میوه لوچی و خواص آن برای سلامتی

میوه لوچی (لیش) یک میوه کوچک با عطر و مزه شیرین است ، که در تابستان بدست می آید . این میوه کوچک حاوی مواد مغذی فراوانی می باشد و دارای مغزی گوشتی و آبدار که با پوستی خشن احاطه شده است . از مغز میوه در طب سنتی چین استفاده می شود .

خواص میوه لوچی (لیش) برای سلامتی ؟

لوچی حاوی مقادیری آنتی اکسیدان شامل ویتامین  C ، ویتامین B-Complex  و فلاونوئیدهای فیتوتویتی است .

لوچی (لیش) یک منبع غنی از مواد مغذی است که برای تولید خون مورد نیاز می باشد ،که شامل :  منگنز ، منیزیم ، مس ، آهن و فولات که برای تشکیل RBC مورد نیاز است .

لوچی (لیش ) حاوی مقادی ر خوبی از فیبر و ویتامین B است که باعث افزایش سوخت و ساز بدن ، چربی ، پروتئین و کربوهیدرات می شود . مواد غذایی غنی از فیبر ثابت کرده که سبب کاهش اشتها میشود و همچنین سوخت و ساز بدن را نیز افزایش میدهد .

لوچی (لیش ) به دلیل اینکه حاوی مقدار زیادی آنتی اکسیدان است از پیری زودرس جلوگیری میکند .

لوچی(لیش) شامل مقادیر بالای آنتی اکسیدان  ویتامین C است . همچنین حاوی مقدار خوبی پتاسیم  است که باعث حفظ سطح سدیم میشود . همچنین پتاسیم  برای بالا بردن و حفظ سطح مایعات مورد نیاز می باشد و باعث متعادل ساختن الکترولیت می شود . بنابراین فشار خون بالا را متعادل کرده و از خطر سکته مغزی و قلبی جلوگیری میکند . همچنین حاوی مواد معدنی مانند منگنز ، منیزیم ، آهن ، مس و فولات است که فشار خون را تنظیم میکند .

لوچی (لیش) دارای مقادیر زیادی آنتی اکسیدان است . آنتی اکسیدانها برای محافظت از رادیکالهای آزاد و استرس اکسداتیو موثرند . بنابراین از بیماری های دژنراتیو محافظت میکنند و مانع از  بروز آرتریت می شوند و برای محافظت از آسم موثر هستند .

لوچی (لیش) حاوی مقادیر زیادی فیبر غذایی است که بهترین مواد مغذی می باشد و باعث تقویت و سلامت قلب و عروق می گردد .

مزایای سلامتی Lychee را می توان به صورت زیر خلاصه کرد:

میوه لوچی حاوی ۶۶ کالری در هر ۱۰۰ گرم است که قابل مقایسه با انگور است. این پروتئین دارای چربی اشباع نشده و کلسترول نیست اما مقادیر خوبی از فیبر غذایی، ویتامین ها و آنتی اکسیدان ها را تشکیل می دهد.

تحقیقات انجام شده نشان می دهد که الیگونول، پلی فنول با وزن مولکولی کم، به طور فراوانی در میوه لوچی یافت می شود. الیگونول  ضد ویروس آنفلوآنزا است. علاوه بر این، به بهبود جریان خون در اندام کمک می کند، وزن را کاهش می دهد و پوست را از اشعه های مضر UV محافظت می کند.

لوچی (لیش)، مانند میوه های مرکبات، منبع عالی ویتامین C است. مطالعات نشان می دهد که مصرف میوه های غنی از ویتامین C به بدن انسان کمک می کند مقاومت در برابر عوامل عفونی را افزایش دهد و رادیکال های آزاد مضر و التهابی را از بین ببرد.

منبع :

https://www.researchgate.net/post/What_are_the_health_benefits_of_Lychee_Litchi_fruit

https://www.nutrition-and-you.com/Lychee.html

 

 

اشتراك گذاری نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *