خواص گل رز

دمنوش گل رز قرمز: ۲۰ خاصیت دمنوش رز قرمز برای سلامتی

در میان بسیاری از انواع گلی که روی کره‌ی زمین وجود دارد، می‌توان گفت که رز قرمز محبوب‌ترین است. چرا که هم زیبا است و  هم از مدت‌ها قبل نماد عشق و زیبایی بوده‌است. شاید به همین دلیل است که آدم‌های زیادی در سراسر جهان رز قرمز را به عنوان یک هدیه‌ی ویژه به فرد مورد علاقه‌شان می‌دهند. نام این گل در اشعار و آهنگ‌های زیادی هم یافت می‌شود. در کنار جنبه‌ی عاشقانه و زیبایی که دارد، در واقع رز قرمز دارای مزایای زیادی برای سلامتی، زیبایی و حتی اقتصاد هم است. در این نوشتار با فوایدی که دمنوش گل رز قرمز برای سلامتی دارد آشنا خواهیم شد. با ما همراه باشید!

 

۱. متابولیسم را افزایش می‌دهد

رز قرمز نه تنها زیبا است بلکه می‌تواند به صورت خوراکی مصرف شود و مزایای زیادی را برای سلامتی به ارمغان بیاورد. یکی از این مزایا افزایش متابولیسم بدن است.

۲. سموم را از بدن پاک می‌کند

مواد غذایی که ما می‌خوریم، هوایی که تنفس می‌کنیم، و هر ماده‌ی دیگری در اطراف ما نمی‌تواند ۱۰۰٪ عاری از سموم باشد. دست کم مقدار کمی مواد سمی ‌در بدن ما وجود خواهد داشت که اگر اجازه بدهیم همان‌طور بمانند، سلامتی ما را تحت تاثیر قرار خواهد داد. برای خلاص شدن از شر این سموم می‌توانیم از دمنوش گل رز قرمز استفاده کنیم.

۳. به کاهش وزن کمک می‌کند

خوب، دمنوش گل رز قرمز مزایای شگفت‌انگیزی برای سلامتی دارد. استفاده از یک مشت گلبرگ رز قرمز می‌تواند حالت سیری در شکم ما ایجاد کند و به این ترتیب سبب کاهش اشتها شود. این تاثیر رز قرمز برای کسانی که تمایل دارند وزن خود را از دست بدهند، بسیار مفید است. به غیر از مصرف مستقیم این دمنوش، همچنین می‌توانیم دمنوش رز قرمز را بنوشیم.

 

۴. فعالیت جنسی را بهبود می‌دهد

استفاده از گلبرگ گل رز قرمز به طور مستقیم می‌تواند میل جنسی را افزایش دهد و در عین حال سطح انرژی شما را بالا ببرد به طوری که یک فعالیت جنسی خوب و با کیفیت داشته باشید.

 

۵. کمک‌تان می‌کند که بر استرس و افسردگی غلبه کنید

رایحه‌ی رز قرمز نیز دارای اثر آرام‌بخش یا آرام‌کننده است و به همین دلیل می‌توانید از آن برای رهایی از استرس و افسردگی استفاده کنید. برای این منظور ساده‌ترین و جالب‌ترین شیوه این است که گلبرگ گل رز قرمز را به آب گرم داخل وان حمام بریزید. عطر گل رز قرمز از آب متصاعد خواهد شد و استنشاق آن هنگام حمام کردن به شما کمک می‌کند تا بر استرس و افسردگی غلبه کنید.

 

۶. به غلبه بر علائم هموروئید کمک می‌کند

گل رز قرمز حاوی فیبر و آب فراوان است، بنابراین اگر دمنوش گل رز قرمز را مصرف کنیم، سیستم گوارش ما از شر انواع مختلفی از سموم خلاص خواهد شد. برای این منظور می‌توانید گلبرگ رز قرمز را با ۵۰ میلی‌لیتر آب جوش ترکیب کنید. گلبرگ‌های نرم شده در آب جوش و آب را با هم میکس کنید تا ترکیب به یک قوام چسبناک برسد. این معجون را باید قبل از غذا یا با معده‌ی خالی مصرف کنید.

 

۷. احساس سوزش را روی پوست حساس درمان می‌کند

کسانی که پوست حساس دارند مستعد احساس سوزش به علت استفاده از محصولات آرایشی هستند. برای غلبه بر این مشکل می‌توانید از آب رز قرمز استفاده کنید تا پوست تحریک شده بتواند دوباره سلامت خود را به دست بیاورد.

 

۸. برای پوست‌های چرب مفید است

کسانی که پوست چرب دارند نیز می‌توانند از آب رز قرمز برای غلبه بر چربی بیش از حد روی پوست استفاده کنند زیرا آب رز قرمز می‌تواند میزان چربی پوست صورت را متعادل کند.

 

مطلب مرتبط: دمنوش سرماخوردگی: ۱۷ دمنوش برای درمان سرماخوردگی

 

۹. پوست صورت را نرم و تازه می‌کند

رز قرمز همچنین به عنوان یک قابض طبیعی شناخته شده‌است، به طوری که می‌تواند پوست صورت را پرطراوت و تازه کند.

 

۱۰. منافذ روی پوست را کاهش می‌دهد

پوست صورت دارای منافذ زیاد، واقعا ناخوشایند است، البته به راحتی می‌توانیم محصولات زیبایی را پیدا کنیم که ادعا می‌کنند منافذ روی پوست را کاهش می‌دهند. اگر شما دوست دارید برای این منظور از یک داروی طبیعی استفاده کنید، می‌توانید از آب رز قرمز استفاده کنید که برای کم کردن منافذ پوست بسیار موثر است. برای انجام این درمان می‌توانید دمنوش رز قرمز را روی صورتی که تمیز شده بپاشید.

۱۱. آکنه را درمان می‌کند

گل رز قرمز همچنین می‌تواند برای درمان آکنه در صورت استفاده شود. برای انجام این  درمان یک ماسک از گل رز قرمز و تخم شنبلیله آماده کنید. ابتدا باید تخم شنبلیله را کمی خیس بگذارید و سپس آب رز قرمز را به آن اضافه کنید. سپس این ترکیب را له کنید تا به خمیر تبدیل شود. ماسک را روی صورت‌تان بگذارید و اجازه بدهید به مدت حدود ۲۰ دقیقه بماند. و در نهایت با استفاده از آب سرد صورت‌تان را بشویید.

 

۱۲. لب‌ها را مرطوب و روشن می‌کند

برای به دست آوردن این مزیت رز قرمز، می‌توانیم گلبرگ گل رز قرمز، چند قطره عسل و حدود یک قاشق خامه را با هم مخلوط کنید تا یک ترکیب خمیری شکل آماده شود. خمیر به دست آمده را روی لب‌ها استعمال کنید و اجازه بدهید به مدت حدود ۱۵ تا ۲۰ دقیقه بماند. سپس آن را بشویید. با استفاده‌ی منظم از این ماسک، لب‌های‌تان مرطوب می‌شوند و درخشش طبیعی خود را به دست می‌آورند.

 

۱۳. بوی بد دهان را درمان می‌کند

بوی بد دهان می‌تواند سبب شود که فرد اعتماد به نفس حضور در جمع را نداشته باشد. بوی بد دهان در اثر عوامل متعددی مانند نوع مواد غذایی و عدم حفظ بهداشت دهان و دندان ایجاد می‌شود. برای حل این مشکل می‌توانید از آب رز قرمز استفاده کنید به این ترتیب که با استفاده از آن قرقره کنید.

 

۱۴. می‌تواند یک نرم‌کننده‌ی خوب برای موها باشد

گل رز قرمز به ویژه آب آن می‌تواند به عنوان یک نرم‌کننده‌ی طبیعی برای تغذیه کردن مو استفاده ‌شود. برای آماده کردن این نرم‌کننده آب رز قرمز را با ویتامین E و روغن نارگیل ترکیب کنید. سپس ترکیب حاصل را می‌توانید مانند هر نرم‌کننده‌ی دیگری روی موها استعمال کنید.

 

۱۵. سلامت چشم را حفظ می‌کند

انواع آلودگی و گرد و غبار در محیط اطراف ما می‌تواند موجب تحریک چشم شود. برای جلوگیری و غلبه بر مشکلات بهداشتی چشم مانند قرمزی یا سوزش می‌توانیم از آب رز قرمز استفاده کنیم. برای انجام این کار چند قطره آب رز قرمز را در چشم بچکانید.

 

۱۶. تورم یا التهاب پاها را کاهش می‌دهد

گل رز قرمز همچنین دارای خواص ضد التهابی است و بنابراین می‌تواند برای غلبه بر التهاب استفاده شود. برای انجام این کار گل رز قرمز را با ۴۰ گرم برگ گیاه دارویی بلومئا بجوشانید. سپس دمنوش حاصل را به طور مرتب بنوشید تا تورم پا بهبود بیابد.

 

۱۷. دارویی برای غلبه بر سرفه‌ی خشک است

سرفه‌ی خشک واقعا آزاردهنده است زیرا باعث بروز درد در قفسه‌ی سینه می‌شود. برای برطرف کردن سرفه‌ی خشک می‌توانیم از دمنوش گل رز قرمز استفاده کنیم به این ترتیب که ابتدا باید گلبرگ‌های خشک آن را در آب بجوشانید و بعد کمی شکر به آن اضافه کنید. در نهایت این دمنوش دارویی را به طور منظم مصرف کنید تا زمانی که سرفه‌تان درمان شود و بند بیاید.

گل رز قرمز به عنوان هدیه، برای بخشی از دکوراسیون یا مقاصد دیگر استفاده می‌شود و به همین دلیل است که در بسیاری از گل فروشی‌ها همیشه در دسترس است. بنابراین پرورش این گل به لحاظ اقتصادی بسیار پر ارزش است و به میزان زیادی کشت می‌شود.

 

۱۹. به عنوان یک گیاه زینتی مورد استفاده است

گل رز قرمز انتخاب اصلی برای اکثر آدم‌ها جهت کاشت در خانه یا حیاط و باغ است. زیبایی آن می‌تواند ظاهر حیاط یا باغ را بسیار زیبا کند به حدی که هر کسی در آن احساس لذت فراوان داشته باشد.

 

۲۰. به عنوان یک ماده‌ی اولیه برای تولید عطر استفاده می‌شود

گل رز قرمز همچنین به دلیل عطر و بویی که دارد معروف است به طوری که روغن آن نیز به عنوان مواد اولیه در تولید عطر و ادکلن استفاده می‌شود. روغن گل رز به روش تقطیر گرفته می‌شود. این روغن برای تولید عطر فراوری خواهد شد.

 

به این ترتیب با برخی از مزایای شگفت‌آور دمنوش گل رز قرمز برای سلامتی، زیبایی، پزشکی و اقتصاد آشنا شدیم، در نتیجه کشت این گیاه در گوشه و کنار محل زندگی‌تان نه تنها ضرری ندارد، بلکه باعث سود و فایده‌ی زیادی هم است!

 

منبع : بازده

اشتراك گذاری نوشته