خواص شگفت انگیز هندوانه

با این که هندوانه یک میوه‌ی تابستانی است، اما می‌توانید آن را در تمام طول سال پیدا کنید . به خاطر در دسترس بودن می توانید همواره از خواص پرشمار آن استفاده کنید. خواص هندوانه برای سلامتی آنقدر زیاد است که همین الان در سرما و برف و یخبندان هم خوب است یک برش از آن را میل کنید. برای شروع، یکی از فوایدش این است که می‌تواند به کاهش فشار خون در افراد چاق کمک کند.  هندوانه همچنین یک درمانگر شیرین و عالی است که کالری فوق‌العاده کمی دارد، و عملا عاری از کلسترول و چربی است. در ادامه به تفصیل به خواص پرشمار این میوه پرداخته می شود.

برخلاف تصور عمومی هندوانه فقط آب نیست – بلکه خواص فراوانی نیز برای سلامتی دارد. شما با دانستن حقایق جالبی که در ادامه‌ی این نوشتار در مورد هندوانه می‌خوانید، شگفت‌زده خواهید شد.

۱. خواص هندوانه برای بهبود سلامت پوست و مو

هندوانه منبع خوبی از ویتامین C است که ماده‌ی مغذی لازم برای سنتز کلاژن است. کلاژن پوست شما را نرم و منعطف نگه می‌دارد و موهای شما را تقویت می‌کند.

بر اساس یک مطالعه‌ی آلمانی، لیکوپن و بتاکاروتن می‌توانند از پوست در برابر آفتاب سوختگی محافظت کنند. همچنین معروف است که بتاکاروتن از اختلالت خاص پوستی مانند پسوریازیس و ویتیلیگو جلوگیری می‌کند.

ویتامین A موجود در هندوانه یکی دیگر از مواد مغذی مهم است که به سلامت پوست کمک می‌کند – این ویتامین سلول‌ها را ترمیم و سلول‌های جدید پوستی ایجاد می‌کند. بدون مواد مغذی، پوست شما کدر و پوسته پوسته می‌شود.

۲. خواص هندوانه برای تقویت سیستم ایمنی بدن

هندوانه، غنی از ویتامین C است و بنابراین سیستم ایمنی بدن را تقویت می‌کند. این میوه حاوی ویتامین B۶ است که به سیستم ایمنی بدن کمک می‌کند تا آنتی‌بادی (پادتن) تولید کند. این ویتامین همچنین در تشکیل گلبول‌های قرمز نقش دارد. این میوه‌ی آبدار دارای ویتامین A است که سیستم ایمنی را تنظیم می‌کند و از آن در برابر عفونت محافظت می‌کند.

۳. خواص هندوانه برای درمان دیابت

رابطه‌ی بین هندوانه و دیابت چیست؟ اگرچه هندوانه دارای شاخص گلیسمی بالا است، اما بار گلیسمی پایین‌تری دارد (مقداری که یک غذای خاص سطح قند خون فرد را افزایش می‌دهد) و از این رو برای افراد دیابتی مفید است.

در مطالعه‌ای که در نیجریه صورت پذیرفت، مشخص شد که هندوانه دارای خواص ضد دیابت است. مطالعه‌ی دیگری نشان می‌دهد که آب هندوانه همراه با گوشت آن توده‌ی بافت چربی قهوه‌ای را افزایش می‌دهد و توده‌ی چربی اضافی سفید را کاهش می‌دهد و در نهایت به درمان دیابت کمک می‌کند.

با این حال، توصیه‌های پزشک خود را در این زمینه بپرسید – چرا که برخی از مطالعات در مقیاس کوچک‌تر، خلاف این را انشان داده‌اند.

۴. خواص هندوانه برای جلوگیری از آسیب سلولی

هندوانه که غنی از لیکوپن است، از سلول‌ها در برابر آسیب‌های مرتبط با بیماری قلبی محافظت می‌کند. لیکوپن با رادیکال‌های آزاد مبارزه می‌کند و به این ترتیب مانع از بروز آسیب سلولی می‌شود.

۵. خواص هندوانه برای برای جلوگیری از گرمازدگی

هندوانه با توجه به آب زیادی که دارد، به جلوگیری از گرمازدگی کمک می‌کند.

این میوه اهمیت بسیار زیادی نیز در طب چینی دارد – هندوانه یکی از چند میوه‌ای است که گرما را از بین می‌برد و باعث رفع تحریک‌پذیری و تشنگی می‌شود. این میوه همچنین خستگی ناشی از گرما را از بین می‌برد، که برای این منظور از لایه‌ی خارجی آن استفاده می‌شود.

۶. خواص هندوانه برای کمک به سلامت لثه‌ها

ویتامین C موجود در هندوانه مویرگ‌ها و لثه‌ها را سالم نگه می‌دارد. کمبود ویتامین C می‌تواند سبب خونریزی و التهاب لثه‌ها شود و هندوانه می‌تواند از بروز این اختلالات جلوگیری کند.

ویتامین C موجود در هندوانه همچنین می‌تواند باکتری‌ها داخل دهان را از بین ببرد و در صورتی که این باکتری‌ها از بین نروند، سبب برو بیماری لثه و سایر عفونت‌های لثه می‌شوند.

۷. افزایش سطح انرژی بدن

هندوانه منبع خوبی از ویتامین B است، ویتامینی که مسئول تولید انرژی در بدن شماست. این میوه دارای کالری کم و انرژی زیادی است و می‌تواند به شما کمک کند که بخش زیادی از روز را فعال باشید.

۸. ویاگرای طبیعی

اگر در اتاق خواب‌تان کمی مشکل دارید، این میوه حتی می‌تواند به عنوان یک داروی طبیعی تقویت‌کننده‌ی غرایز جنسی، و وقتی که گردش خون دچار مشکل باشد، به عنوان یک ویاگرای طبیعی عمل کند.

مطالعه‌ای در حوزه‌ی بهبود گردش خون، نشان داده‌است که هندوانه اثراتی مانند ویاگرا دارد در جایی که افزایش گردش یک ضرورت است. اسید آمینه‌ی سیترولین موجود در هندوانه، رگ‌های خونی را شل می‌کند و آنها را فراخ می‌کند و به این ترتیب می‌تواند در درمان اختلال نعوظ موثر باشد. سیترولین به آرژنین تبدیل می‌شود، که یک پیام‌آور برای اکسید نیتریک است که به فراخ شدن رگ‌های خونی کمک می‌کند.

بر اساس یک مطالعه‌ی ایتالیایی، مکمل سیترولین خوراکی مشکل نعوظ را در مردان مبتلا به اختلال نعوظ خفیف بهبود می‌دهد

۹. حفظ سلامت قلب

بر اساس پژوهش‌های صورت گرفته، خوردن یک تکه هندوانه به طور روزانه می‌تواند تجمع کلسترول بد را متوقف کند و در نتیجه از بیماری قلبی جلوگیری کند. مصرف منظم هندوانه همچنین با کاهش ذخایر چربی داخل رگ‌های خونی مرتبط است.

این خواص مفید برای قلب که هندوانه دارد، می‌تواند به سیترولین، ترکیب شیمیایی موجود در این میوه مرتبط باشد. مطابق با مطالعه‌ای که در دانشگاه کنتاکی صورت گرفته‌است، سیترولین می‌تواند اثرات مفیدی روی آترواسکلروزیس (تصلب شرایین) داشته باشد. همچنین اثبات شده‌است که سیترولین سفتی شریان‌ها را در زنان یائسه کاهش می‌دهد.

۱۰. کمک به درمان التهاب

یکی دیگر از ترکیبات اصلی موجود در هندوانه، لیکوپن است که مزایای زیادی برای بدن دارد. یک مطالعه که در امریکا انجام شد، نشان داد که لیکوپن دارای خواص ضد التهابی است.

از میان کاروتنوئیدهای مختلف، لیکوپن بهترین محسوب می‌شود. در واقع، اثرات مفید لیکوپن بر روی التهاب حتی بهتر از بتاکاروتن ( یک کاروتنوئید مهم) در نظر گرفته می‌شود.

۱۱. خواص هندوانه برای کمک به کاهش درد عضلانی

اگر عضلات‌تان پس از تمرین دچار درد شدید شد، هندوانه می‌تواند این درد را درمان کند. این میوه سرشار از الکترولیت‌ها و سیترولین (نوعی اسید آمینه) است، که پس از تمرین سنگین باعث تسکین درد عضلات می‌شوند. و مطابق با یک مطالعه‌ی ایرانی، سیترولین موجود در هندوانه می‌تواند به کاهش خستگی عضلانی کمک کند.

سیترولین همچنین به صورت خارجی به آب هندوانه اضافه شده‌است تا اثرات آن مورد بررسی قرار بگیرد، و ثابت شده‌است که تنها سیرولین طبیعی موجود در هندوانه است که تاثیرگذار است و تاثیر مثبتی روی آسیب عضلانی دارد.

ثابت شده‌است که سیترولین فرآیند حذف اسید لاکتیک را تسریع می‌کند، و در نتیجه درد عضلانی را کاهش می‌دهد. نوشیدن آب نیز می‌تواند به عضلات شما کمک کند که اکسیژن بیش‌تری دریافت ‌کنند – این امر به آنها کمک می‌کند که سریع‌تر بهبود بیابند.

۱۲. کمک به فرآیند هضم

هندوانه، حاوی مقدار زیادی آب است، و از این رو می‌تواند به فرآیند هضم کمک کند. این میوه همچنین حاوی فیبر است، بنابراین هضم را بهبود می‌دهد و از یبوست جلوگیری می‌کند.

۱۳. مناسب برای زنان باردار

هندوانه سوزش سر دل را که یک اختلال شایع در دوران بارداری است، تسکین می‌دهد. همچنین به کاهش حالت تهوع صبح‌گاهی کمک می‌کند. مواد معدنی موجود در این میوه می‌تواند به پیشگیری از گرفتگی عضلانی سه ماهه‌ی سوم بارداری کمک کند.

۱۴. جلوگیری از بروز دژنراسیون ماکولا

چنان‌چه مشاهده کردیم، هندوانه منبع مهمی از لیکوپن است و به همین دلیل خطر بیماری دژنراسیون ماکولا (تباهی لکه‌ی زرد) را کاهش می‌دهد.

با توجه به گزارش کلینیک Mayo، لیکوپن به عنوان یک درمان بالقوه برای اختلالات چشم مانند دژنراسیون ماکولا توصیه شده‌است (اگر چه مطالعات بیش‌تری در این زمینه مورد نیاز است).

آنتی‌اکسیدان‌ها برای سلامتی چشم ضروری هستند زیرا از چشم در برابر رادیکال‌های آزاد محافظت می‌کنند. اثر رادیکال‌های آزاد می‌تواند ترسناک باشد – آنها ممکن است منجر به زوال عدسی چشم شوند و حتی می‌توانند باعث نابینا شدن فرد شوند. لیکوپن، که آنتی‌اکسیدانی قوی است، مانع از بروز این اتفاقات می‌شود.

۱۵. خواص هندوانه برای جلوگیری از آسم

با هم سلام بر لیکوپن! این ترکیب به عنوان یکی از آنتی‌اکسیدان‌های کلیدی، به واکنش بدن در برابر سرماخوردگی و آنفولانزا کمک می‌کند. و جالب‌تر این‌که این آنتی‌اکسیدان‌ها باعث کاهش آسم در کودکان می‌شوند.

هندوانه همچنین به افراد مبتلا به آسم اجازه می‌دهد تا به درستی نفس بکشند، بدون این که مجبور باشند هر نفس را با هراس و ترس و لرز بکشند. مطالعات انجام شده بر روی ۱۷ فرد بزرگسال مبتلا به آسم نشان داد که لیکوپن ممکن است اثر درمانی روی این بیماری داشته باشد.

مطابق با یک گزارش، مصرف کافی لیکوپن و ویتامین A می‌تواند برای بیماران مبتلا به آسم مفید باشد.

۱۶. خواص هندوانه برای سلامت استخوان

ویتامین C در این‌جا نقش مهمی را ایفا می‌کند زیرا این ماده‌ی مغذی برای استخوان‌ها خوب است و به بهبود زخم کمک می‌کند. مطالعه‌ای که در سوئیس انجام شده‌است، نشان می‌دهد که مکمل لیکوپن می‌تواند مانع از پوکی استخوان و شکستگی استخوان شود.

ویتامین A موجود در هندوانه به رشد استخوان‌ها کمک می‌کند.

۱۷. کمک به فرآیند کاهش وزن

یکی از بهترین مزایای هندوانه برای سلامتی این است که به کاهش وزن نیز کمک می‌کند. بله، هندوانه با توجه به آب زیادی که دارد، می‌تواند با مقدار کالری کم‌تری به شما احساس سیری بدهد. همچنین ثابت شده‌است که آب سوخت و ساز بدن را تسریع می‌کند و سموم و چربی‌ها را از بین می‌برد، و همین در نهایت می‌تواند باعث کاهش وزن شود.

یک قاشق هندوانه فقط ۸۶ کالری و کم­تر از ۱ گرم چربی دارد و هیچ کلسترولی ندارد. این میوه ۲۲ گرم کربوهیدرات و ۵٪ فیبر مورد نیاز روزانه‌ی شما را تامین می‌کند و غذایی عالی برای سوزاندن چربی و کاهش وزن است.

۱۸. خواص هندوانه برای سلامت کلیه

اگرچه هندوانه می‌تواند منبع خوبی از پتاسیم باشد، اما در مقایسه با سایر غذاها، درصد این ماده‌ی معدنی در آن پایین‌تر است. به همین دلیل است که می‌تواند برای افراد مبتلا به بیماری مزمن کلیه مفید باشد.

با این حال، در برخی از افراد مبتلا به بیماری مزمن کلیه، ممکن است کلیه قادر به حذف پتاسیم اضافی از خون نباشد. این می‌تواند سطح پتاسیم را در خون بالا ببرد و منجر به بروز عوارضی شود.

۱۹. خواص هندوانه برای رفع خستگی

یکی دیگر از دلایل این‌که باید هندوانه را در برنامه‌ی غذایی خود داشته باشید پتاسیم است. پتاسیم یک الکترولیت است که کمک‌تان می‌کند پس از یک روز شلوغ، احساس خستگی نداشته باشید.

۲۰. غنی از ویتامین و مواد معدنی

بدن برای عملکرد درست به تمام انواع ویتامین‌ها و مواد معدنی نیاز دارد.

۲۱. کم کالری

یک فنجان هندوانه حاوی حدود ۸۰ کالری است.

۲۲. کم چربی

با توجه به وبگاه داده‌های تغذیه (Nutrition Data)، این میوه‌ی سبز بزرگ تقریبا اصلا چربی ندارد.

۲۳. کلسترول پایین

برای کسانی که نسبت به مصرف کلسترول خود آگاه هستند باید بگوییم که، یک وعده هندوانه، کلسترول قابل اندازه‌گیری ندارد.

۲۴. حاوی لیکوپن

هندوانه حاوی لیکوپن است، آنتی اکسیدانی که احتمالا می‌تواند با سرطان مبارزه کند. یک مطالعه از دانشگاه فناوری کوئینزلند در استرالیا نشان داد که لیکوپن هم می‌تواند از سرطان پروستات جلوگیری کند و هم می‌تواند این بیماری را درمان کند.

۲۵. حاوی پتاسیم

یک فنجان هندوانه حاوی حدود ۴ درصد از پتاسیمی است که به طور منظم نیاز دارید.

۲۶. حاوی فیبر

در حدود ۱۷۵ تا ۲۰۰ کالری هندوانه‌ی تازه ۳ تا ۴ گرم فیبر غذایی به بدن‌تان می‌رساند. این فیبر ترکیبی خوب از فیبر محلول و نامحلول است.

۲۷. کربوهیدرات

تنها یک وعده‌ی هندوانه حدود ۱۱.۶ گرم کربوهیدرات دارد که ترکیبی از فیبر غذایی، نشاسته و قندها است.

۲۸. ال-سیترولین

هندوانه شامل میزان فراوانی از اسید آمینه‌ای به نام ال-سیترولین است.

۲۹. خواص هندوانه برای کاهش فشار خون بالا

هایپرتنشن، یا فشار خون بالا، رایج‌ترین ناراحتی است که در بین مردم دیده می‌شود و در صورت درمان نشدن عموما به حملات قلبی، سکته، و سایر بیماری‌های مهلک منجر می‌شود.

هندوانه سرشار از سیترولین است، آمینو اسیدی که در بدن به آرژنین تبدیل می‌شود.

به نوبه‌ی خود، سیترولین و آرژنین به تولید اکسید نتیریک کمک می‌کنند که یک اتساع کننده است، یعنی به شل شدن و بازتر شدن رگ‌های بدن‌تان کمک می‌کند.

۳۰. ادرارآور

هندوانه یک ادرارآور طبیعی است و برای هیدراتاسیون (آبرسانی بدن) خوب است.

۳۱. حاوی آنتی اکسیدان

استرس اکسیداتیو در انسان‌ها پدیده‌ای اجتناب ناپذیر است که معمولا به خاطر عدم تعادل آنتی اکسیدان‌ها رخ می‌دهد.

به همان اندازه که ممکن است مایل باشید نادیده‌اش بگیرید، استرس اکسیداتیو اجتناب ناپذیر است؛ اما برای کاهش اثراتی که این فرایند بر بدن و زندگیمان دارد راه‌هایی هست.

از آنجایی که این نوع استرس با DNA ، پروتئین، و آسیب غشایی در ارتباط است، بسیار مهم است که خوراکی‌های درست مصرف کنید و بدن‌تان را سالم نگه دارید تا از تمام آسیب‌هایی که این ناراحتی می‌تواند ایجاد کند در امان باشید.

یک راه آن است که مطمئن شوید آنتی اکسیدان کافی مصرف می‌کنید.

مطالعات نشان داده اند که مصرف میوه‌های خاص و آب میوه، مانند آب هندوانه و خود هندوانه، می‌توانند عملا میزان آسیب آنتی اکسیدان را کاهش دهند چون آنتی اکسیدان‌های آن میوه‌ها قدرت از بین بردن گونه‌های اکسیداتیو واکنشی و خنثی کردن ضرر آن‌ها را دارد.

اثر نابود سازی رادیکال ها در واقع تا ۹۰ دقیقه بعد از مصرف میوه یا آب میوه باقی‌ می‌ماند، که نشان می‌دهد کار آنتی اکسیدان‌ها مدت‌ زیادی بعد از آن که آن‌ها را مصرف کنید ادامه پیدا خواهد کرد.

منبع : بازده

اشتراك گذاری نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *