خواص شیره توت

شیره توت فرآورده ای طبیعی و سرشار از خاصیت است که می خواهیم خواص شیره توت را در این مقاله مورد بررسی قرار دهیم. از مهم ترین خواص شیره توت می توان به رفع کم خونی، تقویت بینایی، پیشگیری از بیماری های قلبی و عروقی، کنترل دیابت و تصفیه خون اشاره کنیم. کاهش اضطراب و استرس، تقویت سیستم گوارش، کمک به انعقاد خون و بهبود سیستم ایمنی بدن از دیگر خواص شیره توت به شمار می‌آید.

 

شیره توت نقش مهمی در تقویت حافظه دارد و به بهبود عملکرد کبد و طحال کمک می‌کند. یکی از فواید شیره توت ضد التهاب بودن این ماده غذایی است. از خاصیت‌های دیگر شیره توت می‌توان به تنظیم فشار خون، تقویت معده و بهبود فرایند هضم و تنظیم اختلالات قاعدگی اشاره کرد. این فرآورده طبیعی پرکالری، موجب تقویت انرژی در بدن شده و در برطرف کردن ضعف و بی حالی بدن موثر است. توصیه می شود برای بهره گیری از خواص بی نظیر این ماده غذایی ارزشمند، آن را در رژیم غذایی خود قرار دهید. قیمت شیره توت با توجه به خواص ارزشمندی که دارد بسیار مقرون به صرفه است.

 

خواص شیره توت برای رفع کم خونی

از مهم ترین خواص شیره توت می توان به درمان کم خونی ناشی از فقر آهن اشاره کرد. شیره توت به عنوان منبعی سرشار از آهن و ویتامین C نقش مهمی در جبران کمبود آهن بدن دارد. این شیره شگفت انگیز در برطرف کردن کم خونی موثر است. شیره توت مانند شیره خرما و شیره انگور باعث رفع کم خونی می شود و مصرف مرتب آن به پیشگیری از ابتلا به کمبود آهن در بدن کمک می کند. شیره توت با جبران آهن از دست رفته بدن می تواند سرگیجه و سردردهای مربوط به کم خونی را بهبود ببخشد.

در واقع، شیره توت از بهترین انواع شیره های طبیعی برای رفع کم خونی است. همچنین وجود املاح فراوانی نظیر آهن، منیزیم، فسفر، ید و منگنز سبب شده که دارای خواص ارزشمندی برای بدن باشد. این فرآورده طبیعی سرشار از ویتامین های مختلفی است و به این خاطر یک مکمل غذایی مناسب برای تامین کمبود ویتامین های بدن به شمار می آید.

 

فواید شیره توت برای فشارخون

یکی از مهم ترین خواص شیره توت، تنظیم فشار خون است. منیزیم و پتاسیم موجود در این فرآورده باعث کاهش فشار خون بالا می شود. آنتی اکسیدان موجود در آن، با کاهش تولید نیتریک اسید به کاهش فشار خون کمک می کند. شیره توت و فشار خون به نوعی با یکدیگر در ارتباط هستند و مصرف این ماده غذایی سبب تثبیت فشار خون می شود.

همچنین پتاسیم موجود در آن می تواند از افزایش فشار خون جلوگیری کند. مصرف این فرآورده برای کسانی که دچار فشار خون بالا و یا فشار خون پایین هستند، توصیه می شود. شیره خالص و بدون مواد افزودنی را مصرف کنید، شیره ناخالص تاثیری بر کاهش فشار خون بالا نخواهد داشت. بهترین زمان مصرف در افراد مبتلا به فشار خون، پیش از غذا و با معده خالی به همراه آب ولرم است. به طور کلی، اگر شیره توت، صبح ناشتا و یا به عنوان عصرانه مصرف شود، سریع تر هضم می شود و ویتامین های آن، بهتر جذب بدن خواهند شد.

 

تاثیر شیره توت بر رحم

تا چه میزان از خواص شیره توت برای رحم اطلاع دارید؟ میوه کوچکی مثل توت و شیره‌اش سرشار از ویتامین‌های حیاتی و مواد معدنی مورد نیاز بدن هستند. این شیره همانند یک داروخانه برای اعضای بدن به خصوص سلامتی رحم عمل می‌کند و تمام مزایای یک قرص مولتی ویتامین را بدون عوارض داروهای شیمیایی دارد. این شیره سرشار از کلسیم، ویتامین C و آهن است که نقش حیاتی و مهمی را در سلامتی رحم ایفا می‌کند. همچنین شیره توت آنتی اکسیدان بالایی دارد که نقش به سزایی در جلوگیری از رشد سلول‌های سرطانی به خصوص سرطان رحم دارد.

 

خواص شیره توت در دوران قاعدگی

یکی از خواص شیره توت در قاعدگی، جبران کمبود آهن در بدن است. بانوان در دوران قاعدگی به دلیل خون زیادی که از دست می دهند اغلب دچار کم خونی، افت قند و فشار خون پایین می شوند. شیره توت یکی از مواد غذایی موثر و مغذی در این دوران محسوب می شود. این فرآورده طبیعی سرشار از آهن است و علاوه بر رفع کم خونی ناشی از فقر آهن، دردهای دوره قاعدگی را نیز کاهش می دهد.

 

مهمترین خواص شیره توت در قاعدگی

کلسیم و منیزیوم موجود، مانع ایجاد لخته خون می شود.

کاهش درد و تسکین گرفتگی عضلات

محافظت از ماهیچه های رحم

جلوگیری از افت فشار خون و حفظ گرمای بدن

گنجاندن این ماده غذایی پرخاصیت در برنامه غذایی خصوصاً در دوران قاعدگی سبب گرم نگه داشتن رحم می شود. مصرف شیره توت نقش مهمی در پیشگیری از کم خونی، پوکی استخوان و اختلالات و ضعف های قاعدگی در بانوان دارد.

 

خواص شیره توت برای معده

مصرف شیره توت به افرادی که دچار مشکلات معده هستند، پیشنهاد می شود. یکی از خواص شیره توت برای معده، درمان نفخ و رفع مشکلات گوارشی است. پاکسازی معده و خارج کردن سموم و مواد زائد از دیگر فواید شیره توت به شمار می آید. التهاب معده یکی از عوامل زمینه ساز زخم معده است. منیزیم موجود در این ماده غذایی سودمند، باعث کاهش التهاب و افزایش سیستم ایمنی بدن می شود. این محصول باعث افزایش باکتری های مفید سیستم گوارشی می شود.

مواد مصرفی در شیره توت    خاصیت

منیزیم      کاهش التهاب و افزایش سیستم ایمنی بدن

کلسیم و منیزیوم       مانع ایجاد لخته خون در دوران قاعدگی

فیبر          درمان مشکلات گوارشی به ویژه یبوست و هضم آسان غذا

آنتی اکسیدان            پیشگیری از بیماری های قلبی و عروقی و نیز کاهش سطح کلسترول بد خون

ویتامین های گروه B                تعادل در تغییرات خلق و خو و کاهش میزان استرس

نمایش ۱ تا ۵ از مجموع ۵ مورد

شیره توت به علت داشتن فیبر به درمان مشکلات گوارشی به ویژه یبوست کمک می کند. در واقع، خاصیت پاکسازی، یکی از خواص شیره توت برای معده است. فیبر موجود در این محصول هضم غذا را آسان می کند. تقویت معده و رفع سوءهاضمه از خاصیت های دیگر این فرآورده غذایی است. مصرف این ماده مقوی، از سوزش، درد و رفلاکس معده جلوگیری می کند. شیره توت به سلامت دستگاه گوارش کمک کرده و از بروز بیماری هایی مانند زخم معده پیشگیری می کند.

 

تاثیرات آنتی اکسیدان

تقویت سیستم ایمنی بدن یکی دیگر از خواص شیره توت است. این ماده غذایی به دلیل وجود آنتی اکسیدان فراوان بدن را در برابر بیماری های ناشی از ضعف سیستم ایمنی محافظت می کند. خاصیت آنتی اکسیدان یکی از مهم ترین فواید شیره توت برای بدن است. آنتی اکسیدان موجود در این ماده غذایی باعث پیشگیری از بیماری های قلبی و عروقی و نیز کاهش سطح کلسترول بد خون می شود.

همچنین خاصیت ضد سرطان دارد و احتمال ابتلا به این بیماری را کاهش می دهد. آنتی اکسیدان های موجود در این شیره، با رادیکال های آزاد بدن مبارزه می کنند و مانع از رشد و پیشرفت سلول های سرطانی می شوند. بنابراین، قرار دادن این فرآورده طبیعی در رژیم غذایی سبب پیشگیری از بسیاری از بیماری ها می شود و طول عمر را افزایش می دهد.

 

خواص شیره توت در کنترل دیابت

از دیگر خواص شیره توت می توان به کنترل بیماری دیابت اشاره کرد. قند موجود در این فرآورده طبیعی برخلاف شیره انگور و شیره خرما، برای افراد مبتلا به دیابت مضر نیست. گلوکز موجود در شیره توت برای دیابتی ها بی ضرر است. شیره توت می تواند به عنوان یک جایگزین به جای شیرین کننده های مضر قرار گیرد. هرچند با وجود فواید شیره توت، برای ثابت نگه داشتن سطح انسولین خون، باید تعادل در خوردن رعایت شود.

 

زیاده روی در مصرف شیره توت سیاه، باعث افت شدید قند خون می شود که می تواند مشکلاتی را برای بیماران مبتلا به دیابت به همراه داشته باشد. در واقع، این ماده غذایی برخلاف شیره های خرما و انگور، باعث افزایش ناگهانی و کنترل نشده قند خون نمی شود. مصرف متعادل این فرآورده طبیعی برای افراد مبتلا به دیابت نوع ۲ که باید قند مصرفی خود را تحت کنترل داشته باشند، مشکلی به وجود نخواهد آورد.

 

کاهش استرس

یکی از خواص شیره توت این است که یک منبع غنی از ویتامین های گروه B می باشد. کمبود ویتامین B در بدن موجب احساس ناآرامی، استرس و اضطراب در فرد می شود. از فواید شیره توت دارا بودن برخی از ویتامین های گروه B است که باعث ایجاد تعادل در تغییرات خلق و خو و کاهش میزان استرس می شود. این ماده مغذی در رفع ترس و اضطراب، کاهش استرس و هیجان بسیار موثر است. مصرف روزانه شیره توت می تواند علاوه بر تامین بخشی از ویتامین های مورد نیاز بدن، آرامش را برای فرد به همراه آورد.

 

 

 

ارزش غذایی و میزان کالری

یکی از خواص شیره توت، میزان کالری بالای این میان وعده بسیار مقوی است. یک قاشق غذا خوری شیره توت به میزان ۵۰ کالری انرژی وارد بدن می کند. کالری شیره توت موجود در یک قاشق غذا خوری، برابر با مصرف دو یا سه فنجان میوه توت است. کالری شیره توت برای بدن مفید و انرژی بخش است و نقش مهمی در حفظ سلامتی بدن دارد.

 

این فرآورده طبیعی سرشار از مواد مغذی است و با توجه به میزان کالری به عنوان یک وعده غذایی هم استفاده می شود. مصرف روزانه و متعادل این شیره برای سلامتی مفید است، اما استفاده بیش از اندازه ممکن است مشکلاتی را به همراه داشته باشد. این ماده غذایی، انرژی بخش و دارای کالری بالایی است بنابراین زیاده روی در مصرف آن می تواند سبب بروز مشکلاتی نظیر چاقی و اضافه وزن شود. با رعایت اعتدال در مصرف این ماده غذایی از خواص بی نظیر آن بهره مند شوید.

 

طرز تهیه شیره توت

برای نگهداری توت و استفاده از خواص آن در تمامی فصول سال، بهترین گزینه شیره توت است. با خرید شیره توت از کارخانه‌های معتبر و با کیفیت، می‌توانید آن را در وعده صبحانه یا همراه با ارده میل کنید و از طعم فوق العاده آن لذت ببرید. اما به غیر از خرید شیره توت، می‌توانید به راحتی این شیره خوش طعم را در خانه تهیه کنید. آیا طرز تهیه شیره توت را بلد هستید؟ اگر علاقه دارید تا با طرز تهیه شیره توت خانگی مرحله به مرحله آشنا شوید، به مقاله طرز تهیه شیره توت در وبلاگ ما مراجعه کنید.

 

سوالات متداول درباره خواص شیره توت

خواص شیره توت برای معده چیست؟

یکی از خواص شیره توت برای معده، درمان نفخ و رفع مشکلات گوارشی است. پاکسازی معده و خارج کردن سموم و مواد زائد از دیگر فواید شیره توت به شمار می آید. التهاب معده یکی از عوامل زمینه ساز زخم معده است.

 

خواص شیره توت در کنترل دیابت چیست؟

قند موجود در این فرآورده طبیعی برخلاف شیره انگور و شیره خرما، برای افراد مبتلا به دیابت مضر نیست. گلوکز موجود در شیره توت برای دیابتی ها بی ضرر است.

منبع : سویدا

اشتراك گذاری نوشته