از ویتامین‌ها و ترکیبات مفیدی است که از ابتلا به انواع بیماری‌های پیشگیری می‌کند، طعم خوب و دلچسبی هم به غذاها می‌بخشد.

فلفل دلمه‌ای به علت دارا بودن آب میان‌بافتی فراوان یکی از کم‌کالری‌ترین سبزی‌ها می‌باشد. با وجود اینکه فلفل دلمه‌ای سبز رنگ در میان اکثر افراد شناخته‌شده‌تر می‌باشد، اما پیگمان‌های ایجادکننده رنگ قرمز، نارنجی و زرد خواص بسیاری دارند. از نظر طعم، فلفل دلمه‌ای سبز کمی تلخ‌تر است و فلفل‌های زرد، نارنجی و قرمز شیرین‌تر هستند و به حالت میوه‌ای بیشتر شبیه می‌باشند. فلفل دلمه‌ای گیاه تندی نیست؛ زیرا کاپسایسین که باعث طعم تندی در فلفل می‌شود، در این فلفل به مقدار بسیار ناچیزی وجود دارد.

فلفل دلمه‌ای علاوه بر اینکه سرشار از ویتامین‌ها و ترکیبات مفیدی است که از ابتلا به انواع بیماری‌های پیشگیری می‌کند، طعم خوب و دلچسبی هم به غذاها می‌بخشد.

خواص فلفل دلمه برای مقابله با بیماری ها

در حالت کلی ویتامین ها، ترکیبات آنتی اکسیدانی و فیبرهای موجود در میوه ها و سبزیجاتی مانند فلفل دلمه ای نقش مهمی در حفظ سلامتی بدن دارد. نتایج پژوهش های متعددی نشان داده است که مصرف زیاد میوه و سبزیجات خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی، سرطان و دیگر بیماری ها را کاهش می دهد.فلفل دلمه ای جزو سبزیجاتی است که حاوی بیشترین میزان ویتامین C می باشد. این ویتامین خواص آنتی اکسیدانی دارد و برای مقابله با بیشتر بیماری ها لازم است. کمبود این ویتامین اضطراب و استرس را در وجود شما بالا می برد. خودتان هم بهتر می دانید که استرس منشأ بسیاری از بیماری هاست برای همین هم اگر آدم مضطربی هستید، سیگار می کشید و یا جنینی در شکم دارید نیازتان به ویتامین C به مراتب بیشتر است. یعنی ۱۲۰ میلی گرم در روز. ویتامین C بسیار موثر و مفید است و تأثیر ویتامین های A و E را بالا می برد. این ویتامین برای ساخت سلول ها و بافت های بدن، بهبود جای زخم و جذب آهن لازم است. از این گذشته این ویتامین با همکاری کاروتن و ویتامین A از ابتلا به بیماری های مزمن پیشگیری می کند. برای همین هم توصیه می کنیم با افزایش مصرف فلفل دلمه ای باک ویتامین C تان را پر کنید تا از بیماری های مختلف دور بمانید.فلفل دلمه ای به ویژه از ابتلا به بیماری های قلبی عروقی، کاهش قدرت بینایی و گرفتگی بینی پیشگیری می کند. مصرف این سبزی راهی است برای جلوگیری از ابتلا به سرطان سینه،آرتریت و جلوگیری از افزایش کلسترول بد خون.

خواص فلفل دلمه ای برای زنان باردار

در دوران بارداری توصیه مصرف روزانه هشتاد و پنج میلی گرم ویتامین C الزامی است بنابراین خوردن ویتامین c در یک رژیم غذایی متعادل در فواصل منظم ضروری است.فلفل دلمه ای جزء سبزیجاتی ست که حاوی ویتامین ث فراوان است پس در دوران بارداری مصرف این سبزی پرخاصیت بسیار توصیه می شود.

خواص فلفل دلمه برای جلوگیری از اثررادیکال‌های آزاد

درون فلفل سبز، ترکیبات ویتامین A،B (به‌طور عمده ویتامین B۶ و B۹) و البته ویتامین C وجود دارد. که بدن ما برای مبارزه بارادیکال‌های آزاد به این‌گونه ویتامین‌ها نیاز دارد. همچنین وجود ویتامین B۶ برای بدن ما بسیار ضروری است، زیرا بدن ما برای تولید گلبول‌های قرمز و تامین اکسیژن برای بافت‌های داخلی و حفظ سلامت عصب به این ویتامین‌ها وابسته است. همچنین ویتامین A موجود در فلفل‌دلمه‌ای‌سبز در حفظ سلامت پوست و حمایت از رشد گلبول‌های قرمز و سفید برای بدن‌مان لازم است.

خواص فلفل دلمه ای برای پوست

فلفل دارای آنتی‌اکسیدانی به نام لوتین (Lutein) و (zeadanthin) است که به جوان و سالم ماندن پوست کمک می‌کنند. تحقیقات نشان داده وجود این دو آنتی اکسیدانی در خون می‌تواند مانند یک کرم ضد آفتاب عمل کرده و پوست را از اشعه UV نور آفتاب محافظت و از التهاب پوست و آسیب دیدن آن جلوگیری میکند و در نتیجه مانع از ایجاد چین و چروک در پوست میگردد. آنتی اکسیدان لوتین همچنین سبب افزایش خاصیت کشسانی پوست شده و نقش مهمی در جلوگیری از ایجاد چین و چروک دارد. زمانی که اخم می‌کنید و ابرو در هم می‌کشید، این عمل اگر دائما تکرار شود، چین و چروک در پوست ایجاد می‌گردد.

آنتی اکسیدان «لوتین» با افزایش خاصیت کشسانی پوست از جمع شدن آن و ایجاد چین و چروک جلوگیری می‌کند. برخی پژوهشگران معتقدند ترکیبات لیکوپن که در فلفل دلمه‌ای قرمز رنگ وجود دارد، می‌تواند از شل شدن و افتادن پوست جلوگیری کرده و موجب سفتی پوست شود. در نتیجه مانع از ایجاد چین و چروک گردد. فلفل دلمه‌ای همچنین از سبزیجات آبدار و گوشتی است که می‌تواند به سلول‌های پوست آبرسانی کند.

از آنجایی که آب از عناصر مهم و حیاتی سلول‌های پوست می‌باشد، مصرف فلفل دلمه‌ای به داشتن پوستی سفت، مرطوب و سالم کمک می‌کند؛ زیرا خشکی یکی از عوامل بروز چین و چروک در پوست می‌باشد. با مصرف انواع فلفل دلمه‌ای به جنگ چین و چروک‌های پوست خود بروید. فلفل دلمه‌ای را می‌توان به طرق مختلف در سالاد، پیتزا و پاستا مورد استفاده قرار داد.

فلفل دلمه‌ای قرمز، دارای قوی‌ترین آنتی‌اکسیدان

مسئول رنگ قرمز شفاف در فلفل دلمه‌ای، لیکوپن می‌باشد که آنتی‌اکسیدان بسیار قوی است؛ و تحقیقات متعدد ثابت کرده است که لیکوپن از سرطان پروستات و بیماری‌های قلبی پیشگیری می‌کند. لیکوپن ماده‌ای است که وقتی در معرض حرارت قرار بگیرد، آزاد می‌شود. بدین منظور لازم است کمی آن را در روغن تفت داد یا کبابی کرد.

فلفل دلمه‌ای قرمز، تامین سلامت استخوانی

فلفل دلمه‌ای قرمز ۵۵ تا ۷۵ درصد نیاز روزانه بدن به مواد مغذی مورد نیاز در سلامت استخوان را تامین می‌نماید. این مسئله به دلیل دارا بودن مقادیر فراوانی از ریزمغذی‌هایی چون: کلسیم، آهن، منیزیم، فسفر، پتاسیم و روی می‌باشد که همگی، از مواد مغذی مورد نیاز در استحکام و حفظ بافت استخوانی می‌باشند.

فلفل دلمه ای نر و ماده

می‌گویند فلفل دلمه‌ای نر و ماده دارند. برای تشخیص جنسیت آن نیز کافی است آنها را وارونه کنید. فلفل دلمه‌هایی که چهارپایه یا برجستگی دارند ماده و آن‌هایی که سه پایه یا برجستگی دارند جزء نرها هستند.هرچه این سبزی رسیده‌تر یعنی قرمزتر باشد حاوی ترکیبات آنتی‌اکسیدان بیشتری است

خواص فلفل دلمه برای مو

اگر می‌خواهید از داشتن موهای زیبا لذت ببرید، نوشیدن آب فلفل‌دلمه‌ای سبز را از یاد نبرید. این نوشیدنی سرشار از ویتامین c است که می‌تواند به جذب آهن بدن کمک کند و به ریشه موهایتان اکسیژن برساند. این کار موثر خواهد بود، چرا که از آسیب دیدن و تقسیم شدن موها جلوگیری می‌کند. این نوشیدنی برای کسانی که دچار ریزش مو هستند، توصیه می‌شود.

منبع : خبر ساعت ۲۴

 

اشتراك گذاری نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *