خواص شربت بهار نارنج

عطر بهار نارنج بسیار خاطره‌انگیز است. هر بار نام بهار نارنج را می‌شنوید، بی‌شک به یاد باغ‌های نارنج در استان مازندران می‌افتید. در فصل بهار هم، تمام کوچه پس کوچه‌های شیراز از عطر شکوفه‌های بهار نارنج پر می‌شود. موطن اصلی بهار نارنج کشور چین است.

 

اگر به شیراز سفر کردید، نوشیدن شربت خنک بهار نارنج یا دمنوش خوش‌طعم آن را در باغ دلگشا، سعدیه و حافظیه از دست ندهید. بهار نارنج سوغات اصیل بهار و شیراز است. شکوفه بهار نارنج در کنار عطر و طعم بی‌نظیری که دارد، بسیار پرخاصیت است.

 

بهار نارنج را هم به صورت شربت و مربا و هم به صورت دمنوش می‌توانید استفاده کنید. در این مقاله قصد داریم، مهمترین فواید بهار نارنج، انواع شربت آن و روش استفاده آنها را با شما در میان بگذاریم.

مهمترین خاصیت بهار نارنج، این است که آرام‌بخش و تسکین‌دهنده است. تهیه عرق بهار نارنج از گذشته یکی از رایج‌ترین روش‌های استفاده از این شکوفه خوش‌بو است. با استفاده از عرق بهار نارنج، شکر یا نبات، شربت بهار نارنج را درست می‌کنند.

 

تهیه این شربت در خانه بسیار ساده است، با این حال، شربت بهار نارنج آماده هم در بازار به فروش می‌رسد. شما می‌تواند آن را تهیه و در فصل تابستان استفاده کنید.

 

طریقه مصرف شربت بهار نارنج هم بسیار راحت است. کافی است آن را با مقداری آب و یخ ترکیب کنید. شربت خنک بهار نارنج به رفع عطش و خوش‌بو کردن دهان در فصل گرم سال کمک می‌کند.

 

بهار نارنج سرشار از ویتامین‌ ب، ویتامین دی و سی است. این گیاه معطر، همچنین سرشار از منگنز، کلسیم، روی، سلنیوم، مس، سدیم و پتاسیم است. این مواد مغذی برای سلامتی بسیار مفید هستند و به تقویت سیستم ایمنی و محافظت از بدن کمک می‌کنند.

 

نوشیدن شربت خنک بهار نارنج، تاثیر مستقیم بر سیستم عصبی دارد، بسیار آرام‌بخش است و در کاهش سردردهای عصبی موثر است.

 

کسانی‌که به دنبال نوشیدنی‌های آرام بخش هستند، می‌توانند مقاله دمنوش آرامش اعصاب را بخوانند و با انواع نوشیدنی گرم و تسکین‌دهنده اعصاب آشنا شوند.

 

شربت بهار نارنج و خاکشیر

یکی از پرطرفدارترین‌ شربت‌های تابستانی، شربت بهار نارنج و خاکشیر است. تهیه این شربت بسیار ساده است و خواص بسیاری برای بدن دارد. خاکشیر داروی ضد نفخ و یبوست است و ترکیب آن با بهار نارنج به مشکلات گوارشی کمک می‌کند.

 

کسانی که حساسیت فصلی دارند و سرفه‌های خشک می‌کنند، می‌توانند شربت بهار نارنج و خاکشیر بنوشند. این شربت التهاب گلو را کم می‌کند و باعث کاهش سرفه می‌شود.

 

هم خاکشیر و هم بهار نارنج هر دو سرشار از آنتی‌اکسیدان هستند. این نوشیدنی به کاهش التهاب بدن، محافظت از سلول‌های بدن و مبارزه با سرطان‌ها کمک می‌کند.

 

بهار نارنج طبع گرمی دارد و ممکن است برای کسانی که گرم مزاج هستند، مناسب نباشد. خاکشیر طبع سردی دارد و استفاده از آن، در این شربت باعث ایجاد تعادل می‌شود.

 

بهار نارنج حاوی ماده‌ای به نام آلکالوئید است. این ماده به افزایش سوخت‌وساز بدن، کاهش اشتها و لاغری کمک می‌کند. توجه داشته باشید که کاهش وزن، بدون داشتن برنامه رژیم غذایی سالم میسر نمی‌شود و این نوشیدنی تنها یک کمک‌کننده است.

شربت بهار نارنج و عسل

این شربت برای کسانی که مشکلات گوارشی و معده‌درد دارند، بسیار مناسب است. بهار نارنج و عسل هر دو برای درد معده مفید هستند. این شربت به کاهش رفلاکس و اسید معده کمک می‌کند.

 

عسل در ترمیم بافت‌های آسیب‌دیده موثر است. به همین دلیل افرادی که دچار زخم معده یا زخم اثنی عشر هستند، بهتر است به جای شکر از عسل در شربت خود استفاده کنند.

 

این شربت برای بیمارن مبتلا به دیابت هم انتخاب خوبی است. عسل اگر به اندازه مصرف شود، می‌تواند قند خون را کنترل کند، بنابراین جایگزین مناسبی برای قند است. افرادی که رژیم دارند هم بهتر است به جای شکر از عسل طبیعی استفاده کنند.

شربت بهار نارنج و گلاب

این شربت برای تسکین اعصاب بسیار مفید است. ترکیب گلاب و بهار نارنج ضد تشنج است. این نوشیدنی در بهبود اضطراب و افسردگی موثر است. بیشتر مردم این شربت آرامش‌بخش را در مراسم‌های سوگواری خود سرو می‌کنند.

 

در طب سنتی، این شربت برای پیشگیری از حمله‌های قلبی توصیه می‌شود، زیرا بهار نارنج و گلاب هر دو در تنظیم ضربان قلب موثر هستند. افرادی که فشار خون بالا دارند، با نوشیدن شربت بهارنارنج و گلاب به تنظیم فشار خون، محافظت از رگ‌ها و پیشگیری از سکته قلبی و مغزی کمک می‌کنند.

 

شما می‌توانید از شکوفه بهار نارنج در تهیه دمنوش هم استفاده کنید. از خواص دمنوش بهار نارنج و گلاب می‌توان به خاصیت ضد استرس و آرامش‌بخش آن اشاره کرد.

 

شربت بهار نارنج و بید مشک

بید مشک گیاه ضد تب و ضد درد است و استفاده از آن در شربت بهار نارنج به بهبود علایم سرماخوردگی کمک می‌کند. بید مشک باعث تقویت اشتها و سیستم گوارشی می‌شود و ترکیب آن با بهار نارنج بسیار خوش‌طعم و مفید است.

 

کسانی که پوست خشکی دارند، نوشیدن این شربت در سلامت و حفظ رطوبت پوست آنها موثر است. در فصل تابستان و ماه مبارک رمضان، شربت بهار نارنج و بید مشک باعث حفظ آب بدن می‌شود.

 

این شربت در تنظیم خواب، افزایش میل جنسی، کاهش فشار خون و رفع خستگی موثر است. یک لیوان شربت بهار نارنج و بیدمشک می‌تواند انرژی از دست رفته شما را برگرداند و سردرد ناشی از فعالیت زیاد را کاهش دهد.

 

طرز تهیه شربت بهار نارنج و بید مشک هم بسیار راحت است. کافی است در ترکیب شربت بهار نارنج، مقدار کمی عرق بیدمشک اضافه کنید. شما می‌توانید .

 

مضرات بهار نارنج

بی‌شک مصرف متعادل شربت بهار نارنج عوارض جدی به ‌دنبال ندارد. با این حال، بیماران قلبی و کسانی که فشار خون بالا دارند، بدون مشورت پزشک بهتر است از بهار نارنج استفاده نکنند.

 

مصرف زیاد شربت و دمنوش بهار نارنج، باعث بالا رفتن فشار خون و در نتیجه افزیش ضربان قلب می‌شود. بهار نارنج از جمله گیاهانی است که در دوران بارداری بدون مشورت پزشک نباید مصرف شود. شواهد کافی در مورد بی‌ضرر بودن بهار نارنج بر روی مادر و جنین وجود ندارد. پس بهتر است در بارداری شربت و دمنوش بهار نارنج مصرف نشود.

 

یکی از مهمترین موارد منع مصرف بهار نارنج  برای کسانی است که داروهای ضد اضطراب و افسردگی استفاده می‌کنند. لازم است قبل از مصرف حتما با پزشک مشورت کنند زیرا بهار نارنج ممکن است با داروهای افسردگی تداخل داشته باشد.

 

کلام آخر

بهار نارنج گیاه پرفایده‌ای است که عطر فوق‌العاده‌ای دارد. استفاده از بهار نارنج در شربت، مربا و انواع دمنوش بسیار پرطرفدار است. همانطور که در این مقاله اشاره کردیم، این گیاه فواید زیادی برای تسکین و آرامش اعصاب دارد.

 

نوشیدن شربت بهار نارنج علاوه بر رفع عطش به خوش‌بو کردن دهان و رفع مشکلات گوارشی کمک می‌کند. شما می‌توانید این شربت را با عسل، گلاب، بیدمشک و خاکشیر ترکیب و طعم و فایده آن را دو چندان کنید.

 

منبع : آلیس

اشتراك گذاری نوشته