خواص کلم_چینی (بوک چوی)

کلم بوک چوی در کشور چین بسیار رونق دارد ، پس از گذشت سال های این خوراکی در سایر کشورها نیز فراگیر شده است. کلم بوک چوی از خانواده چلیپاییان می باشد. در این خانواده گیاهان دیگر مانند کلم بروکلی و گل کلم نیز وجود دارد.

کلم بوک چوی گیاه پر فایده و مفیدی است و خواص بسیار زیادی دارد

پیشگیری از بیماری آتروز

کلم بوک چوی یک منبع کولین می باشد که باعث کاهش التهاب در بدن می شود و برای جلوگیری از بیماری آتروز موثر است.

کاهش فشار خون

در کلم بوک چوی پتاسیم ، کلسیم ، منیزیم وجود دارد که باعث کاهش فشار خون می شود. همچنین در کلم بوک چوی ویتامین ب ۶ و فولات به فور یافت می شود که از تولید بیش از اندازه هموسیستئین در بدن جلوگیری می کند و باعث کاعش بیماری های قلبی می شود.

درمان چین و چروک پوست

کلم بوک چوی دارای مقادیر زیادی از ویتامین سی می باشد ، این امر باعث افزایش کلاژن پوست شده و برای درمان چین و چروک پوست موثر است. اگر می خواهید پوستی جوان داشته باشید از کلم بوک چوی استفاده کنید.

درمان بیماری های گوارشی

در طب سنتی از کلم بوک چوی برای درمان بیماری زخم معده ، بیماری های دستگاه گوارش و یبوست و اسهال استفاده می شود.

پیشگیری از پوکی استخوان

کلم بوک چوی دارای آهن ، فسفر ، کلسیم ، منیزیم و روی می باشد. همچنین ویتامین کا در این کلم به وفور یافت می شود. این امر باعث می شود تا از بیماری پوکی استخوان پیشگیری شود.

درمان جوش و آکنه

کلم بوک چوی دارای خاصیت ضد التهابی و ضد باکتریایی می باشد و باعث پاکسازی پوست می شود ، شما می توانید به راحتی به درمان آکنه بپردازید.

پیشگیری از بیماری های چشمی

کلم بوک چوی شامل ویتامین آ ، سلنیوم ، ویتامین سی و ویتامین کا می باشد که باعث بهبود بینایی می شود. این مواد برای جلوگیری از بیماری های چشمی مانند آب مروارید ، گلوکوم و دژنراسیون ماکولا موثر است.

خواص ضد سرطانی

در کلم بوک چوی گلوکوزینولات به مقدار زیاد وجود دارد که در بدن به ایزوتیوسیانات تبدیل می شود و از ابتلا به بیماری های مختلف نظیر تومور و سرطان پیشگیری می کند. کلم بوک چوی دارای مقادیر زیادی از فولات می باشد که در ساخت دی ان ای موثر است.

اگر می خواهید از بیماری های جهش یافته در امان باشید از فولات استفاده کنید. همچنین کلم بوک چوی دارای ویتامین سی ، آ و بتاکاروتن می باشد که باعث تقویت آنتی اکسیدان های موجود در بدن شده و از ابتلا به بیماری سرطان پیشگیری می کند.

سلنیوم موجود در کلم بوک چوی باعث سم زدایی بدن شده و از رشد تومور پیشگیری می کند. مقادیر بالای فیبر موجود در کلم بوک چوی باعث پاکسازی روده ها شده و از ابتلا به سرطان روده بزرگ پیشگیری می کند.

درمان اگزما و پسوریازیس

کلم بوک چوی برای درمان اگزما و پسوریازیس بسیار موثر می باشد.

درمان کم خونی

آهن و فولات موجود در کلم بوک چوی باعث افزایش تولید گلبول قرمز خون می شود و فقر آهن را جبران می کند.

تقویت سیستم ایمنی بدن

سلنیوم موجود در کلم بوک چوی باعث تولید بیشتر لنفوسیت های تی می شود و به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک می کند و از بروز بیماری های عفونی پیشگیری می کند. در طب سنتی از کلم بوک چوی استفاده های زیادی می شود. به دلیل اینکه این کلم دارای ویتامین سی فراوان می باشد در برابر درمان سرماخوردگی و سرفه موثر است.

تسریع بهبود زخم ها

در کلم بوک چوی ویتامین کا به مقدار زیاد وجود دارد که باعث تسریع بهبود زخم ها می شود.

بهوبد بیماری دیابت

مطالعات انجام شده نشان می دهد که مصرف کلم بوک چوی باعث تنظیم سطح قند خون می شود و به بهبود بیماری دیابت کمک می کند.

سلامت و رشد جنین

فولات موجود در کلم بوک چوی باعث بهبود رشد جنین می شود و برای دوران بارداری موثر است ، اگر می خواهید از بیماری مادرزادی مانند آنانسفالی و اسپینا بیفیدا در امان باشید از کلم بوک چوی استفاده کنید.

کمک به درمان ریزش مو

فولات موجود در کلم بوک چوی باعث بهبود جریان خون در پوست شده و باعث تقویت فولیکول های مو می شود و به درمان ریزش مو کمک می کند.

رژیم لاغری و کاهش وزن

کلم بوک چوی یکی از سبزیجات کم کالری می باشد که به دلیل داشت فیبر زیاد باعث کاهش اشتها می شود برای کاهش وزن موثر است.

مضرات بوک چوی

کم کاری تیروئید

کلم بوک چوی دارای آنزیم میروسیناز می باشد که باعث عدم جذب ید در بدن می شود و عملکرد تیروئید را مختل می کند. کسانی که بیماری کم کاری تیورئید دارند بهتر است از مصرف کلم بوک چوی دوری کنند.

منبع : پارسی دی

اشتراك گذاری نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *