خواص انگور فرنگی (خارتوت)

خارتوت یا انگور فرنگی به شکل درختچه است و در ایران چهار گونه دارد، به‌نام‌های گالش انگور معمولی، انگور فرنگی تیره گل، انگور فرنگی شرقی و انگور فرنگی قرمز. برگ‌های این گیاه معطر و برروی شاخه‌های بلند گیاه به‌صورت یک در میان جفت یا خوشه بیرون می‌آیند. گل‌های آن زرد کم رنگ و در بعضی سفید مایل به سبز از محور خوشه‌ها آویزان بوده و بعدا به میوه ارغوانی تیره انگور فرنگی تبدیل می‌شوند. قسمت‌های مورد استفاده انگور فرنگی، جوانه، برگ، میوه و روغن میوه است.

مزه ترش و معطر و خشک انگور فرنگی نشان از وجود مقادیر بالای ویتامین C و فعالیت آنتی اکسیدانی بالای آن است. انگور فرنگی سیاه (خارتوت) برای جلوگیری از سرماخوردگی و عفونت گلوی کودکان مفید است. میوه، آبمیوه و عصاره آن دارای فعالیت ضد التهابی و ضد ویروسی قوی است. همچنین از دیگر خواص انگور فرنگی خنک کننده، ملین و مسکن درد است.

محققان دانشگاه ایالتی کامپیناس دریافتند که پوست و گوشت انگور فرنگی نسبت به بلوبری و ذغال اخته خواص آنتی اکسیدانی بیشتری دارد. انگور فرنگی دارای ترکیبات شیمیایی خاصی است که در جلوگیری از استرس‌های اکسیداتیو مؤثر بوده و در نتیجه مانع از بروز سرطان و بیماری‌های قلبی و عروقی می‌شوند. پوست انگور فرنگی سرشار از آنتی اکسیدان‌ها و رنگ‌های طبیعی است که برای استفاده در صنایع غذایی نیز مفید است. در ایران، خشک شده قره قات یا انگور فرنگی در عطاری‌ها یافت می‌شود. دم کرده قره قات را برای رقیق کردن خون تجویز می‌کنند و اعتقاد بر آن است که خوردن آن از سکته قلبی ممانعت می‌کند.

خواص انگور فرنگی (طبیعت و خواص درمانی)

طبیعت میوه‌های انگور فرنگی سیاه سرد و خشک است.

سایر خواص انگور فرنگی به‌طور خلاصه عبارتند از:

درمان اغلب میگرن و سرفه‌های سخت و سیاه سرفه (استفاده از دم کرده برگ گیاه)

تسکین درد گلو، ورم لوزه و بند آوردن خونریزی لثه (غرغره جوشانده انگور فرنگی)

ملین و رفع یبوست (استفاده از میوه آن)

تقویت کننده بدن در برابر عفونت‌های ویروسی مانند سرماخوردگی، آنفولانزا و زخم‌های ویروسی مثل تبخال

کنترل التهاب در بیماری‌هایی نظیر آرتریت روماتوئید و ام اس (استفاده از روغن هسته انگور فرنگی)

کمک به درمان واریس (یکی از خواص انگور فرنگی کمک به بهبود گردش خون مویرگ‌ها است. استفاده از آب یا عصاره انگور فرنگی را می‌توان روزانه و به مدت چند ماه برای کمک به بهبود مشکلات گردش خون مثل شکنندگی مویرگی و همچنین واریس استفاه کرد.)

ضد اسهال (پکارین موجود در انگور فرنگی سیاه برای درمان اسهال کاربرد دارد.)

عوارض انگور فرنگی (خار توت)

زیاده‌روی در خوردن میوه انگور فرنگی مضر است و اختلالاتی را بوجود می‌آورد. توجه داشته باشید افرادی که ناراحتی معده یا روده دارند نباید از دم کرده انگور فرنگی (خارتوت) استفاده کنند.

منبع : ستاره

اشتراك گذاری نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *