خواص تخم کبک

تخم کبک که از تخم مرغ کوچکتر است، ارزش غذایی بالاتری نسبت به تخم مرغ دارد. این تخم ظاهری شبیه به تخم بلدرچین و رنگی سفید مایل به زرد با لکه‌های کوچک قهوه‌ای دارد. تخم کبک مانند تخم سایر پرندگان سرشار از پروتئین است و ترکیبات مغذی موجود در آن بخش زیادی از نیاز به ویتامین‌ها و عناصر غذایی مورد نیاز بدن را فراهم می کند. این تخم چربی کمی دارد و غنی از پروتئین، فسفر، آهن و ویتامین‌های گروه B نظیر ویتامین B1 و ویتامین B2 است. تخم کبک که طبعی گرم و خشک دارد، دارای فواید و خواصی برای سلامتی بدن است که در این مطلب با جند مورد از خواص تخم کبک آشنا می شویم.

خواص تخم کبک برای سلامتی بدن:

تقویت حافظه:

مصرف تخم کبک به تقویت حافظه و بهبود فعالیت‌های ذهنی و پرورش قوای فکری کمک می کند. در واقع کولین موجود در تخم کبک، سطح فعالیت های مغزی را افزایش می دهد و منجر به افزایش حافظه و عملکرد مغز می شود.

بهبود گوارش:

تخم کبک هضم سریعی دارد و به تقویت دستگاه گوارش کمک می کند.

درمان سرفه:

این تخم در طب سنتی برای تقویت صدا و درمان سرفه کاربرد دارد. علاوه بر این مصرف تخم کبک برای کسانی که دچار اختلالات تکلم هستند، کمک کننده و سودمند است و سبب بهبود وضعیت آن ها می شود.

درمان کم خونی:

سفیده تخم کبک با دارابودن مقادیر بالای مس، ید و منیزیم در تولید هموگلوبین تاثیرگذار است و از این طریق به درمان کم خونی و جلوگیری از بروز آن کمک می کند.

مفید برای سالمندان:

تخم کبک دربردارنده انواع اسید آمینه‌های کمیاب است و به همین دلیل مصرف آن برای سالمندان خوب و سودمند است و برای ترمیم سلول‌ های از دست رفته بافت‌های بدن موثر و مفید است.

مفید برای کودکان:

مصرف تخم کبک که لذیذ و بدون طعم و بوی نامطبوع می باشد، برای کوکان مفید است و سبب افزایش اشتها، افزایش قدرت بدنی، افزایش هوش و بهبود رشد جسمی و ذهنی کوکان می شود.

درمان برخی بیماری ها:

تخم کبک دارای مواد مفیدی است که به درمان بیماری‌هایی نظیر آسم، تشنج، فشار خون و ضعف اعصاب کمک می کند. همچنین سبب بهبود ناراحتی‌های روانی و عقب افتادگی‌های جسمی و رفع بی‌خوابی می شود.

مفید برای خانم های باردار:

تخم کبک با دارابودن فولیک اسید و ویتامین B9 به تولید و حفظ سلول های جدید کمک می کند و مصرف آن توسط خانم های باردار به حفظ سلامت جنین و تولد فرزندی سالم کمک می کند.

منبعی از انواع ویتامین ها:

تخم کبک دارای انواع ویتامین ها از جمله ویتامین A، ویتامین های گروه B، ویتامین E، ویتامین D و … است که هر کدام از این ویتامین ها فوایدی برای بدن دارد. به عنوان مثال ویتامین A به حفظ سلامت پوست و چشم، ویتامین B به کارکرد مناسب قلب، ویتامین E به تقویت سیستم دفاعی بدن و افزایش قدرت بدنی و ویتامین D به افزایش استحکام استخوان ها و دندان ها و پیشگیری از ابتلا به سرطان کمک می کند.

منبع : گل من و تو

اشتراك گذاری نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *