خواص گیاه تاج خروس

 

گیاه تاج خروس به عنوان یک گیاه علفی در دنیا شناخته می شود اما این گیاه به مدت هزاران سال به مانند دانه های غلات و سبزیجات رشد کرده است. آزتک ها از این گیاه به عنوان یک غذای عمده و حتی در آیین های مذهبی خود استفاده می کردند. این گیاه فواید مشترکی با بسیاری از غلات دیگر مانند برنج دارد.

فواید گیاه تاج خروس برای سلامتی

مملو از پروتئین

غلظت بالای پروتئین در این گیاه به این معنا است که بدن می تواند پروتئین های گیاهی آن را به آمینو اسید های قابل استفاده تغییر دهد که از آن پروتئین های قابل استفاده بسازد. پروتئین برای رشد و تولید سلول ها و بافت های جدید و همچنین برای انرژی های فوری دیگری که در سوخت و سازهای عملکردی مورد نیاز است، ضروری می باشد. این گیاه از غلظت پروتئین بیشتری نسبت به سایر غلات برخوردار می باشد. علاوه بر آن حتی برگ های تاج خروس حاوی پروتئین های مفیدی است.

لیزین:

سبزیجات و غلات اغلب فاقد این نوع از آمینو اسید است. گیاه تاج خروس مقدار کافی از لیزین را دارا می باشد که به جذب کلسیم در بدن، ساخت ماهیچه و تولید انرژی کمک می کند.

فیبر گیاه تاج خروس:

گیاه تاج خروس یک غذای دارای فیبر بالاست. این فیبر بالا به سلامت گوارش، کلسترول، فشار خون، کاهش جذب قند و حفظ تولید انرژی کمک می کند.

مواد معدنی گیاه تاج خروس:

گیاه تاج خروس یک منبع سرشار از مواد معدنی مانند کلسیم، منیزیم، مس، روی، پتاسیم و فسفر است. این مواد معدنی ماهیچه ها و استخوان ها را محکم می کنند، به افزایش انرژی کمک می کنند و برای هزاران فرآیند داخل بدن حیاتی هستند.

ویتامین های گیاه تاج خروس:

گیاه تاج خروس همچنین منبع عالی بسیاری از ویتامین های ضروری مانند ویتامین های A و C و E و K و خانواده ویتامین های B است. این ویتامین ها به عنوان آنتی اکسیدان، افزایش دهنده سطح انرژی، کنترل هورمون ها عمل می کنند.

عامل آنتی اکسیدان:

تحقیقات جدیدی انجام شده است که معلوم می کند گیاه تاج خروس حاوی مواد پپتیدی است که همچنین در دانه های سویا شناخته شده است و این مواد می توانند التهاب بدن را کاهش داده و مانع از فعالیت های رادیکال آزاد شوند این مواد باعث تغییر شکل سلول ها به سلول های سرطانی می شوند. فایده کمتر شناخته شده گیاه تاج خروس یکی از هیجان برانگیزترین پیشرفت هایی است که در تحقیقات اخیر این گیاه به عمل آمده است. این ماده ضد التهابی همچنین می تواند شرایطی مانند آتروز، نقرس و دیگر التهابات مرتبط را تسکین دهد.

گیاه تاج خروس برای افزایش استحکام استخوان:

برگ های تاج خروس حاوی دامنه ی گسترده ای از مواد معدنی است که شامل غلظت بالایی از کلسیم می باشد. کمتر گیاهانی وجود دارند که چنین سطح از غلظت کلسیم را در خود داشته باشند و این سطح از غلظت کلسیم آن را به یک غذای فوق العاده تبدیل کرده است که استحکام استخوان را افزایش داده و مانع از پوکی استخوان می شوند. کلسیم یک ماده معدنی محکمی است که از فقدان مواد معدنی در استخوان جلوگیری می کند و زندگی فعال شما را در سنین پیری افزایش می دهد.

گیاه تاج خروس برای بهبود گوارش:

تعدادی از فواید گوارشی گیاه تاج خروس وجود دارند که شامل محتوای فیبری بالا میشود که منجر به گوارش خوب غذا شده که باعث بالا رفتن کار آمد مواد معدنی در بدن می شود.

گیاه تاج خروس عاری از گلوتن:

گیاه تاج خروس همچنین یک ماده عاری از گلوتن است که این به آن معناست میلیون ها نفر از افرادی که از بیماری سلیاک رنج می برند یک جایگزین مشخص برای دریافت منابع خوب در اختیار دارند.

گیاه تاج خروس برای کاهش سطح کلسترول:

رژیم غذایی فیبر داری که در بالا ذکر شد، همچنین می تواند به تنظیم کلسترول به وسیله مهار کلسترول بد خون در سیستم قلبی عروقی کمک کند. علاوه بر آن، گیاه تاج خروس شامل مقدار زیادی از ویتامین K است که یک عامل مفید شناخته شده برای سلامت قلب است.

ممانعت از تصلب شرائین:

محتوای پتاسیمی موجود در این گیاه به کاهش فشار خون به وسیله گشاد کردن عروق خونی و کاهش بار سیستم قلب و عروق کمک می کند علاوه بر این احتمال تصلب شرائین را کاهش می دهد. محتوای بالای فیتوسترول در تاج خروس در کاهش کلسترول بد مشارکت می کند.

گیاه تاج خروس برای از بین بردن تورم سیاهرگ ها (واریس):

گیاه تاج خروس حاوی تعداد زیادی فلاونوییدی به نام روتین است که مستقیما به از بین بردن تورم سیاهرگ به وسیله استحکام دیواره مویرگ ها مربوط است. این ماده همچنین به غلظت بالای ویتامین C کمک میکند که یک جزء مهم در تولید کلاژن است. که این موضوع به ترمیم و تحکیم دیواره رگ های خونی کمک می کند.

گیاه تاج خروس برای بهبود بینایی:

سطح بسیار بالای ویتامین A در برگ های گیاه تاج خروس یک عامل افزایش دهنده سلامتی چشم است. که این آنتی اکسیدان ها می توانند مانع انحطاط چشم شده و پیشرفت آب مروارید را کاهش داده یا متوقف کند. با کاهش استرس در سیستم بینایی خود، می توان دید به بینایی سالم خود کمک کنید.

گیاه تاج خروس برای کاهش تولد نوزادان ناقص:

فولیت عمدتا به عنوان یک واژه معدنی نگریسته می شود. اما این ماده مخصوصا برای مادران باردار مهم است. فقدان فولیت می تواند منجر به آسیب کانال های عصبی در نوزادان شود. پس مقداری دانه یا برگ تاج خروس به رژیم غذایی خود اضافه کرده و از جدیدترین عضو کوچک خانواده تان محافظت کنید.

گیاه تاج خروس برای کاهش وزن:

با توجه به مقدار زیادی از پروتئین های آزاد شده در رژیم غذایی خود و ترشح هورمون هایی که اشتها را مهار می کند، خوردن برگ ها و دانه های تاج خروس می تواند به شما کمک کند تا اهداف درست کم کردن وزن خود را انجام دهید. فیبر رژیم غذایی موجود در معده شما بسیار زیاد است و اشتهای شما را با کاهش خوراکتان در میان وعده ها، کم می کند و بدین وسیله وزن اضافی خود را از بین می برید.

گیاه تاج خروس برای مبارزه با سرطان:

پروتئین موجود در گیاه تاج خروس می تواند نقش حیاتی را در درمان سرطان ایفا کند. این ماده سلامتی سلول هایی که در شیمی درمانی آسیب دیده اند را درمان می کند. بنابر مطالعات دیگری که بنگلادشی ها انجام دادند گیاه تاج خروس می تواند یک فعالیت قوی ضد تکثیری را روی سلول های سرطانی، نشان دهد.

همچنین این گیاه حاوی توکوترینول است که از اعضای خانواده ویتامین E محسوب می شود و ویژگی های ضد سرطانی را داراست. ما چیز زیادی درباره این ماده نمی دانیم اما همین اطلاعات کم به ما می گوید که این ترکیبات نقشی را در درمان و ممانعت از ابتلای به سرطان بازی می کنند.

افزایش ایمنی با گیاه تاج خروس:

گزارش ها می گویند که غلات فرآوری نشده به طور عجیبی برروی سلامتی سیستم ایمنی کار می کنند گیاه تاج خروس یکی از آنهاست که روغن آن تاثیر خوبی بر ایمنی می گذارد به خصوص برای کودکانی که از حساسیت رنج می برند.

گیاه تاج خروس همچنین سرشار از روی است که از عناصر شناخته شده برای تقویت سیستم ایمنی بدن به شمار می آید. روی نقش مهمی را ایفا می کند به خصوص در سیستم ایمنی افراد کهنسال. افراد با سنین بالا به عفونت حساسیت بیشتری دارند و روی به آنها کمک می کند که عاری از عفونت بمانند. مکمل های روی با افزایش تعداد سلول های لنفوسیت T ارتباط دارند که این نوع از سلول نوعی از گلبول های سفید هستند که به استحکام سیستم ایمنی بدن ارتباط دارند. سلول های لنفوسیت T عوامل مهاجم بیماری زا را از بین می برند.

گیاه تاج خروس برای مبارزه با دیابت:

گرچه گیاه تاج خروس مقدار زیادی قند گلوکز دارد اما در کمال تعجب این گیاه برای افراد مبتلا به دیابت مضر نخواهد بود. در یکی از تحقیقات موش ها از روغن یا دانه تاج خروس تغذیه کردند و یک سطح بالای انسولین و کاهش همزمان قند خون را نیز تجربه کردند. همچنین ما به مطالعات بیشتری در این زمینه نیاز داریم. مصرف گیاه تاج خروس به صورت متعادل می تواند برای افراد دیابتی مفید باشد.

گیاه تاج خروس برای بهبود سلامت پوست و مو:

گیاه تاج خروس حاوی لیزین است که در بدن ساخته نمی شود و یکی از آمینو اسیدهایی است که برای مو مفید است. این ماده فولیکول مو را تقویت کرده و مانع از کچلی مردان می شود. شما به راحتی می توانید عصاره برگ های گیاه را گرفته و بعد از شامپو زدن به موهایتان، آن را به موهایتان بمالید.

 

منبع : نمناک

اشتراك گذاری نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *