قارچ دم بوقلمون

قارچ های دارویی حاوی ترکیباتی هستند که برای سلامتی بدن مفید می باشند. در حالی که قارچ زیادی با خواص دارویی وجود دارد یکی از مشهور ترین آن ها قارچ دم بوقلمون (نام علمی : Trametes versicolor) است که به نام ترکی تیل هم شناخته می شود.

این قارچ معمولا به دلیل شکل خاص آن و داشتن رنگ های قابل توجه، دم بوقلمون نامیده می شود؛ قارچ دم بوقلمون بر روی درختچه های مرده در محیط های جنگلی سراسر جهان رشد می کند و نام خود را از حلقه هایی که طیف های رنگی شبیه پر های بوقلمون دارد، می گیرد.

شاید برجسته ترین خاصیت قارچ دم بوقلمون توانایی آن در تقویت سلامت سیستم ایمنی بدن باشد. این قارچ حاوی انواع آنتی اکسیدان های قدرتمند و ترکیبات دیگر است که ممکن است به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک کرده و حتی به مبارزه با سرطان های خاص نیز کمک کند.

فواید دارویی و درمانی قارچ دم بوقلمون برای سلامتی

  1. منبع غنی آنتی اکسیدان ها

آنتی اکسیدان ها ترکیباتی هستند که به مهار یا کاهش آسیب های ناشی از استرس اکسیداتیو کمک می کنند.

استرس اکسیداتیو ناشی از عدم تعادل بین آنتی اکسیدان ها و مولکول های ناپایدار شناخته شده به عنوان رادیکال های آزاد می باشد، این می تواند به آسیب سلولی و التهاب مزمن منجر شود.

این عدم تعادل همچنین با افزایش خطر ابتلا به شرایطی مانند برخی سرطان ها و بیماری های قلبی مرتبط است.

خوشبختانه خوردن غذا های سرشار از آنتی اکسیدان یا مکمل های حاوی این ترکیبات قدرتمند می تواند استرس اکسیداتیو و التهاب را کاهش دهد.

قارچ دم بوقلمون حاوی مجموعه ای چشمگیر از آنتی اکسیدان ها از جمله فنل ها و فلاونوئید هاست.

یک مطالعه بیش از ۳۵ ترکیب فنلی مختلف را در یک نمونه عصاره قارچ دم بوقلمون همراه با آنتی اکسیدان های فلاونوئیدی کوئرستین و بایکالین کشف کرده است.

 

آنتی اکسیدان های فنلی و فلاونوئید ها با کاهش التهاب سیستم ایمنی بدن را تقویت می کنند.

 

به عنوان مثال کوئرستین باعث آزاد شدن پروتئین های محافظت کننده سیستم ایمنی مانند اینترفرون-y می شود، در حالی که مانع از انتشار آنزیم های التهابی سیکلواکسیژناز (COX) و لیپواکسیژناز (LOX) خواهد شد.

 

  1. تقویت سیستم ایمنی بدن

پلی ساکاروپپتید ها پلی ساکارید های وابسته به پروتئین هستند که در عصاره قارچ دم بوقلمون یافت می شوند.

 

کرستین (PSK) و پلی ساکارید پپتید (PSP) دو نوع پلی ساکاروپپتید موجود در قارچ دم بوقلمون هستند که هر دو دارای خواص تقویت کننده سیستم ایمنی می باشند. آن ها با فعال کردن و مهار انواع خاص سلول های ایمنی بدن و سرکوب التهاب، پاسخ ایمنی را تقویت می کنند.

 

  1. تقویت سیستم ایمنی در افراد مبتلا به سرطان های خاص

تحقیقات نشان داده است که قارچ دم بوقلمون ممکن است دارای خاصیت ضد تومور باشد و تصور می شود که این اثر مربوط به خواص تقویت کننده سیستم ایمنی بدن باشد.

 

یک مطالعه لوله آزمایش نشان داده که PSK، پلی ساکاروپپتید موجود در قارچ دم بوقلمون رشد و گسترش سلول های سرطانی روده بزرگ انسان را مهار می کند.

 

علاوه بر این نوع خاصی از پلی ساکارید موجود در قارچ دم بوقلمون به نام کاریولاس ورسیکولار گلوکان (CVG) ممکن است تومور های خاصی را سرکوب کند.

 

یک مطالعه در موش های دارای تومور نشان داده که درمان روزانه با ۴۵.۵ و ۹۰.۹ میلی گرم در هر پوند (۱۰۰ و ۲۰۰ میلی گرم به ازای هر کیلوگرم) وزن بدن از CVG استخراج شده از قارچ دم بوقلمون اندازه تومور را به میزان قابل توجهی کاهش می دهد.

 

محققان این پیشرفت را به سیستم ایمنی تقویت شده نسبت دادند.

 

یک مطالعه دیگر نشان داده که درمان روزانه با ۴۵.۵ میلی گرم در هر پوند (۱۰۰ میلی گرم در هر کیلوگرم) وزن بدن از عصاره قارچ بوقلمون باعث کاهش چشمگیر انتشار سلول های سرطانی و بهبود زمان بقا در سگ های مبتلا به سرطان بسیار تهاجمی (همانژیوسارکوم) می شود.

 

با این حال، برجسته ترین شواهد در مورد فواید ضد سرطان قارچ دم بوقلمون زمانی است که در ترکیب با درمان های سنتی مانند شیمی درمانی و پرتو درمانی استفاده می شود.

 

  1. اثر بخشی درمان های سرطان را افزایش می دهد

با توجه به بسیاری از ترکیبات مفید، قارچ دم بوقلمون معمولا در کنار درمان های سنتی مانند شیمی درمانی به عنوان روشی طبیعی برای مبارزه با برخی سرطان ها استفاده می شود.

 

با بررسی ۱۳ مطالعه مشخص شده که مصرف روزانه ۱ تا ۳.۶ گرم قارچ دم بوقلمون توسط بیماران مزیت های قابل توجهی داشته است.

 

این مطالعه نشان داد که مبتلایان به سرطان پستان، سرطان معده و سرطان کولورکتال تحت درمان با قارچ دم بوقلمون و شیمی درمانی، ۹ درصد کاهش مرگ و میر ۵ ساله را در مقایسه با شیمی درمانی به تنهایی تجربه کرده اند.

 

  1. سلامت روده

حفظ تعادل سالم باکتری های مفید در روده برای حفظ سیستم ایمنی قوی بسیار مهم است.

 

باکتری های روده با سلول های سیستم ایمنی تعامل دارند و به طور مستقیم بر پاسخ ایمنی بدن تاثیر می گذارند.

 

قارچ دم بوقلمون حاوی پری بیوتیک هاست که به تغذیه این باکتری های مفید کمک می کند.

 

یک مطالعه ۸ هفته ای در ۲۴ فرد سالم نشان داده که مصرف ۳۶۰۰ میلی گرم PSP از قارچ دم بوقلمون در روز منجر به ایجاد تغییرات مفید در باکتری های روده شده و رشد باکتری های E. coli و شیگلا را سرکوب می کند.

 

یک مطالعه آزمایشگاهی نشان داده که عصاره قارچ دم بوقلمون با افزایش جمعیت باکتری های مفید روده ضمن کاهش باکتری های مضر به طور بالقوه ترکیب باکتری های روده را اصلاح می کند.

 

داشتن مقادیر سالم باکتری مفید روده مانند لاکتوباسیلوس ها و بیفیدوباکتری ها با بهبود علائم روده مانند اسهال، تقویت سیستم ایمنی، کاهش سطح کلسترول خون، کاهش خطر ابتلا به برخی از سرطان ها و بهبود هضم ارتباط دارد.

 

  1. با ویروس پاپیلوما انسانی مبارزه می کند

یک مطالعه در ۶۱ نفر مبتلا به ویروس پاپیلومای انسانی یا HPV نشان داده که ۸۸٪ از شرکت کنندگان تحت درمان با قارچ دم بوقلمون نتایج مثبت در درمان را تجربه کردند.

 

  1. ضد التهاب قوی

قارچ دم بوقلمون به دلیل مقادیر بالای آنتی اکسیدان هایی مانند فلاونوئید ها و فنل هایی که دارد ممکن است التهاب را کاهش دهد.

 

التهاب خطر ابتلا به بیماری های مزمن مانند دیابت و برخی سرطان ها را افزایش می دهد.

 

  1. ضد باکتری طبیعی

در یک مطالعه لوله آزمایش مشخص شد که عصاره قارچ دم بوقلمون مانع از رشد باکتری های استافیلوکوکوس اورئوس و سالمونلا انتریکا می شود، باکتری هایی که می توانند باعث بیماری و عفونت شوند.

 

  1. بهبود عملکرد ورزشی

یک مطالعه بر روی موش ها نشان داده که عصاره قارچ دم بوقلمون باعث بهبود عملکرد ورزش و کاهش خستگی می شود. به علاوه، موش هایی که با قارچ دم بوقلمون تحت درمان قرار گرفته اند، میزان کاهش قند خون را در حالت استراحت و بعد از تمرین تجربه کرده اند.

 

  1. بهبود مقاومت به انسولین

یک مطالعه در موش های مبتلا به دیابت نوع ۲ نشان داده که عصاره قارچ دم بوقلمون به طور قابل توجهی سطح قند خون و مقاومت به انسولین را بهبود می بخشد.

 

مطالعات تحقیقاتی در مورد قارچ دم بوقلمون در حال انجام است و ممکن است در آینده نزدیک فواید بیشتری از این قارچ دارویی کشف شود.

 

عوارض و مضرات قارچ دم بوقلمون

مشکلات گوارشی

برخی از افراد هنگام مصرف قارچ دم بوقلمون ممکن است علائم گوارشی مانند گاز، نفخ و مدفوع تیره را تجربه کنند.

 

هنگامی که به عنوان یک درمان سرطان در کنار شیمی درمانی استفاده می شود، عوارض جانبی از جمله تهوع، استفراغ و از دست دادن اشتها گزارش شده است با این حال، معلوم نیست که آیا این عوارض جانبی مربوط به قارچ دم بوقلمون است یا درمان های معمول سرطان.

 

تیره شدن ناخن

یکی دیگر از عوارض جانبی احتمالی مصرف قارچ بوقلمون تیره شدن ناخن هاست.

 

طریقه مصرف قارچ دم بوقلمون

قارچ دم بوقلمون غذایی خوراکی است اما بیشتر به صورت چای، عصاره، پودر و مکمل آن به شکل کپسول در دسترس قرار می گیرد.

 

معمولا توصیه می شود که روزانه یک یا سه کپسول را با وعده های غذایی و یک لیوان آب مصرف کنید.

 

قارچ دم بوقلمون همچنین به شکل عصاره و پودر موجود است که می توان آن را به آب، آب میوه یا اسموتی اضافه کرده و استفاده نمود.

 

توصیه می شود که روزانه ۱ یا ۲ فنجان دمنوش قارچ دم بوقلمون استفاده کرد.

 

طرز تهیه دمنوش قارچ دم بوقلمون

مواد لازم

 

قارچ دم بوقلمون خرد شده – ۱ فنجان

آب تصفیه شده – ۵ فنجان

پودر زردچوبه – ۲.۵ قاشق چای خوری

عسل طبیعی – ½ قاشق چای خوری

طرز تهیه

 

  1. قارچ دم بوقلمون را به قطعات کوچک خرد کنید و به یک قابلمه بزرگ آب روی اجاق گاز اضافه کنید.

 

  1. آب را به جوش بیاورید، به قارچ ها اضافه کنید و به مدت یک ساعت بجوشانید، سپس در یک مخلوط کن بریزید و با هم مخلوط کنید.

 

  1. حالا ۲.۵ قاشق چای خوری زردچوبه و عسل را به آن اضافه کرده و هم بزنید.

 

  1. دمنوش شما آماده است، می توانید مقداری آب لیمو ترش تازه به آن اضافه کنید و بنوشید.

 

منبع : کوکا

اشتراك گذاری نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *