خواص لیمو سنگی

این لیموی زرد و گاهی سبز رنگ از یک درخت همیشه سبز که در آسیا یافت می‌شود می‌آید. تمام این میوه – آب، پالپ، پوست و اسانس – برای اهداف آشپزی و غیر آشپزی – بیشتر به عنوان درمان خانگی – مورد استفاده قرار می‌گیرد. آب لیمو سنگی معمولا برای تهیه لیموناد و دیگر نوشیدنی‌های لیمویی که بدون شک خوشمزه هستند به کار می‌رود. بحث ارزش تغذیه‌ای لیمو سنگی که پیش می‌آید باید گفت که آب این لیمو ۶٪ اسید سیتریک دارد که طعم آن را ترش می‌کند.

لیمو سنگی حاوی ویتامین C، فولات، ویتامین B5، B3، B1، B2، آهن، منیزیم، فسفر، پتاسیم، زینک، قند، کربوهیدرات، فیبر رژیمی، چربی و پروتئین است. به همین دلیل، لیمو سنگی میوه‌ای شگفت انگیز محسوب می‌شود.

خواص لیمو سنگی برای سلامتی

۱. سرشار از ویتامین C

لیمو سنگی سرشار از ویتامین C است که این خاصیت، لیمو را به میوه‌ای مفید برای درمان سرماخوردگی معمولی تبدیل  می‌کند. برای درمان آبریزش و خارش بینی می‌توانید یک فنجان آب و لیمو – ترجیحا آب گرم – بخورید.

۲. تعادل PH بدن

لیمو با متعادل کردن سطح PH، به قلیایی شدن بدن کمک می‌کند.

۳. کمک به کاهش وزن

دنبال راهی برای کاهش وزن هستید؟ راه حل آن آسان است. هر صبح، آب گرم و لیمو بخورید. لیمو سنگی مانند یک مدر طبیعی عمل کرده و به از دست دادن وزن آب کمک می‌کند. آب این لیمو به دفع سموم و مواد اضافی از بدن نیز کمک می‌کند.

۴. سفید کننده دندان

خاصیت اسیدی لیمو سنگی، آلودگی‌های چسبیده به دندان را رفع کرده و دندان‌ها را سفید می‌کند.

۵. درمان سرماخوردگی

اگر به سرماخوردگی مزمن دچارید، دو بار در روز، آب گرم و لیمو و عسل بخورید. این کار گلو را آرام کرده، سرفه را مهار می‌کند و درد شما فورا تسکین می‌یابد.

۶: ضدمیکروب

لیمو سنگی، ماهیتی ضد میکروبی دارد. خاصیت اسیدی آن نمی‌گذارد ویروس‌ها و باکتری‌ها مدت زیادی زنده بمانند.

۷. کمک به درمان سرطان

لیمو سنگی دارای ۲۲ ترکیب ضد سرطان است. از میان این ترکیبات می‌توان به لیمونن که رشد تومورهای سرطانی را کند می‌کند و گلیکوزید فلاونول که می‌تواند تقسیم سلولی سلول‌های سرطانی را متوقف کند، اشاره کرد.

۸. کمک به درمان یبوست

لیمو سرشار از ویتامین C است که خاصیت ملین دارد و به درمان یبوست کمک می‌کند. بنابراین چرا لیمو سنگی را در رژیم غذایی خود نمی‌گنجانید تا با یبوست خداحافظی کنید؟

۹. جلوگیری از تشکیل سنگ کلیه

اسید سیتریک موجود در لیمو به حل شدن سنگ کلیه کمک می‌کند. مصرف منظم آب لیمو سنگی از تشکیل این سنگ‌ها نیز جلوگیری می‌کند.

۱۰. کمک به دفع سموم

برای داشتن یک کبد سالم، لیمو سنگی را به هر شکل – به عنوان تزیین یا یک لیوان لیموناد – در رژیم غذایی خود بگنجانید.  اسید سیتریک موجود در لیمو، تولید صفرا را در کبد افزایش می‌دهد که این مسئله به دفع سموم از بدن کمک می‌کند.

۱۱: کنترل فشار

اثبات شده است که مصرف روزانه لیمو سنگی، فشار خون سیستولیک را پایین می‌آورد. بنابراین برای کنترل فشار خون خود، لیمو سنگی را در برنامه غذایی خود بگنجانید.

۱۲. کمک به کاهش تهوع و استفراغ بارداری

عطر قوی لیمو سنگی در کاهش تهوع و استفراغ دوران بارداری موثر است.

۱۳. کمک به درمان ریفلاکس اسید

آب لیمو سنگی، زمانی که با آب ترکیب شود، درمان خوبی برای ریفلاکس اسید محسوب می‌شود.

۱۴. کمک به درمان ورم معده

مکیدن لیمو یا آبنبات لیمویی یا حتی خوردن یک فنجان آب حاوی لیمو به درمان ورم معده کمک می‌کند.

۱۵. کمک به کاهش درد آرتریت

گذاشتن خمیر لیمو سنگی و فلفل بر روی زانو به کاهش درد آرتریت کمک می‌کند.

۱۶. مفید برای مبتلایان به نقرس

مصرف لیموناد تهیه شده از ۶۰ گرم آب لیمو سنگی و آب را معمولا به بیماران مبتلا به نقرس توصیه می‌کنند.

۱۷: مفید برای نوزادان

همه انواع لیمو – البته به اندازه متعادل – برای نوزادان مفید هستند. پزشکان به والدین توصیه می‌کنند که به کودکان خود آب گرم و عسل و آبلیمو بدهند تا از سرفه، اسهال و وبا خلاص شوند.

۱۸. مفید برای بینایی

ثابت شده است که مصرف مقدار تجویز شده ویتامین C می‌تواند از مشکلات مربوط به بینایی مانند آب مروارید جلوگیری کند. چه چیزی بهتر از لیمو می‌تواند منبع ویتامین C باشد؟

۱۹. مفید برای پسوریازیس

آب گرم  و لیمو، ماده‌ای شگفت انگیز برای درمان پسوریازیس است. اسید سیتریک موجود در آبلیمو خشکی و فلسی شدن پوست را کاهش داده و خاصیت ضد التهابی آن، التهاب را کاهش می‌دهد.

۲۰. درمان آنفولانزا

آب گرم ترکیب شده با عسل و آبلیمو یکی از درمان‌های رایج برای آنفولانزا است. برای کسب بهترین نتیجه، مقداری فلفل و دارچین را به این ترکیب اضافه کنید.

۲۱: مفید برای قلب

خاصیت آنتی اکسیدانی لیمو سنگی برای قلب مفید است. این مواد شیمیایی، رادیکال‌های آزاد را مهار کرده و سلامت قلب را حفظ می‌کنند.

۲۲. کمک به رفع سوء هاضمه

یکی از درمان‌های قدیمی برای رفع مشکل سوء هاضمه، خوردن صبحگاهی آب گرم و لیمو است.

۲۳. درمان عفونت‌های غده بزاقی

لیمو سنگی خواص ضد ویروسی و ضد باکتری دارد. خوردن آب این لیمو یا لیموناد در زمان ابتلا به عفونت‌های غده بزاقی، باکتری‌های عامل عفونت را از بین می‌برد.

۲۴. درمان سوزش معده

برای خلاص شدن از سوزش معده، یک لیوان آب گرم با ۴ قاشق چایخوری آب لیمو سنگی بخورید.

خواص لیمو سنگی ۲۵: درمان سرخچه

سرخجه یک عفونت شایع ویروسی است که معمولا در کودکان زیر دو سال اتفاق می‌افتد. خواص ضد ویروسی لیمو سنگی به درمان سرخجه کمک می‌کند.

۲۶. درمان آسم

یکی از درمان‌های قدیمی برای آسم، خوردن یک لیوان لیموناد در صبح است. خواص ضد عفونی کننده لیمو سنگی، درمانی عالی برای آسم هستند.

۲۷. از بین برنده بوی عرق

در گذشته، زنان برای از بین بردن بوی عرق، پوست لیمو را به زیر بغل خود می‌مالیدند. زیرا لیمو سنگی خاصیت ضد باکتری و ضد قارچ دارد که باکتری‌های عامل بوی بد را می‌کشد. می‌توانید آب یک لیمو سنگی کامل را در آب ریخته و با آن حمام کنید تا خوشبو شوید.

۲۸. کمک به درمان سر درد

اگر سردرد شدید دارید، خمیری از پوست لیمو درست کنید و به مدت ۳۰ دقیقه روی پیشانی بگذارید. ماهیت آرام‌بخش لیمو به رفع سردرد کمک می‌کند.

۲۹: رفع تیرگی آرنج

رفع تیرگی آرنج برای خیلی‌ها مهم است. لیمو خاصیت سفید کنندگی دارد که پوست اطراف آرنج را روشن و نرم می‌کند. نصف یک لیمو سنگی را به آرامی بر آرنج بمالید و پس از ۱۵ دقیقه بشویید تا آرنجی روشن و نرم داشت باشید.

۳۰. درمان عفونت قارچی

لیمو سنگی، ماهیتی ضد قارچ دارد. یک لیمو را نصف کنید و آن‌ها را در نمک بگذارید. آن‌ها  را روزانه و برای چند دقیقه بر ناحیه آسیب دیده بگذارید تا از عفونت قارچی خلاص شوید.

۳۱. کاهش مشکلات تیروئید

این یک واقعیت اثبات شده است که مکیدن آبنبات لیمویی، تاثیر مشکلات تیروئید – سرطان تیروئید، پرکاری تیروئید و کم‌کاری تیروئید – را کاهش می‌دهد.

۳۲. تثبیت کننده فشار خون

افرادی که به فشار خون پایین مبتلا هستند باید با ترکیب نصف یک لیمو سنگی آبدار و ۱/۴ فنجان روغن، ماساژ داده شوند. این کار به تثبیت فشار خون کمک می‌کند.

۳۳. انرژی زا

روز خود را بدون انرژی آغاز کرده‌اید؟ یک لیوان آب و لیمو بخورید. این کار سلول‌های شما را جوان کرده و انرژی شما را فورا افزایش می‌دهد.

۳۴. مفید برای روده

لیمو سنگی حاوی ترکیبی به نام دی- لیمونن است که از حرکات روده پشتیبانی کرده و در نتیجه به دفع سموم و مواد اضافی از بدن کمک می‌کند. برای سم‌زدایی بدن خود، لیموناد تند تهیه شده از آب چشمه، آب لیموی سنگی تازه، شیره افرا و کمی فلفل را بنوشید.

۳۵. درمان زخم معده

خوردن منظم آب مقطر با کمی آبلیمو، زخم معده را درمان می‌کند.

۳۶. درمان ورم عضلانی

آبلیمو برای درمان ورم عضلانی که به دلیل آسیب عروق به وجود می‌آید، بسیار مفید است.

۳۷. بهبود فعالیت روده

نوشیدن صبحگاهی آبلیمو با آب گرم به حرکت راحت و منظم روده کمک می‌کند. گنجاندن لیموناد در رژیم غذایی برای افرادی که دچارمشکل در حرکات روده هستند مفید است.

۳۸: مفید برای استخوان

لیمو سنگی حاوی پتاسیم، کلسیم، مس و منیزیم است که برای قدرت استخوان‌ها مفید هستند. نوشیدن روزانه آبلیمو استخوان‌ها را از داخل قوی می‌کند.

۳۹. از بین بردن کرم روده

نوشیدن روزانه آب و لیمو روشی موثر برای از بین بردن کرم روده است.

۴۰. مفید برای مبتلایان به اختلالات مغزی

پوست لیمو دارای تانگریتین بوده که برای افراد مبتلا به اختلالات مغزی مانند بیماری پارکینسون مفید است.

۴۱. درمان مویرگ‌های ضعیف

مصرف روزانه ویتامین C به درمان مویرگ‌های ضعیف شده که دلیل اصلی پارگی رگ‌های خونی است، کمک می‌کند.

۴۲. درمان اسکوروی

ویتامین C موجود در لیمو سنگی به درمان اسکوروی کمک می‌کند. نیروی دریایی انگلستان، لیمو را در کشتی‌های خود ذخیره می‌کند تا ملوانان، روزانه حداقل ۳۰ گرم آبلیمو مصرف کنند.

۴۳. درمان بوی بد دهان

ماهیت اسیدی لیمو سنگی به درمان بوی بد دهان کمک می‌کند.

– یک لیمو سنگی را نصف کنید
– مقداری نمک و جوش شیرین را به نصف لیمو زده و آن را بر دندان‌ها و لثه خود بمالید.
– این کار، دندان‌های شما را سفید می‌کند و بوی بد دهان را از بین می‌برد.

۴۴. کاهش احتمال سکته

مطالعات زیادی به این نتیجه دست یافتند که گنجاندن مقدار زیاد ویتامین C در رژیم غذایی به کاهش بیماری‌های قلبی عروقی و در نتیجه کاهش احتمال سکته منجر می‌شود.

منبع : بازده

اشتراك گذاری نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *