میوه ستاره‌ای (Carambola)

میوه ستاره ای چیست؟

استار فروت، کارامبولا یا میوه ستاره ای که در ایران به نام های اختری و کوکبی هم شناخته می شود یکی از میوه های عجیب استوایی و بومی نپال، هند، سریلانکا، مالزی و اندونزی است.

این میوه گرمسیری سرشار از آنتی اکسیدان است که به بهبود هضم غذا کمک می کند، باعث لاغری و کاهش وزن شده و خطر ابتلا به عفونت را کاهش می دهد.

خواص میوه ستاره ای برای پوست و مو

  1. جوان سازی پوست صورت

مقادیر بالای آنتی اکسیدان ها و ویتامین C موجود در میوه ستاره ای به کاهش چین و چروک کمک کرده و باعث جوان سازی پوست صورت می شود.

 

  1. آکنه و جوش صورت

گفته می شود که خواص ضد باکتری و مواد مغذی موجود در میوه ستاره ای از جمله روی به پیشگیری و درمان آکنه و جوش صورت کمک کرده و برای درمان جای جوش هم مفید می باشند.

 

  1. درمان اگزما

استار فروت دارای خواص ضد التهاب طبیعی است و به دلیل مقادیر بالای مواد مغذی که دارد به درمان بیماری های پوستی مانند اگزما کمک می کند.

 

فواید دارویی و درمانی میوه ستاره ای برای بدن

  1. معده و دستگاه گوارش

فیبر موجود در میوه ستاره ای به بهبود هضم غذا کمک می کند، سو هاضمه را درمان کرده و برای سلامت دستگاه گوارش مفید است.

 

تحقیقات نشان داده که برگ های میوه ی ستاره ای به درمان زخم معده کمک می کنند.

 

  1. یبوست

مقادیر بالای فیبر موجود در کارامبولا باعث بهبود حرکات روده شده و به پیشگیری و درمان یبوست  و هموروئید یا بواسیر کمک می کند.

 

  1. لاغری و کاهش وزن

میوه ستاره ای کالری پایینی دارد و به دلیل مقادیر بالای فیبر و مواد مغذی که دارد به کاهش اشتها کمک کرده و با جلوگیری از پرخوری باعث لاغری و کاهش وزن می شود.

 

  1. فشار خون

مقادیر قابل توجه پتاسیم موجود در استار فروت برای کاهش فشار خون بالا مفید است.

 

  1. کلسترول خون

برخی تحقیقات اولیه در آزمایشگاه نشان داده که ترکیبات موجود در میوه ستاره ای از جمله فیبر باعث کاهش کلسترول خون بالا می شوند.

 

  1. سلامت قلب

مقادیر بالای آنتی اکسیدان ها و مواد مغذی موجود در میوه ستاره ای به سلامت قلب کمک کرده و خطر ابتلا به بیماری های قلبی و عروقی را کاهش می دهند.

 

  1. تقویت بینایی

مقادیر بسیار بالای ویتامین A موجود در استار فروت به تقویت بینایی کمک کرده و خطر ابتلا به بیماری های چشمی مانند آب مروارید و دژنراسیون ماکولا را کاهش می دهد.

 

  1. افزایش انرژی بدن

میوه ستاره ای حاوی مقادیر بالای پروتئین و مواد مغذی است که به تعادل هورمون های بدن کمک کرده و باعث افزایش انرژی می شوند.

 

  1. درمان درد مزمن

متخصصان تغذیه پیشنهاد می کنند که رژیم غذایی حاوی مقادیر بالای منیزیم به درمان درد های مزمن مانند سردرد، میگرن، کمر درد، درد عضلانی و درد مفاصل کمک می کند؛ میوه ستاره ای مقادیر قابل توجهی منیزیم دارد و اضافه کردن آن به رژیم غذایی می تواند به درمان درد های مزمن بدن کمک کند.

 

  1. ضد التهاب طبیعی

ساپونین ها، فلاونوئیدها و مقادیر بالای ویتامین C موجود در میوه ستاره ای به کاهش التهاب بدن کمک کرده و خطر ابتلا به بیماری های التهابی مانند آرتریت روماتوئید، بیماری های قلبی و بیماری های تنفسی را کاهش می دهند.

 

  1. تقویت سیستم ایمنی بدن

آنتی اکسیدان ها و ویتامین C موجود در استار فروت به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک کرده و خطر ابتلا به سرماخوردگی، آنفلونزا و عفونت دستگاه تنفسی را کاهش می دهد.

 

میوه ستاره ای دارای خواص ضد میکروبی قوی است و ویتامین ها و مواد معدنی موجود در آن خطر ابتلا به بیماری های عفونی، گلودرد و سرفه را کاهش می دهند.

 

  1. سرطان

استار فروت به عنوان یک نیروگاه طبیعی آنتی اکسیدان ها شناخته می شود که با کاهش رادیکال های آزاد بدن خطر ابتلا به سرطان را کاهش می دهند.

 

تحقیقات اخیر در دانشگاه راجستان هند نشان داده که عصاره میوه ستاره ای خطر ابتلا به سرطان کبد در موش صحرایی را کاهش می دهد.

 

  1. دیابت و قند خون

استار فروت قند پایینی دارد و به دلیل مقادیر بالای فیبر موجود در آن پس از مصرف باعث افزایش شدید قند خون در افراد مبتلا به دیابت نمی شود.

 

با این وجود متخصصان توصیه می کنند که افراد مبتلا به دیابت قبل از استفاده از این میوه شگفت انگیز با پزشک مشورت کنند.

 

  1. دوران شیردهی

در طب سنتی از میوه ستاره ای و دانه های آن برای افزایش شیر مادر در زنان شیرده استفاده می کنند.

 

عوارض و مضرات میوه ستاره ای

سنگ کلیه

مقادیر بالای اگزالیک اسید موجود در میوه ستاره ای خطر ابتلا به سنگ کلیه در برخی افراد را افزایش می دهد. همچنین مصرف این میوه باعث تشدید علائم بیماری در افراد مبتلا به بیماری کلیوی مزمن می شود.

 

تداخل دارویی

میوه ستاره ای ممکن است با برخی دارو ها تداخل داشته باشد، به همین دلیل توصیه می شود که اگر داروی خاصی مصرف می کنید قبل از استفاده ار استار فروت با پزشک خود مشورت کنید.

 

طبع میوه ستاره ای

طبیعت میوه ستاره ای سرد می باشد. میوه ستاره ای سرشار از آنتی اکسیدان ها، فلاونوئید ها، ویتامین A، تیامین، ریبوفلاوین، نیاسین، فولات، ویتامین C، ویتامین E، آهن، مس، منیزیم، منگنز، فسفر، روی، پتاسیم، فیبر و پروتئین است.

 

میوه ستاره ای (به انگلیسی : star fruit و با نام علمی Averroha Carambola ) میوه ای استوایی به رنگ سبز یا زرد است و مزه ای ترش و شیرین دارد، پوست این میوه خوراکی بوده و ارزش تغذیه ای بالایی هم دارد. این میوه پس از اینکه برش می خورد شبیه ستاره می شود.

جالب است بدانید که میوه ستاره ای شیرین بزرگتر بوده و از تابستان تا پاییز و میوه ترش کوچکتر بوده و از پایان تابستان تا اواسط زمستان به بازار عرضه می شوند.

منبع : کوکا

اشتراك گذاری نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *