خواص زعفران برای سلامتی و پوست

زعفران و سیستم ایمنی بدن

هرچند اغلب فکر می‌کنیم ادویه‌ها، فواید خاصی ندارند و صرفا ابزاری برای مزه دادن به غذا هستند، اما واقعیت این است که ادویه‌ها، حاوی مقادیر زیادی از مواد مغذی خاص مانند ویتامین C می‌باشند. اسید اسکوربیک یا همان ویتامین C، برای سلامت انسان فوق‌العاده ضروری است، چون باعث تحریک سیستم ایمنی بدن برای تولید گلبول‌های سفید می‌شود که خط مقدم دفاعی بدن در برابر بیماری‌ها بوده و همچنین برای تولید کلاژن، ضروری است، کلاژن هم برای تولید سلولی در بدن جهت ترمیم زخم و جراحت، رشد عضله، ترمیم رگ‌های خونی و تولید بافت، لازم است.

خواص زعفران برای چشم

دانشمندان از خواص زعفران برای چشم می گویند. محققان کشف کرده‌اند که زعفران در بهبود و تقویت بینایی بسیار موثر است. زعفران از سرعت پیشرفت بیماری‌های چشم همچون «دژنراسیون ماکولا» که باعث نابینایی می‌شود جلوگیری می‌کند.

زعفران ماده‌ای است که حاوی موادی با خاصیت آنتی‌اکسیدانی قوی و محافظ اعصاب است. در واقع خواص درمانی زعفران به علت کارتنوئیدهایی است که در آن وجود دارد. یک مطالعه بالینی اخیراً نشان داده است که مصرف ۲۰ میلی‌گرم مکمل‌های خوراکی زعفران به طور روزانه به مدت ۳ ماه در بیمارانی که در مراحل ابتدایی بیماری دژنراسیون ماکولای مربوط به سن هستند موجب بهبود عملکرد شبکیه چشم آن‌ها می‌شود. این می‌تواند نوید آن باشد که زعفران ماده‌ای طبیعی است که می‌تواند مشکلات بینایی را متوقف کند یا حداقل کاهش بینایی را به تاخیر بیندازد.

نشان داده شده است که زعفران بر ژن‌هایی تاثیر می‌گذارد که محتوای غشای سلولی را تنظیم می‌کنند و از این طریق باعث می‌شود سلول‌های مرتبط با بینایی مقاوم‌تر و بهتر شوند. به طور کلی برای بهبود سلامت چشم، هر فرد نیاز دارد تا ۲۰ میلی‌گرم از باکیفیت‌ترین نوع زعفران را به طور روزانه مصرف کند. مصرف آن می‌تواند به صورت چاشنی یا ادویه به غذا یا چای اضافه شود.

کاهش فشار خون و بهبود سلامت قلب

به‌نظر می‌رسد، بهبود سلامت قلب، امروزه، یکی از اهداف اصلی درسلامت انسان است، و یکی از راه‌های ساده برای تامین این هدف، افزایش مصرف پتاسیم می‌باشد. پتاسیم، به‌عنوان یک رگ‌گشا، استرس و فشار روی رگ‌های خونی و شریان‌ها را کاهش داده و اجازه می‌دهد فشار خون، تنش و فشار روی سیستم قلبی عروقی را تخفیف دهد، که در نهایت از رخ دادن مواردی چون تصلب شرایین، حملات قلبی و سکته مغزی پیشگیری می‌شود.

زعفران، داروی ضد افسردگی طبیعی

گفته می‌شود که زعفران، افسردگی خفیف را فرونشانده و وضعیت روحی را در آنهایی که مدام زعفران مصرف می‌کنند، بهبود می‌دهد. ترکیبات بسیار فعال موجود در زعفران، تاثیراتی روی سیستم غدد درون‌ریز داشته و می‌تواند در تشدید رهاسازی هورمون‌هایی که منجر به حفظ سلامتی و شادی می‌شوند، موثر باشد. همین تاثیر مشابه در زنان به‌عنوان عاملی برای افزایش میل جنسی عمل می‌کند. همچنین مطالعات فراوان نشان داده، زعفران، یک داروی ضدافسردگی طبیعی است.

افزایش تراکم استخوانی و پیشگیری از پوکی استخوان

از خواص زعفران برای استخوان چه می دانید؟ بعضی از مواد معدنی و ترکیبات ارگانیک موجود در زعفران، موجب جذب بیشتر و بهتر مواد مغذی به‌ویژه کلسیم می‌شود. با افزایش میزان کلسیمی که بدن ما می‌تواند از طریق غذا جذب نماید، شانس بهتری در تقویت تراکم موادمعدنی استخوان‌مان و درنتیجه پیشگیری از بیماری‌هایی چون پوکی استخوان و سایر بیماری‌های مربوط به بالا رفتن سن خواهیم داشت.

عملکرد بهتر سیستم عصبی با زعفران

ویتامین‌های گروه B، معمولا یکی از چیزهایی است که در سلامت انسان مورد غفلت قرار می‌گیرد، اما نقشی اساسی در عملکرد اعصاب در تمام بدن دارد. حجم بالای ویتامین B6 یافته شده در چاشنی زعفران، می‌تواند به عملکرد بهتر سیستم عصبی کمک کرده و از بعضی از اختلالات کشنده و خطرناکی که از عملکر ضعیف سیستم عصبی ناشی می‌شود، جلوگیری کرد.

زعفران و تسکین درد دندان

در مواردی که مجبور می شوید دندان را بکشید و درد رهایتان نمی کند، کافیست که لثه و ریشه دندانی که کشیده شده است را با ترکیب پودر زعفران و عسل ماساژ دهید، یعنی اینکه مقداری زعفران را با مقدار کمی عسل مخلوط کرده و به روی لثه بمالید و به آرامی ماساژ دهید. زعفران قدرت مسکنی بالایی دارد و برای تسکین درد دندان بخصوص در کودکان بسیار موثر است. البته افراد بزرگسال نیز می توانند از این درمان طبیعی استفاده کنند.

زعفران و مقابله با سرطان

زعفران با دارا بودن بیش از صد ترکیب متفاوت، خواص آنتی اکسیدانی فراوانی از خود نشان داده است. ترکیبات آنتی اکسیدانی متفاوتی در زعفران وجود دارد که بسیاری از آنها رادیکال‌های آزاد را  خنثی می‌کنند، رادیکال‌های آزاد، تولیدات جانبی متابولیسم سلولی هستند که می‌توانند منجر به تغییر سلول‌های سالم یا نابودی‌شان شوند. زعفران می‌تواند سیستم عمومی ایمنی را تقویت کرده و در موارد خاص‌تر، از گسترش سرطان در بدن جلوگیری نماید.

خواص زعفران در رفع مشکلات گوارشی

یکی از کهن‌ترین و شناخته‌شده‌ترین کاربردهای زعفران، برای دل بهم‌خوردگی و نفخ زیاد است. طبیعت ضد درد و ضد التهاب زعفران، به آرام کردن درد معده و کاهش التهاب کمک می‌کند و در نتیجه موجب بهبود یبوست، کاهش نفخ، قولنج و دل پیچگی و التیام بیماری‌های جدی‌تر مانند زخم معده می‌شود.

افزایش گلبول های قرمز خون

زعفران می‌تواند به‌عنوان یک افزاینده انرژی موثر عمل کرده و با افزایش گردش خون‌تان، متابولیسم بدن‌تان را هم بیشتر کند. وجود مقادیر زیادی از آهن در زعفران، یعنی این‌که این گیاه می‌تواند مقدار گلبول‌های قرمز خون را افزایش دهد و در نتیجه موجب بیشتر شدن گردش خون و اکسیژن‌ رسانی به سیستم‌های اندامی برای سوخت و ساز سالم‌تر و پیشگیری از علائم کم‌خونی شود.

خواص زعفران برای پوست

جوانسازی پوست

اگر شما هم پاک‌کننده‌های طبیعی را به نوع شیمیایی آن ترجیح می‌دهید، زعفران را با گلاب ترکیب کنید تا زمانی که رنگ زعفران با گلاب ترکیب شود و به وسیله یک تکه پنبه تمام صورت را آغشته کنید. بعد از ۱۵-۱۰ دقیقه صورت را با آب ولرم بشویید. این کار پیری پوست را به تعویق می‌اندازد و حس جوانی را در پوست حفظ می‌کند.

افزایش درخشندگی پوست

در فصل زمستان، گاهی پوست افراد خشک و تیره رنگ می‌شود. شما می‌توانید برای بازگرداندن لطافت و زیبایی پوست خود، از ترکیب زعفران و عسل استفاده کنید. چند رشته زعفران را به یک قاشق عسل اضافه کنید. آنها را باهم ترکیب کنید و به پوست صورت بزنید. بعد از ۱۵ تا ۲۰ دقیقه پوست خود را بشویید. این ماسک را به مدت ۲ هفته روزی یک‌بار تکرار کنید. ویژگی آبرسانی عسل و درمان‌کنندگی زعفران، گردش خون را در پوست بهبود می‌بخشد و درخشندگی را به پوست باز می‌گرداند.

روشن تر شدن پوست

چند رشته زعفران را در مقداری شیر بریزید تا زمانی که رنگ شیر تغییر رنگ دهد و خواص زعفران وارد شیر شود. پس از اینکه رنگ شیر تغییر کرد، مقداری پودر سندل سفید به آن اضافه کنید. این ماسک را به صورت و گردن خود بزنید. ۲۰-۱۵ دقیقه صبر کنید و بعد بشویید. استفاده مکرر از این ماسک به روشن‌تر شدن پوست کمک می‌کند.

خطرات مصرف بیش از حد زعفران

در کنار تمام فواید و خواص زعفران نباید فراموش کنیم که استفاده بیش از حد این ادویه معطر، خطرناک است. استفاده از زعفران به هر شکل و در هر فراورده‌ای حداکثر تا روزی یک‌دهم گرم برای یک فرد بالغ مجاز است. در مصرف‌های دارویی نیز مقدار مجاز مصرف، حداکثر ۱ گرم است. دوزهای بالای زعفران می تواند سبب مسمومیت، زرد شدن پوست و چشم و غشاهای مخاطی، استفراغ، سرگیجه، اسهال خونی، خونریزی بینی و لب و چشم، بی حسی و دیگر عوارض جانبی جدی شود تا جایی که  مصرف بیش از ۳ گرم زعفران باعث خونریزی شدید، سقط‌جنین و در مواردی منجر به مرگ می‌شود. البته گزارش‌هایی مبنی بر مصرف ۵ تا ۹ گرم زعفران که مرگ‌ومیر به دنبال داشته، ارائه شده است.

منبع : نوآورد

اشتراك گذاری نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *