خواص ناز باتلاقی(باکوپا)

نازباتلاقی برای سالیان دراز است که در طب سنتی هند به عنوان یک گیاه تقویت کننده مغز استفاده میشود.

نازباتلاقی برای حافظه کوتاه مدت و بلند مدت مفید است. موادی که نازباتلاقی وجود دارد به نورون های مغز کمک میکند و باعث میشود تا فرد سریعتر فکر کند.

بر روی نازباتلاقی تحقیقات زیادی جهت درمان بیماری های آلزایمر، پارکینسون و بیش فعالی در حال انجام است.

نازباتلاقی در درمان افسردگی، آسم اضطرابی، آلرژی و برونشیت استفاده میشود. همچنین این گیاه دارویی اندکی خاصیت ضد التهابی نیز دارد.

نازباتلاقی گیاهی دارویی است که مواد شیمیایی خاصی در مغز را که به تفکر و یادگیری و حافظه در ارتباط هستند، افزایش میدهد.

این گیاه دارویی قرن هاست که توسط پزشکان متخصص برای درمان صرع ، بهبود حافظه و کاهش اضطراب مورد استفاده قرار میگیرد.

ناز باتلاقی حاوی آنتی اکسیدان قوی است که در برابر صدمات سلولی ناشی از مولکول های بالقوه مضر به نام رادیکال های آزاد محافظت میکند که بر طبق تحقیقات رادیکالهای ازاد با بسیاری از بیماری های مزمن مانند بیماری های قلبی ، دیابت و برخی از سرطان ها در ارتباط است.

باکوئیدها ترکیبات اصلی فعال در ناز باتلاقی میباشد که رادیکال های آزاد را خنثی کرده و مانع از واکنش مولکولهای چربی با رادیکالهای ازاد میشوند. هنگامی که مولکولهای چربی با رادیکالهای ازاد واکنش نشان میدهند فرایندی به نام پراکسیداسیون لیپیدها را ایجاد میکند.

باعث کاهش التهاب میشود

التهاب پاسخی طبیعی بدن برای کمک به بهبودی و مبارزه با بیماری است. با این وجود ، التهاب مزمن و سطح پایین با بسیاری از بیماری های مزمن از جمله سرطان ، دیابت و بیماری های قلبی و کلیوی مرتبط است.

بر اساس تحقیقات انجام شده بر روی نازباتلاقی نشان میدهد که ناز باتلاقی خواص ضد التهابی قوی دارد و آنزیم های التهابی و سیتوکین ها را از بین میبرد .

در مقایسه با داروهای دیکلوفناک و ایندومتاسین که دو داروی ضد التهاب غیر استروئیدی است و معمولا برای درمان التهاب استفاده میشود اثرگذاری بیشتری دارد.

عملکرد مغز را تقویت میکند

ناز باتلاقی به عملکرد مغز کمک زیادی میکند و طبق تحقیقات و مطالعاتی که بر روی موش ها انجام شده است به این نتیجه رسیدند که بعد از مصرف ناز باتلاقی یادگیری مکانی و توانایی نگهداری اطلاعات بیشتر میشود و همچنین مشخص شده است که طول دندریتیک و انشعال افزایش میابد.

دندریت ها بخش هایی از سلول های عصبی مغز هستند که با یادگیری و حافظه ارتباط نزدیکی دارند.

همچنین در یک مطالعه ۱۲ هفته ای در ۴۶ بزرگسال سالم مشاهده شد که مصرف ۳۰۰ میلی گرم نازباتلاقی به طور روزانه توانسته است به طور قابل توجهی سرعت پردازش اطلاعات بصری ، میزان یادگیری و حافظه را نسبت به درمان با دارو بهبود بخشد.

به کاهش علائم بیش فعالی کمک میکند

اختلال بیش فعالی (ADHD) نوعی اختلال رشد عصبی است که با علائمی مانند بیش فعالی ، تحریک پذیری و بی احتیاطی میباشد. تحقیقات نشان داده است که گیاه ناز باتلاقی میتواند به کاهش این علائم کمک زیادی کند.

در یک مطالعه که بر روی ۳۱ کودک ۶ تا ۱۲ سال انجام شد نشان داده است که مصرف ۲۲۵ میلی گرم عصاره ناز باتلاقی به طور روزانه به مدت ۶ ماه علائم بیش فعالی مانند بی قراری ، خود کنترلی ضعیف ، بی احتیاطی را در ۸۵% از کودکان را کاهش داده است.

کاهش اضطراب و استرس

ناز باتلاقی به جلوگیری از اضطراب و استرس کمک زیادی میکند. این گیاه دارویی یک گیاه سازگار به حساب می آید، به این معنی که مقاومت بدن را در برابر استرس افزایش میدهد.

تحقیقات نشان میدهد که ناز باتلاقی با بالا بردن خلق و خوی و کاهش سطح کورتیزول ، به کاهش استرس و اضطراب کمک میکند.

در مطالعات انسانی دریافتند که مصرف ۳۰۰ میلی گرم نازباتلاقی به طور روزانه به مدت ۱۲ هفته توانسته است به طور قابل توجهی نسبت به درمان دارویی اضطراب و افسردگی را در بزرگسالان کاهش دهد.

کمک به کاهش فشار خون

فشار خون بالا یک نگرانی جدی در سلامتی است ، زیرا فشار خون روی قلب تاثیر زیادی دارد که خطر ابتلا به بیماری های قلبی را افزایش میدهد. تحقیقات نشان میدهد که ناز باتلاقی به حفظ فشار خود در افراد کمک زیادی میکند.

خاصیت ضد سرطانی

بر طبق تحقیقات ازمایشگاهی ،نازباتلاقی خاصیت ضد سرطانی دارد. باکوزید ها در ناز باتلاقی سلولهای تومور مغزی را از بین میبرد و رشد سلول های سرطانی پستان و روده بزرگ را مهار میکند.

درمان اختلال دوقطبی

ناز باتلاقی، یک گیاه مفید برای درمان اختلال دوقطبی در کودکان و بزرگسالان است چون در نقش یک محرک خفیف و آرام بخش عمل کرده و همچنین به افزایش و تقویت حافظه و تسکین فشار روانی کمک می کند.

سایر خواص ناز باتلاقی

بی خوابی (مشکلات خواب)

آسم

بیماری های روانی

درد مفاصل

مشکلات جنسی

بهبود زخم ها

عوارض جانبی نازباتلاقی

در حالی که ناز باتلاقی یک گیاه دارویی بی خطر است اما ممکن است در بعضی از افراد عوارضی را ایجاد کند.

به عنوان مثال ممکن است باعث علائم گوارشی از جمله تهوع ، درد معده یا اسهال شود.

این گیاه دارویی با داروهای خاصی از جمله آمی تریپتیلین و داروهایی که برای تسکین درد میباشد تداخل دارد و شاید باعث عوارض جانبی خطرناکی شود.

منبع  : دلگرم

اشتراك گذاری نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *