خواص روغن بادام

بادام یک ماده غذایی غنی، با فواید بی‌شمار است. روغنی که از این میوه درختی خوشمزه بدست می ‌آید به عنوان یک ماده طبیعی در محصولات مراقبت از پوست و مو استفاده می ‌شود، با این‌وجود تعداد کمی از مردم می ‌دانند که این ماده می ‌تواند برای سلامتی نیز مفید باشد. در این مقاله از خواص روغن بادام می گوییم و اینکه چگونه این روغن می‌ تواند به عنوان ماده‌ای غیرسمی و چند منظوره برای انواع مراقبت ‌های زیبایی استفاده شود.

روغن بادام چیست؟

بادام ها، دانه ‌های خوراکی درخت بادام هستند که معمولا بصورت کاملا آسیاب ‌شده و یا به شکل شیر بادام مصرف می شوند. از نظر چربی بسیار غنی هستند و همین موضوع باعث می شود منبع خوبی برای استفاده ی روغنی باشند.

روغن بادام همان روغن بادام شیرین است با روغن بادام تلخ متفاوت است. روغن بادام تلخ از نوع دیگری از بادام ها تهیه می شود. در واقع، بادام های شیرین، گونه مرسوم بادام هایی هستند که برای خوردن، طبخ غذا، روغن ها و مواد آرایشی استفاده می شوند. اگرچه این اعتقاد وجود دارد که بادام‌ تلخ خواص درمانی دارد، اما اگر به طور درستی فرآوری نشود می تواند حتی سمی باشد. این نوع بادام معمولا به فراوانی یافت نمی شود.

ارزش غذایی روغن بادام

اگرچه روغن بادام از نظر ارزش غذایی به غنای خود بادام درختی نیست اما فواید تغذیه‌ای زیادی دارد. در ادامه ارزش غذایی یک قاشق سوپ خوری (۱۴ گرم) روغن بادام را بررسی می کنیم:

کالری: ۱۱۹

چربی کل: ۱۳٫۵ گرم

چربی اشباع: ۱٫۱گرم

چربی تک غیر اشباع: ۹٫۴ گرم

چربی چند غیر اشباع: ۲٫۳ گرم

ویتامین E: 26 درصد نیاز روزانه

فیتوسترول: ۳۵٫۹ میلی گرم

روغن بادام منبع عالی ویتامین E و حاوی مقدار اندکی ویتامین K است. بیشتر خواص بادام ناشی از مقدار بالای چربی‌های سالم آن است.

اسیدهای چرب موجود در روغن بادام

نسبت های اسیدهای چرب موجود در روغن بادام به شرح زیر است:

چربی تک غیراشباع: ۷۰ درصد

چربی چند غیراشباع: ۲۰ درصد

چربی اشباع: ۱۰ درصد

رژیم غذایی سرشار از چربی‌ های غیراشباع، فواید بی ‌شماری برای سلامتی (از جمله کاهش خطر بیماری‌ های قلبی و چاقی) دارد. همچنین چربی ‌های تک غیر اشباع به کاهش فشار خون، که یکی از عوامل ابتلا به بیماری های قلبی ست، کمک می کنند.

رژیم‌ هایی که مقدار بالایی چربی‌ های تک غیراشباع دارند، ریسک ابتلا به سرطان ‌هایی مانند سرطان‌ های اندومتر را پایین می ‌آورند و حتی می ‌توانند در کاهش وزن نیز به شما کمک کنند. درواقع، بررسی های اخیر ( ۲۴ مطالعه) بر روی ۱۴۶۰ نفر نشان داد، رژیم‌ های غذایی، با مقدار بالای چربی‌های تک غیراشباع)، می تواند از یک رژیم با کربوهیدرات بالا برای کاهش وزن موثرتر باشد.

خواص روغن بادام شیرین برای سلامتی

در واقع روغن بادام فواید زیادی برای سلامتی دارد؛ از جمله پایین آوردن ریسک بیماری ‌های قلبی و تثبیت سطوح قند خون. این روغن به سلامت قلب شما نیز کمک زیادی می‌کند.

سلامت قلب

روغن بادام حاوی ۷۰درصد چربی تک غیر اشباع است که تحقیقات درباره تاثیراتش بر سلامت قلب، همچنان در دست بررسی است. تحقیقاتی که نشان می دهد چربی ‌های تک غیراشباع، سطوح کلسترول خوب (HDL) را بالا می ‌برند و سطوح مناسب کلسترول HDL، از ما دربرابر بیماری ‌های قلبی محفاظت می ‌کنند.

همچنین بادام و روغن بادام سطوح کلسترول بد (LDL) و کلسترول تام را پایین می‌آورند. سطوح بالای کلسترول LDL و کلسترول تام از عوامل خطرزای بیماری ‌های قلبی هستند. پایین آوردن سطوح این دو کلسترول به داشتن قلبی سالم کمک می ‌کند.

منبع غنی از آنتی‌اکسیدان

روغن بادام منبعی غنی از ویتامین E (یک آنتی ‌اکسیدان قوی) است. در واقع، یک قاشق سوپخوری (۱۵ میلی لیتر) روغن بادام ۲۶ درصد از نیاز روزانه به این ویتامین را تامین می‌ کند. ویتامین E مجموعه ‌ای از ۸ ترکیب محلول در چربی است که خواص آنتی‌اکسیدانی دارند.

این ترکیبات در مواجهه با مواد مضری به نام رادیکال‌ های آزاد، از سلول،‌ محافظت می ‌کنند. اگرچه رادیکال ‌های آزاد برای سلامتی ضروری هستند، اما اگر تعداد بی شمار از آن ها در بدن باشد، می ‌تواند آسیب‌ زا باشد. مقادیر بالای رادیکال‌های آزاد منجر به آسیب اکسیداتیو شده و با برخی بیماری‌های مزمن از جمله سرطان و بیماری قلبی مرتبط است.

مطالعات نشان داده‌اند، مصرف درست و به اندازه ویتامین E به کاهش خطر بیماری ‌های قلبی، تباهی لکه زرد (ماکولا) که مرتبط با سن و مشکلات شناختی در سالخوردگی ست، کمک می ‌کند.

کنترل قند خون

اضافه‌ کردن روغن بادام به رژیم غذایی، می‌تواند در تثبیت قند خونتان موثر باشد. این روغن سرشار از چربی ‌های تک غیراشباع و چند غیراشباع است که به پایین ‌آوردن قند خون در افراد مبتلا به دیابت کمک می‌ کند.

در یک مطالعه، شرکت‌کنندگانی که در وعده صبحانه، از روغن بادام استفاده کردند، در مقایسه با دیگر شرکت‌کنندگان، (بعد از وعده غذایی و در طول روز) سطح قند خون پایین‌ تری داشتند. این افراد بعد از وعده غذایی ‌شان احساس سیری بیشتری داشتند، موضوعی که باعث می ‌شد در طول روز غذای کمتری بخورند.

کاهش وزن

یک رژیم غذایی سرشار از چربی‌های مفید می‌تواند به کاهش وزن شما کمک کند. بسیاری از مردم برای وزن کم کردن از مصرف چربی ‌ها دوری می‌کنند. درحالیکه مصرف انواع درستی از چربی‌ها می‌تواند برای کاهش وزن مفید باشد.

رژیم ‌های غذایی سرشار از چربی ‌های تک غیراشباع و چند غیراشباع (مانند رژیم غذایی حاوی روغن بادام) نشان داده‌اند با کاهش چربی بدن، به مرور وزن شما نیز کاهش می یابد.

خواص روغن بادام برای زیبایی

روغن بادام، ماده ای متداول در محصولات آرایشی بهداشتی طبیعی ست که هم برای پوست و هم برای مو فواید زیادی دارد. در ادامه به تعدادی از فواید روغن بادام برای مو و پوست می پردازیم:

رطوبت رسانی

این روغن با ویژگی نرم‌کنندگی، مانع از دست رفتن آب پوست شما می شود. خاصیتی که از آن، گزینه ای عالی، برای نرم و مرطوب نگه داشتن پوست، مو و پوست سر می ‌سازد. برای همین استفاده از کرم مرطوب کننده حاوی روغن بادام برای افراد دارای پوست‌ خشک یا حساس، بسیار مفید و کمک کننده است.

محافظت از پوست در برابر آفتاب

طبق تحقیقات انجام شده، روغن بادام به دلیل سرشار بودن از ویتامین E می‌تواند از پوست، در برابر آسیب های ناشی از تابش نور خورشید و پیری زودرس محافظت کند. استفاده از روغن بادام تصفیه نشده در محصولات مراقبتی پوست، امری مهم به شمار می آید، چراکه این روغن (درحالت تصفیه نشده) مقدار ویتامین E بالاتری دارد.

نرم کنندگی

همچنین خاصیت نرم‌کنندگی این روغن، می‌تواند از گسترش ترک های ناشی از کشیدگی پوست (استرچ مارک) جلوگیری کند.

اگر به دنبال محصولات آرایشی بهداشتی طبیعی هستید که سلامت پوست و موی شما را از جهات مختلف افزایش دهند، استفاده از این روغن بهترین گزینه شماست. همچنین می توانید از آن، به عنوان یک پاک‌کننده آرایش ملایم، یک مرطوب کننده طبیعی پوست یا مو و روغن ماساژ استفاده کنید.

در آشپزی

روغن بادام یک روغن ملایم است که طعمی عالی به بسیاری از وعده‌های غذایی شما می‌دهد. بیاد داشته باشید از نوع تصفیه‌نشده آن در آشپزی استفاده نکنید. حرارت بالا می‌تواند باعث از بین رفتن ارزش غذایی‌ این روغن شود. درصورت لزوم، بهتر است آن را در آخرین مرحله پخت و پز به غذا اضافه کنید.

روغن بادام تصفیه‌ شده نقطه دود بالاتری دارد و می ‌تواند برای انواع روش ‌های پخت و پز استفاده شود، اگرچه فرآیند تصفیه، بیشتر مواد مغذی موجود در روغن تصفیه‌نشده را از بین می برد.

منبع : lafarrerr

اشتراك گذاری نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *