خواص درمانی بابونه

بابونه یک گیاه فوق العاده است؛ تقویت کننده مغز و اعصاب و قوای جنسی است، سلامت معده را برایتان به ارمغان می آورد و با نوشیدن آن خواب راحتی خواهید داشت.بابونه از زمان خیلی قدیم مورد استعمال قرار می گرفت؛ جالینوس حکیم، قبل از کشف کنین، بابونه را برای تب های نوبه (مالاریا) توصیه می نمود و همچنین برای معالجه دردهای ناشی از ضربات خارجی و تروما، مؤثر می پنداشت. بابونه از نظر طب سنتی ایران گرم و خشک است و از تقویت کننده های تلخ به حساب می آید.

بابونه گیاهی است یک ساله، معطر و به ارتفاع ۲۰ تا ۴۰ سانتیمتر که بصورت خودرو در مزارع و کنار جاده ها می روید. ساقه آن دارای انشعاباتی است و برگهای آن بریدگی های باریک و دراز با ظاهر برگچه مانند دارد.قسمت مورد استفاده این گیاه، کاپیتول های آن است که در فاصله ماه های اردیبهشت تا مهر ماه، آن را از ساقه جدا می کنند.

نام لاتین بابونه به معنی گلهای کوچک با بوی سیب گرفته شده است. درمیان انواع گوناگون بابونه نوع بابونه رومی شهرت بیشتری دارد. بابونه گیاهی است دائمی و کوچک، به ارتفاع تقریباً ۳۰ سانتیمتر، دارای بویی معطر که در چمن زارها و زمین های شنی می روید. ساقه آن به رنگ سبز مایل به سفید، برگ های آن کوچک متناوب و دارای بریدگی های باریک، نامنظم و پوشیده از کرک است. گل های آن مجتمع در یک طبق که به طور منفرد در انتهای ساقه گل دهنده در تابستان ظاهر می شود. در هر طبق، گل های سفید در اطراف و گل های زرد در قسمت وسط قرار دارند.

طرز تهیه جوشانده بابونه

یک قاشق چای‏ خوری بابونه را در یک لیوان آب جوش بریزید و روی شعله غیر مستقیم بگذارید. چای بعد از ۱۰ دقیقه، آماده است.

خواص درمانی:

یکی از مهمترین خواص بابونه، درمان زخم معده و ورم معده است؛ این گیاه به آسانی این مرض را درمان می کند.

دمنوش بابونه اعصاب را تقویت می کند.

تقویت کننده مغز است.

برای رفع بی خوابی و داشتن یک خواب آرام و راحت، کافی است ۱۰ دقیقه قبل از این که به رختخواب بروید، یک فنجان دمنوش بابونه بنوشید.

درمان کننده سردرد و میگرن

برای تسکین دردهای عضلانی دمنوش بابونه بنوشید.

دمنوش بابونه درمان کننده کم خونی است.

اسانس بابونه مخلوط با روغن بادام برای دفع ناراحتی های پوستی نظیر کهیر و خارش مفید است.

بابونه تسکین دهنده دردهای عادت ماهانه است.

آن هایی که یائسه شده اند بهتر است همه روزه دمنوش بابونه بنوشند؛ زیرا اختلالات یائسگی را بر طرف می کند.

این دمنوش ترشح شیر مادران را افزایش می دهد.

بابونه درمان کننده کمی ترشحات عادت ماهانه است.

دمنوش بابونه ضد آلرژی است.

خوردن پنج گرم ریشه بابونه با سرکه رقیق محرک نیروی جنسی است.

استفاده از بابونه، سنگ مثانه را خرد و دفع می کند.

اگر کسی قطره قطره ادرار می کند، به او دمنوش بابونه دهید تا درمان شود.

دمنوش بابونه ادرار آورد است.

دمنوش بابونه قاعده آور می باشد.

خواص پوستی بابونه

از خواص مفید پوستی بابونه می توان به ضد التهابات پوستی، برطرف کننده زخم های جلدی، رفع اگزما، ضد آکنه و جوش غرور، ترمیم سوختگی، زیبایی پوست، و ضد عفونی کننده پوست اشاره کرد .بابونه دارای خاصیت ضدحساسیتی بوده و در کمک به درمان اگزما مفید است .کمک به درمان جوش غرور و آکنه، ضد ورم و قرمزی پوست، برطرف کننده زخم های جلدی، ترمیم سوختگی، تقویت کننده پوست، تنگ کننده منافذ پوست، ضد عفونی کننده پوست و کنترل عفونت های پوستی از خواص گل بابونه برای پوست می باشد. به این منظور میتوانید گل بابونه را حدود ده دقیقه در آب جوش خیسانده و آن را برای حدود ۲۰ دقیقه روی ضایعه پوستی قرار دهید.

بخور بابونه نیز یکی از ماسک های مورد علاقه بانوان است. بخور بابونه همراه با برخی گیاهان دیگر نظیر گل ختمی، علاوه بر تسکین التهاب و از بین بردن میکروب ها سبب تحریک گردش خون صورت شده، پوست را جوان و شاداب می کند، همچنین منافذ پوست را باز کرده و روند دفع سموم و پاکسازی دانه های سر سیاه و سفید را در روی پوست تسریع می کند.

مصرف جلدی روغن گل بابونه نیز تاثیر بسزایی در ضدعفونی و برطرف کردن التهاب های پوستی داشته و ترمیم آسیب های سطحی پوست را تسریع می کند و کمپرس دم کرده گل بابونه برای سوختگی های سطحی مفید شناخته شده است.

خواص بابونه برای مو

چای بابونه دارای خواص بسیاری برای مو است. برخی از بهترین مزایای نوشیدنی گیاهی بابونه برای مو عبارت اند از:

مشهورترین خاصیت بابونه روشن کردن رنگ موهای شماست. خصوصاً بابونه زمانی پیشنهاد می شود که موهای شما بلوند است و می خواهید آن را یک تا دو درجه روشن تر کرده و شرایط آن را بهتر کنید. بابونه یک روشن کننده ی فوق العاده ی مو است و شرایط کلی موهای شما را بهبود می بخشد. آبکشی نهایی مو با چای بابونه سبب می شود یک زمینه ی درخشان و طلایی به موهای قهوه ای خود بدهید. مرتباً از بابونه استفاده کنید تا به تدریج موهای شما روشن شود.

بابونه در پیشگیری و حذف شوره ی سر بسیار مؤثر است. بعلاوه پوست سر شما که تحریک شده است را نرم می کند. اگر با موخوره یا ریزش مو مشکل دارید می توانید چای بابونه را امتحان کنید.

استفاده ی منظم از چای بابونه شرایط موهای شما را بهتر کرده و مشکلات موهای شما را رفع می کند.

استفاده از این روش درمانی موهای شما را براق تر و سالم تر می کند. همچنین اگر موهای شما به سادگی گره می خورد چای بابونه به شما کمک خواهد کرد. بابونه موهای شما را انعطاف پذیرتر می کند. همچنین التهاب یا آسیب واردشده به پوست سر را رفع می کند.فایده ی دیگر بابونه برای مو این است که ماده ای طبیعی و غیرسمی است که رنگ موی شما را روشن کرده و آن را سالم نگه می دارد.می توان در آبکشی آخر از چای بابونه روی موهای خود استفاده کنید ( چای را تست کنید تا سرد شده باشد دمای آن باید طوری باشد که دست شما را نسوزاند ) یا می توان آن را به ماسک های مو اضافه کنید.

بابونه نه تنها با شوره سر مبارزه می کند بلکه به مو غذارسانی کرده و پوست سر را نرم می نماید. بعلاوه درخشندگی زیبایی به موهای شما می بخشد. اگر نگران از دست دادن موهای خود هستید یا خیلی از موهای شما ریخته است شاید بابونه تنها چیزی باشد که به آن نیاز دارید.اگر چای کیسه ای بابونه یا بابونه ی خشک شده دارید می توانید شروع به تهیه ی ترکیب درمانی بابونه برای موهای خود کنید. تنها کاری که باید انجام دهید این است که مراحل زیر را دنبال کنید:

در ابتدا ۲ تا ۳ پیمانه آب در یک قابلمه بجوشانید. هنگامی که آب جوش آمد یک یا دو چای کیسه ای بابونه یا یک پیمانه چای خشک بابونه و یا یک پیمانه گل های بابونه ی خشک شده به آن اضافه کنید. شعله را کم کرده و بگذارید قابلمه برای ۳۰ دقیقه روی گاز بماند و به آرامی بجوشد. هنگامی که سی دقیقه تمام شد شعله را خاموش کرده و اجازه دهید ترکیب تا زمانی که به یک دمای معتدل برسد خنک شود. با توجه به چیزی که ابتدا استفاده کرده اید حالا چای های کیسه ای را بیرون آورده و دور بیندازید و یا آن را در آبکش بریزید تا گل ها جدا شوند.

زمانی که محلول شما آماده شد وقتش است که آن را به موهای خود بزنید. شما می توانید پس از شستن موها مطابق همیشه، موهای خود را با این محلول آب بکشید. کاسه ی دیگری زیر موهای خود قرار دهید. ترکیب شما در این کاسه جمع می شود و می توانید با آن چند بار موهای خود را بشویید. پس ازآن موها را با آب نشویید و تنها مانند همیشه موهای خود را خشک کنید.اگر می خواهید ترکیب بابونه موهای شما را روشن کندمی توانید یک پارچه ی تمیز را در محلول خیس کرده و آن را روی موهای خود فشار دهید. زمانی که همه ی موهای شما خیس شدند روی آن ها را با یک پارچه یا کلاه حمام بپوشانید. بگذارید برای ۶۰ تا ۹۰ دقیقه روی موهای شما بماند. پس ازآن مانند مواقع دیگر موهای خود را شسته و خشک کنید.

خواص بابونه گاو چشم

بابونه گاو چشم از گیاهانی است که در زمان های گذشته برای درمان برخی بیماری ها مورد استفاده قرار می گرفته است. نام لاتین پارتنیوم که به این گیاه اطلاق شده به معنای دختر است، چرا که در گذشته معتقد بودن بسیاری از بیماری های مربوط به زنان را می توان با این گیاه معالجه کرد.

به طوری که از زمان های گذشته بابونه گاو چشم برای درمان قاعدگی دردناک استفاده می شده است. در رم باستان این گیاه را در زمان شروع قاعدگی و همچنین هنگام وضع حمل، برای کمک به دفع جفت از طریق افزایش انقباضات رحم به کار می گرفته اند. دیوسکورید در قرن اول میلادی اظهار داشت که بابونه گاو چشم برای معالجه التهاب ها بسیار موثر است. نیکلاس کولپیر از حکمای معروف اروپا در قرن هفدهم میلادی، پیکر رویشی بابونه گاو چشم را برای درمان ناراحتی های زنان و سر در تجویز می کرده است.

نام انگلیسی این گیاه (فیورفیو) از کلمه لاتین فبریفیوجیا مشتق شده است که به معنای پایین آورنده تب است و نشان می دهد که در طب سنتی برخی کشور ها از بابونه گاو چشم برای کاهش تب استفاده می شده است. از پیکر رویشی بابونه گاو چشم در بسیاری از مراجع علمی به عنوان دارو یاد شده و خواص درمانی آن مورد تایید قرار گرفته است. اسانس بابونه گاو چشم خاصیت ضد باکتریایی و ضد قارچی دارد.

درمان میگرن با عصاره بابونه گاوی

تحقیقات انجام شده در سال های اخیر نشان میدهد که مصرف عصاره بابونه گاوی می تواند شدت و تعداد دفعات حمله های میگرنی را کاهش دهد.

عصاره این گیاه برای انواع میگرن ها توصیه میشود:

میگرن های مربوط به تغذیه و اختلالات کبد

میگرن های مربوط به دوران قاعدگی

میگرن های ناشی از ضعف، کم خوابی و یا خواب زیاد

میگرن های ناشی از تنش و یا ازدهام فعالیت های ذهنی (معروف به میگرن دانشجویان)

مواد موثره موجود در این گیاه (به ویژه پارتنولید) باعث کاهش التهاب، کاهش ترشح هیستامین و کاهش فعالیت سلول های التهابی می شود. پارتنولید همچنین موجب تقویت عضلات دیواره رگها شده و از تنگی و اسپاسم رگهای خونی در سر، که زمینه ساز میگرن است، می کاهد.

سایر خواص بابونه گاوی

عصاره گیاه بابونه گاوی علاوه بر خواص ضد میگرن، ضد التهاب بوده و از اینرو به عنوان آرامبخش در التهاب مفاصل (آرتریت) نیز استفاده میگردد.

همچنین مواد موثره این گیاه در گیاه درمانی برای درمان آمنوره (نوعی از اختلالات قاعدگی به معنی عدم خونریزی در زمان قاعدگی در خانم های در سن باروری) و نیز درمان دیسمنوره (قاعدگی دردناک) و همچنین برای درمان ترمبوز (تشکیل لخته خون در عروق) و دیسپپسی (سوء هاضمه های همراه با تهوع و سوزش سر دل) تجویز می گردد.

با توجه به تاثیرات این گیاه، استفاده آن برای خانم های باردار توصیه نمی شود چرا که ممکن است باعث بروز قاعدگی شود.

در حال حاضر، اثرات ضد تومور این گیاه نیز در دست بررسی است و نتایج اولیه از موثر بودن آن در کاهش تومورهای سرطانی دلالت می کند.

استفاده دمنوش بابونه در دوران بارداری

طبق نتایج تحقیقات اخیر محققان علوم پزشکی، اگر چای بابونه در اندازه متعادلی استفاده شود، برای زنان باردار و جنین داخل رحم این افراد امن بوده و ضرری برای بدن زنان حامله نخواهد داشت. البته، بهتر است چای بابونه در طول ماه¬های اولیه از دوران بارداری زنان زیاد مصرف نشود. اما، اگر شما هنوز هم عادت دارید تا روزانه چند فنجان از این چای را بنوشید، برای کسب اطمینان در مورد مصرف آن حتما با یک دکتر متخصص زنان و زایمان صحبت کنید.

جالب است بدانید که تهیه کردن چای بابونه یک آیین قدیمی می¬باشد که در فرهنگ¬ها و کشورهای مختلف سراسر جهان بسیار متداول بوده است. با این که برخی از چای¬های گیاهی ممکن است مواد شیمیایی خاصی را در بدن زنان باردار آزاد کنند، اما آسیب ناشی از مصرف آن¬ها به اندازه صدمات نوشیدنی¬های گازدار و یا کافئین¬دار برای زنان باردار و جنین داخل رحم این افراد نیست. فراموش نکنید که علم پزشکی هنوز هم خطرات بهداشتی گوناگونی را که نوشیدن چای¬های گیاهی می¬تواند در بدن زنان باردار و جنین داخل رحم این افراد ایجاد کند، به طور کامل رد نکرده است! پس، به عنوان یک خانم جوان و بی¬تجربه برای اطمینان بیشتر و کسب اطلاعات لازم در مورد اثرات و ایمنی مصرف چای بابونه، مطالعه مقاله زیر را فراموش نکنید.

بر طبق نتایج تحقیقات اخیر محققان ثابت شده است که ماده¬ای به نام کومارین در چای بابونه وجود دارد، که می¬تواند اثرات خفیفی بر رقیق شدن خون انسان، به ویژه زنان باردار داشته باشد. همچنین، به عنوان یک خانم باردار یادتان باشد که حتی اگر شما، این چای را در مقدار کم اما در طی یک دوره طولانی مصرف کنید، بر روی غلظت و میزان خون موجود در بدن شما تاثیر خواهد گذاشت. پس، در حالت کلی نمی¬توان نوشیدن چای بایونه را در دوران بارداری، برای همه زنان امن و بی¬خطر در نظر گرفت. در واقع، این افراد برای اطمینان بیشتر باید قبل از شروع مصرف چای بابونه حتما با دکتر معالج خود صحبت کنند تا بدانند که آیا نوشیدن چای بابونه در اندازه مناسب هم برای سلامت خود این افراد و فرزند داخل رحمشان امن است یا نه.

مصرف بابونه ودرد چشم

برای درمان چشم درد، بابونه را در سرکه ریخته و بخور دهید. کسانی که آبریزش چشم دارند بخور بابونه با سرکه بدهند، بدین صورت که مقداری بابونه را در آب جوش ریخته و یک قاشق مرباخوری سرکه در آن بریزند و بخور دهند.

خواص بابونه برای زنان

محققان دانشگاه تگزاس دریافته اند که نوشیدن چای بابونه موجب کاهش خطر مرگ ناشی از هر علتی در زنان ۶۵ سال و بالاتر تا ۲۹ درصد می شود.

«برت هاوری»، سرپرست تیم مطالعه، در این باره می گوید:«ما از یافتن چنین رابطه ای بین بابونه و کاهش مرگ و میر متعجب نشدیم.»

گیاه بابونه یکی از قدیمی ترین و پرمصرف ترین گیاهان دارویی اثبات شده در جهان بوده و برای انواع گوناگونی از کاربردهای درمانی پیشنهاد شده است. در حال حاضر به عنوان یک داروی گیاهی در مکزیک و در بین آمریکایی های مکزیکی تبار مورد استفاده واقع می شود.

بابونه تسکین دهنده دردهای عادت ماهانه است.

آن هایی که یائسه شده اند بهتر است همه روزه دمنوش بابونه بنوشند؛ زیرا اختلالات یائسگی را بر طرف می کند.

این دمنوش ترشح شیر مادران را افزایش می دهد.

بابونه درمان کننده کمی ترشحات عادت ماهانه است.

دمنوش بابونه قاعده آور می باشد.

خواص بابونه ودرمان زخم معده

زخم معده علائم بسیاری مانند احساس سوزش بین قفسه سینه و ناف، بی اشتهایی، نفخ، سوزش سر دل، تهوع، سوء هاضمه، کاهش وزن و غیره دارد.زخم معده عفونتی است که عمدتاً به علت افزایش ترشح اسید کلریدریک، در مخاط داخلی معده رُخ می دهد. این اسید توسط سلول های پوشش داخلی معده ترشح شده و پوشش داخلی معده را تضعیف می کنند. افزایش ترشح اسید هیدروکلریک عمدتاً به دلایلی نظیر پرخوری، مصرف غذاهای سنگین به صورت مکرر، خوردن بیش از حد غذاهای تند، سیگار کشیدن، نوشیدن قهوه و الکل، مسمومیت های غذایی، عفونت هلیکوباکتر پیلوری، التهاب معده، مصرف داروهای ضدالتهابی غیراستروییدی همانند آسپرین، بروفن، ایبوپروفن و ناپروکسن، کورتیکو استروییدها، سندرم زولینگر- الیسون و زخم های ناشی از استرس از علل اصلی پیدایش زخم معده می باشند.یکی از مهمترین خواص بابونه درمان زخم و ورم معده است و افراد مبتلا به این مشکلات می توانند با استفاده از بابونه سلامتی خود را بازیابند.

یک لیوان چای غلیظ بابونه، حاوی چهار قاشق چایخوری بابونه در یک لیوان آب جوش، را صبح ناشتا بنوشید و سپس در رختخواب به پشت دراز بکشید و بعد از چهار دقیقه بخوابید و بعد از ۱۵ دقیقه می توانید صبحانه خود را میل کنید؛ این عمل را به مدت دو هفته ادامه دهید تا زخم و ورم معده به کلی شفا یابد.

روغن بابونه با روغن زیتون

گل خشک بابونه را با برابر وزنش روغن زیتون مخلوط کرده و روی آتش ملایم بگذاریدتا دم بکشد ( نباید بجوشد ) و گاه گاه آنرا هم بزنید . سپس آنرا از روی آتش بردارید و بگذارید تا مدت ۲۴ ساعت بحال خود بماند . سپس آنرا از صافی با فشار در کرده و در شیشه ای دربست نگهدری کنید ( برای نفخ شکم و قولنج آنرا روی شکم بمالید )

مراقب باشید

مصرف همزمان بابونه با داروهای ضدانعقاد، بنزودیازپین، وارفارین، سیکلوسپورین و به طور کلی داروهای رقیق کننده خون و… و همچنین الکل ممنوع است.

مصرف بابونه در بارداری و شیردهی در برخی افراد با آلرژی همراه است و باید از مصرف آن در این دوران اجتناب شود.

استفاده از بابونه ممکن است به طور نادر باعث ایجاد واکنش های خفیف آلرژیک شود و در صورت مصرف بیش از اندازه، علائمی چون سردرد، زخم دهانی، ورم چشم، تهوع و استفراغ و تعریق زیاد ایجاد کند.

منبع : نمناک

 

اشتراك گذاری نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *