فواید فلفل قرمز

فلفل قرمز تند به خانواده‌ای با نام علمی Capsicum تعلق دارد. بنابراین میوه محسوب می‌شود و سبزیجات نیست. چه چیزی باعث می‌شود فلفل قرمز تند باشد؟ پاسخ کپسیوم است. یک ماده‌ی شیمیایی بی‌بو و بدون مزه‌ که سبب تند شدن فلفل قرمز یا چیلی (تند) می‌شود. با این‌که داروها یا مکمل‌های به دست آمده از فلفل قرمز کم‌یاب است با این حال خواص زیادی برای سلامتی و زیبایی دارد که برای بهره‌مندی از آن کافی است فلفل قرمز را به عنوان ادویه به غذاهایی که مصرف می‌کنید اضافه کنید.

خواص فلفل قرمز

۱. خواص ضد التهابی دارد

ثابت شده‌است که ترکیبات فیتوکمیکال (مواد شیمیایی گیاهی) موجود در فلفل واکنش ضد التهابی ایجاد می‌کنند و باعث کاهش درد عصبی محیطی مانند بیماری کرون (نوعی بیماری التهابی روده) می‌شود. مثال دیگری از التهاب نوروژنیک محیطی، درد پوست است. کرم‌ها و مرطوب‌کننده‌های آن اغلب به صورت موضعی روی پوست ماساژ داده می‌شود تا مراقبت‌های لازم برای جلوگیری از مناطق باز و غشای مخاطی صورت گیرد.

هنگامی که از این کرم‌ها استفاده می‌کنید، سوزشی روی پوست‌تان احساس می‌کنید. این حس سوزش ناشی از واکنش التهابی انتهای عصب محیطی است، اما کاربرد منظم، عصب حسی را بی‌حس می‌کند و به این ترتیب موجب کاهش درد نوروژنیک دیابتی می‌شود. برخی معتقدند که اثر ضد التهابی فلفل همچنین ممکن است به کاهش درد ناشی از آرتروز کمک کند. کرم آن را می‌توانید به عنوان گزینه‌ای برای درمان این بیماری و بسیاری از بیماری‌های دیگر استفاده کنید.

۲. از معده در برابر زخم معده حفاظت می کند

فلفل حاوی تانن است. تانن‌ها قابض هستند و به خاطر فایده‌شان که برای تسکین اختلالات گوارشی که باعث ایجاد اسهال می‌شوند (مانند دیسانتری و سایر اختلالات میکروبی)، شناخته شده‌اند. موسیلاژ معده از پوشش داخلی معده محافظت می‌کند. یکی از دلایل بروز زخم معده از بین رفتن موسیلاژ داخل معده و افزایش ترشح اسید و تماس آن با پوشش داخلی معده است.‌ فلفل توانایی افزایش تولید مخاط را در معده دارد. مطالعات زیادی نشان می‌دهند که افزایش مخاط معده و خواص ضد التهابی فلفل می‌تواند تاثیر مثبتی بر روند بهبود زخم معده داشته باشد.

نمونه‌ی دیگری که توانایی فلفل را در تولید مخاط نشان می‌دهد افزایش آبریزش بینی در هنگام مصرف فلفلی است که دارای میزان فراوانی از کپسیوم است. به همین دلیل، در هنگام آماده‌سازی فلفل قرمز باید دقت کنید که با چشم‌تان تماس نداشته باشد و پس از آماده‌سازی حتما دست‌های‌تان را بشوئید تا مانع از تماس روغن فرار حاوی کپسیوم با این مناطق حساس بشوید.

۳. ضد سرطان است

یکی دیگر از اثرات زیست فعال تانن موجود در مولکول کپسیوم، پیشگیری و درمان سرطان است. مطالعات نشان داده‌اند که فلفل اثر مهارکننده بر انواع سرطان بدخیم دارد و شواهد خوبی بر این تاثیر وجود دارد. این خواص ضد تومور بیش­تر برای درمان سرطان‌های ریوی، کبدی و معده مفید هستند. ثابت شده‌است که اثرات ضد اکسیداتیو فلفل می‌تواند انواع دیگر سرطان، مانند سرطان پروستات مرتبط با هورمون‌های خاص را درمان کند.

اثر ضد سرطان فلفل ناشی از توانایی زیست‌فعالی این فیتوکمیکال برای جلوگیری از رشد سلول‌های سرطانی و همچنین تخریب ساختار سلولیِ درحال‌حاضر آسیب‌دیده در بدن انسان است.

۴. برای قلب و عروق فایده دارد

مطالعاتی که روی فلاونوئیدها انجام شده‌اند، نشان می‌دهند که آنها برای جلوگیری از بیماری‌های قلبی عروقی مفید هستند. یک اثر توصیه شده از خواص فلفل قرمز تاثیری است که روی اتساع عروق دارد و به این ترتیب فشار خون را بهبود می‌دهد و ضربان قلب را کم می‌کند. اتساع عروق جریان خون را بهبود می‌دهد و باعث می‌شود که بافت‌های ارگان‌ها جذب اکسیژن را بهتر انجام بدهند. این تاثیر به احتمال زیاد به علت تاچینیکین‌ها است، یک ماده‌ی زیست‌فعال شناخته شده که در فلفل موجود است.

۵. سرشار از آنتی اکسیدان است

بسیاری از ترکیبات زیست‌فعال فلفل، اثرات آنتی‌اکسیدانی برای بدن دارند. بهبود اتساع عروق اجازه می‌دهد تا این فیتوکمیکال‌های (مواد شیمیایی گیاهی) آنتی‌اکسیدانی در سراسر بدن حرکت کنند و به این ترتیب بتوانند به نواحی آسیب‌دیده و همچنین بافت سالم برسند. این امر سبب می‌شود که فلفل تاثیر خوبی بر اصلاح بافت پروتئین و احتمالا حتی DNA داشته باشد. همچنین، بافت سالم از اثر حفاظتی آنتی‌اکسیدان‌های فلفل چیلی برخوردار می‌شود.

۶. ضد دیابت است

با توجه به شیوع گسترده‌ی دیابت در جهان، توجه به فلفل به عنوان داروی هیپوگلیسمی سبب انجام تحقیقات در این زمینه شده‌است. برخی مطالعات نشان داده‌اند، هرچند هنوز به این نتیجه نرسیده‌اند، که فلفل ممکن است تولید انسولین را تحریک کند و به این ترتیب باعث کاهش گلوکز خون ‌شود. این امر احتمال تاثیر فلفل در پیشگیری از ابتلا به دیابت نوع ۲ و عوارض بالقوه‌ی آن را نشان می‌دهد. مزایای هیپوگلیسمی چیلی سبز، بیش‌تر است.

۷. تقویت کننده سیستم ایمنی بدن است

فلفل حاوی ویتامین C است که به عنوان یک فیتوکمیکال (ماده‌ی شیمیایی گیاهی) حمایت‌کننده از سیستم ایمنی بدن محسوب می‌شود. ویتامین C دارای اثرات مفیدی بر روی سیستم ایمنی بدن است. این ویتامین به ترمیم بافت آسیب‌دیده‌ی مغز کمک می‌کند، خطر ابتلا به استرس اکسیداتیو، آسم کودکان و سرطان را کاهش می‌دهد و در عین حال سلامت استخوان‌ها را بهبود می‌دهد.

۸. مسکن درد طبیعی است

شرایطی مانند درد آرتروز و نوروپاتی دیابتی می‌تواند با درد بسیار شدیدی همراه باشد و کپسایسین در درمان علائم آن نقش مهمی دارد. این تاثیر احتمالا با احساس سوزشی که می‌تواند فیبر عصبی آوران (عصب‌هایی که مسئول انتقال پیام درد هستند، م.) را بی‌حس کند در ارتباط است. پژوهش دیگری نیز اثبات کرده‌است احتمالا کپسایسین می‌تواند میگرن را نیز درمان کند. هرچند برای اثبات آن هنوز پژوهش بیش‌تری لازم است.

۹. استئوآرتریت را درمان می‌کند

همان‌طور که در بالا ذکر شد، انواع آرتروز از جمله  استئوآرتریت همیشه با درد همراه است که گاهی غیر قابل تحمل می‌شود. با پزشک خود مشورت کنید که آیا می‌توانید داروهای دارای کپسایسین مصرف کنید یا خیر. چون یکی از ترکیباتی است که به وفور در فلفل قرمز یافت می‌شود و اثبات شده‌است برای کنار آمدن با این شرایط مفید است.

۱۰. سطح کلسترول خون را پایین می‌آورد

هم‌چنین پژوهش‌های بسیاری اثبات کرده‌است کپسایسین موجود فلفل قرمز نقش مهمی در کاهش سطح کلسترول خون دارد. کپسایسین می‌تواند تولید LDL یا کلسترول بد را کاهش دهد و در عین حال توانایی بدن را برای حل کردن فیبرین و افزایش تولید کلسترول خوب یا HDL افزایش می‌دهد.

۱۱. میزان تری گلیسیرید را کنترل می‌کند

درست همان‌طور که فلفل قرمز می‌تواند میزان کلسترول را کنترل کند، همان ترکیب می‌تواند میزان تری‌گلیسیرید را نیز تنظیم کند و از تمام مشکلات ناشی از تری‌گلیسیرید کنترل نشده پیشگیری کند.

۱۲. از لختگی خون پیشگیری می‌کند

ویتامین C موجود در فلفل قرمز نیز یک آنتی‌اکسیدان محلول در آب است که نوعی پروتئین تشکیل می‌دهد. این پروتئین به همراه کپسایسین برای حفظ سلامت عروق خونی نقش مهمی دارد. چون کپسایسین میزان کلسترول LDL را، که سبب ایجاد رسوب در عروق خونی، و به وجود آمدن لخته‌ی خون می‌شود، کاهش می دهد.

۱۳. خطر حمله‌ی قلبی را کاهش می‌دهد

وقتی عروق خونی در شرایط انعطاف‌پذیر قرار دارند، و هیچ لخته‌ی خونی وجود ندارد، معنی‌اش این است که عملکرد قلب طبیعی است. حمله‌ی قلبی زمانی رخ می‌دهد که قلب مجبور است سخت کار کند، و علت آن اغلب اختلال در عروق خونی است.

۱۴. خطر سکته را کاهش می‌دهد

وقتی قلب ناچار است سخت کار کند ۲ وضعیت مزمن وجود دارد. اول حمله‌ی قلبی است و وقتی رخ می‌دهد که قلب بیش‌تر از ظرفیت‌اش کار می‌کند، و دوم سکته است که در این حالت خون و اکسیژن کافی به مغز نمی‌رسد. کسی که از سکته جان سالم به در ببرد معمولا دچار برخی مشکلات عصبی می‌شود که می‌تواند به معلولیت منجر شود.

۱۵. برای قلب خوب است

همان‌طور که قبلا هم اشاره شد فلفل قرمز که سرشار از ویتامین C و کپسایسین است واقعا برای قلب خوب است. از این گذشته پتاسیم موجود در فلفل قرمز نیز در مقایسه با سدیم، نسبتا بیش‌تر است. پتاسیم یکی از مواد معدنی است که برای قلب خوب است چون می‌تواند به واسطه‌ی از بین بردن سدیم اضافی خون، ضربان قلب، و نیز فشار خون را کنترل کند.

۱۶. جریان خون را بهبود می‌بخشد

چرا گفته می‌شود فلفل قرمز جریان خون را بهبود می‌بخشد؟ خوب، حرفی از علم نمی‌زنیم.  فقط سعی کنید زمانی را به یاد بیاورید که غذای تند می‌خورید. به نظر می‌رسد انرژی می‌گیرید، علت‌اش این است که تمام بدن‌تان سوخت و ساز خوبی دارد، و جریان خون سرعتی نرمال دارد برای همین اکسیژن به‌طور بهینه توزیع می‌شود. چون اکسیژن یکی از ترکیبات مهم برای بازتولید سلول‌ها است.

۱۷. بیماری پوستی پسوریازیس را درمان می‌کند

بسیاری از آزمایشات بالینی اثربخشی فلفل را زمانی که به طور موضعی استفاده شود، در درمان علائم فیبرومیالژیا نشان می‌دهند. افرادی که از فلفل به طور موضعی استفاده می‌کنند اظهارکرده‌اند که تاثیر مثبتی در کاهش حساسیت و بهبود خواب دارد.

۱۸. درد ناشی از نوروپاتی دیابتی را از بین می‌برد

بیماری که اغلب درد نوروژنیک (عصبی) تولید می‌کند، دیابت است. به نظر می‌رسد که فلفل روی نوروپاتی دیابتی تاثیر می‌گذارد زمانی که به صورت موضعی استفاده شود. فلفل در بی‌حس کردن انتهای عصب‌های پوستی و کاهش درد موثر است.

۱۹. علائم بیماری فیبرومیالژیا را درمان می‌کند

بسیاری از آزمایشات بالینی اثربخشی فلفل را برای درمان علائم فیبرومیالژیا نشان داده‌اند، البته در صورتی که به طور موضعی استفاده شود.

۲۰. مانع پیری پوست می‌شود

ثابت شده‌است که ویتامین‌های موجود در فلفل چیلی دارای اثر آنتی‌اکسیدانی بر بافت سلولی است که می‌تواند سلامت پوست را بهبود بخشد و از پیری آن جلوگیری کند.

۲۱. علائم یائسگی را تسکین می‌دهد

علائم یائسگی ممکن است با مصرف میوه‌های دارای فلاونوئید مانند فلفل چیلی تسکین یابد.

۲۲. محافظ طبیعی در برابر رادیکال‌های آزاد است

از آن‌جا که امروزه آلودگی همه جا هست، اجتناب از رادیکال‌های آزاد دشوار و دشوارتر می‌شود. بنابراین، اگر نمی‌توانید از آن اجتناب کنید، حتما خودتان را از درون مقاوم کنید. آنتی‌اکسیدان چیزی است که برای مبارزه با رادیکال‌های آزاد نیاز دارید و بیایید انواع آنتی‌اکسیدان موجود در فلفل قرمز را بشماریم: ویتامین A، فلاونوئید، بتاکاروتن، لوتئین، ویولاگزانتین، اسید سیناپیک، و اسید فورولیک.

۲۳. راه حلی طبیعی برای گرفتگی ریه است

آیا مشکل گرفتگی ریه دارید؟ علت این وضعیت می‌تواند عوامل مختلفی باشد، اما هر چه هست مصرف غذاهای تند می‌تواند به ‌طور طبیعی به رفع این وضعیت کمک کند. برای همین است که به افراد سرماخورده توصیه می‌شود سوپ داغ و تند بخورند. این روشی خوشمزه برای بهتر شدن است.

۲۴. گرفتگی بینی را رفع می‌کند

اگر کپسایسین بتواند گرفتگی ریه را درمان کند، قطعا می‌تواند برای رفع گرفتگی بینی نیز موثر باشد، این این وضعیت در مقایسه با گرفتگی ریه خیلی خفیف‌تر است. علت‌اش این است که گرمای فلفل قرمز مخاط را پاک می‌کند و آن را نرم‌تر می‌کند. شما می‌تواند بلافاصله پس از خوردن یک بشقاب سوپ داغ و تند با گرفتگی بینی خداحافظی کنید.

۲۵ می‌تواند مانع از پیشرفت برخی سرطان‌ها شود

کپسایسین می‌تواند معجزه کند چون بر اساس برخی پژوهش‌ها این ترکیب فروتن اصلا چیز ساده‌ای نیست. زیرا می‌تواند از پیشرفت سرطان پروستات جلوگیری کند. از این گذشته فلفل تند منبعی عالی برای آنتی‌اکسیدان است و محتوای ویتامین C آن نیز نسبتا زیاد است. این یعنی یک خوراکی ضدسرطان موثر نیز هست.

۲۶. مشکلات گوارشی را درمان می‌کند

ممکن است منشأ مشکلات گوارشی عوامل مختلفی باشد اما فلفل قرمز خواصی دارد که می‌تواند برای دستگاه گوارش مفید باشد. اول، فلفل قرمز به عنوان یک خوراکی آنتی‌باکتریال دستگاه گوارش را از عفونت‌های ناشی از باکتری پاک می‌کند. دوم، فیبر موجود در فلفل قرمز به مواد غیرضروری داخل روده می‌چسبد و آن‌ها را از بدن دفع می‌کند.

۲۷. راه حلی برای کاهش وزن است

باور کنید یا نه، توصیه می‌شود فلفل قرمز را به عنوان بخشی از رژیم غذایی در برنامه‌ی کاهش وزن خود بگنجانید. مطمئنا می‌توانید حس کنید که احساس سوزش حاصل شیرینی دارد و معنی‌اش این است که انرژی صرف کرده‌اید و کالری سوزانده‌اید. علت‌اش این است که فلفل قرمز دارای موادی است که باعث می‌شود بیش از حد معمول به اکسیژن نیاز داشته‌باشید. تاثیر آن مشابه احساسی است که هنگام ورزش دارید.

۲۸. میزان سوخت و ساز را افزایش می‌دهد

اگر می‌خواهید یک زندگی سالم داشته‌باشید سوخت و ساز سالم ضروری است. سوخت و ساز سالم به این معنی است که قلب شما مطابق ظرفیت‌اش کار می‌کند، هر سلول بدن شما کاملا اکسیژن دریافت کرده‌است، و بدن شما در برابر اختلال‌های درونی و بیرونی کاملا محافظت‌شده است. فلفل قرمز خواصی دارد که تضمین‌کننده‌ی تمام این موارد است.

در واقع در سراسر دنیا انواع مختلف فلفل قرمز وجود دارد و میزان تندی هر نوع نیز متفاوت است. اما هرچه کپسایسین موجود در فلفل قرمز بیش‌تر باشد، فلفل تندتر است. از این گذشته فلفل قرمز در مقایسه با رنگ‌های دیگر مانند سبز، زرد و سیاه تندتر است، اما فلفل‌های ریز را دست کم نگیرید، برخی از فلفل‌ها با اندازه‌ی ریز تندترین نوع فلفل است.

۲۹. دارای خواصی است که کلاژن تولید می‌کند

کلاژن یک پروتئین مهم است که برای حفظ سلامت سلول‌ها و سرعت بخشیدن به بازتولید سلول‌ها مصرف می‌شود. کلاژن در درخشش و جوانی پوست نقش مهمی ایفا می‌کند، هم‌چنین برای حفظ انعطاف‌پذیری عروق خونی و حفظ تراکم استخوان مفید است. بدن برای تولید کلاژن به ویتامین C نسبتا زیادی نیاز دارد و فلفل قرمز می‌تواند این مقدار را تامین کند.

منبع : بازده

 

اشتراك گذاری نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *