گیاه آب بشقابی

خواص گیاه آب بشقابی

گیاه دارویی آب بشقابی که به نام گوتاکولا در دنیا شناخته شده است بیش از ۳۰۰۰ سال که در طب سنتی چین و طب کهن آیورودا هندوستان کاربردهای درمانی فراوانی دارد. همچنین در صد سال اخیر مطالعات و پژوهش های علمی بسیاری بر روی آن صورت گرفته و در حال حاضر یکی از مهمترین و پر کاربرد ترین گیاهان دارویی جهان در صنایع داروسازی و صنایع آرایشی و بهداشتی بشمار می رود.

نام علمی این گیاه Centella Asiatica  است و حاوی چهار ماده موثره منحصر به فرد به نام های آسیاتیک اسید و آسیاتیکوزید و مادکاسیک اسید و مادکاسوزید می باشد. مهمترین فعالیت این مواد موثره بر روی سلول های همبند و بنیادین بوده و موجب افزایش سنتز کلاژن در بدن می شوند و به همین دلیل اصلی ترین خاصیت گوتاکولا ترمیم، احیا و بازسازی می باشد.

محصولات متنوع و پر فروشی از این گیاه در بازارهای جهانی تولید می شود، برای مصارف خوراکی به شکل سبزی تازه، دمنوش، دمنوش کیسه ای، پودر، چاشنی غذا، کپسول و عصاره ارائه می شود

و همچنین انواع محصولات دارویی برای سیستم اعصاب، قلب و عروق و مشکلات پوستی و محصولات آرایشی از قبیل لوسیون، کرم، سرم، ماسک، شامپو و روغن برای پوست و مو.

در زبان اردو به آن براهمی (Brahmi)  گفته می شود به معنای آورنده آگاهی از حقیقت عالی و در معابد هیمالیا ارزش معنوی خاصی دارد و از دمنوش های ویژه ورزش یوگا نیز بشمار می رود.

این گیاه در درمان بیماری های پوستی، مصرف موضعی آن در درمان زخم ها، بیماری های چشمی، التهاب، آسم و نیز کاهش فشار خون استفاده می شود. همچنین از گیاه آب بشقابی برای درمان بیماری سفلیس، هپاتیت، زخم های معده، مشکلات مغزی، صرع، اسهال، تب، درمان اضطراب، بی خوابی، نارسایی وریدی و تقویت حافظه استفاده می شود. استفاده از این گیاه در ترکیب با آلوئه ورا و اسطوخودوس برای بازسازی پوست و به عنوان نرم کننده استفاده می شود

مکانیسم اثر آب بشقابی

تحقیقات نشان داده است که استفاده از عصاره این گیاه به میزان ۶۰ میلی گرم سبب بهبود زخم دوازدهه در بیماران می شود. در پژوهشی دیگر از عصاره تهیه شده این گیاه برای بهبود و درمان کلویید و اسکارهای هیپرتروفیک مؤثر بوده و اثری مشابه کورتون بر روی بیماران داشته است. که این اثر را به ترکیب آسیاتیاکوزید نسبت می دهند. این ترکیب باعث کاهش فیبروز در زخم ها و باعث جلوگیری از تشکیل اسکار جدید می شود. ترکیبات موجود در این گیاه بر روی سلول های فیبروبلاست مؤثر بوده و سنتز کلاژن را متعادل می سازد که باعث بهبود زخم ها می شود. همچنین در ترمیم بافت همبند قابل ارتجاع، کاهش فیبروز و کوتاه کردن زمان لازم برای بهبود زخم ها مؤثر است و در مطالعات بالینی به اثبات رسیده است. در پژوهش ها ثابت شده است که ترکیبات تری ترپنی گیاه آب بشقابی باعث بهبود و بازسازی پوست می شوند و می تواند موجب افزایش قدرت کششی بافت و بهبود مکانیسم دفاعی شود. در تحقیقات مشخص شده است که این گیاه بر روی بیماری های مختلف وریدی دارای اثر مثبت بوده و استفاده از گیاه آب بشقابی به همراه انار در بیماران پریودنتال مؤثر است و موجب تسریع در بهبودی آن ها می شود .

فارماکوکینتیک آب بشقابی

ترکیبات این گیاه شامل فلاونوئیدها مانند کوئرستین و کامپفرول، گلیکوزیدها، ترپنوئیدها مانند مادکاسوزید، براهموزید، براهمینوزید است. همچنین حاوی ایزوتانکونزید، اسیدهای چرب، آمینواسیدها، فیتواسترول ها و تانن ها می باشد. ترکیبات اصلی گیاه که در ساخت داروها کاربرد زیادی دارد اسید آسیاتیک و اسید مادکاسسیک و سایر مشتقات گلیکوزیدهای استری تری ترپنی، آسیاتیاکوزید و مادکاسوزید است .

تداخلات دارویی آب بشقابی

گیاه آب بشقابی با داروهای آنتی بیوتیک و داروهای پایین آورنده کلسترول تداخل ایجاد می کند و مصرف همزمان آن با داروهای آرامبخش و ضد افسردگی توصیه نمی شود .

هشدار ها آب بشقابی

با توجه به اثرات قاعده آور این گیاه از مصرف گیاه آب بشقابی به صورت خوراکی در چند ماه اول بارداری خودداری شود. همچنین در دوران شیردهی و افراد با بیماری های کلیوی و کبدی باید از مصرف گیاه خودداری کنند. در بیماران با سابقه درماتیت تماسی و افراد مبتلا به افسردگی به دلیل افزایش زمان خواب منع مصرف دارد. استفاده این گیاه در دوز بالا بر سیستم اعصاب مرکزی اثر مخرب می گذارد.

کاربردهای درمانی:

ارتقا سطح ایمنی بدن در زمان استرس

تقویت قوه روحی و دماغی

تقویت قوه باء

بهبود عملکرد مغز، حافظه و افزایش توانایی یادگیری

مقوی اعصاب و آرامش بخش

درمان افسردگی و تسکین اضطراب

بهبود گردش خون در سراسر بدن

ترمیم و بازسازی عروق خونی و بهبود زخم های داخلی

تحریک لیپولیز و چربی سوزی

افزایش کلاژن و جوانسازی پوست

تغذیه و تقویت ریشه و فلیکول و ساقه مو

پاکسازی بدن از سموم

پاکسازی کبد چرب و حفاظت از سلول های کبدی

کاهش قند خون و جلوگیری از دیابت

بهبود درد و ورم مفاصل

بهود سیستم گوارش (هضم و دفع غذا)

تقویت تیروئید و آدرنال

منبع :  مد پلنت – دارویاب

 

اشتراك گذاری نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *