گیاه مگنولیا

مگنولیا یکی از گل های بسیار زیبا در طبیعت است که خواص دارویی دارد و می تواند بسیاری از بیماری ها را درمان کند. در ادامه با خواص این گیاه دارویی آشنا شوید.

ماگنولیا درختچه ای همیشه سبز با گل های معطر کاسه ای یا ستاره ای شکل است که در رنگ های مختلف سفید، صورتی، بنفش، سبز و زرد یافت می شوند و میوه های مخروطی شکل آن در فصل پاییز روی درخت خودنمایی می کنند. تاکنون بیش از ۲۰۰ گونه مختلف ماگنولیا در سراسر دنیا شناخته شده و یکی از گونه های مشهور آن هوپو ماگنولیا (Magnolia officinalis) است که بومی کشور چین بوده و طی هزاران سال گذشته در طب سنتی چینی از آن برای درمان بیماری های مختلف استفاده می شده است.

 

گیاه شناسی

مگنولیا سرده ای متعلق به تیره مگنولیاسه با نام علمی Magnoliaceae است که شامل ۲۰۰ گونه مختلف می شود. این گونه ها به شکل درخت یا بوته و در آب و هوای گرم و مرطوب می رویند و به عنوان گیاه زینتی استفاده می شوند. خاستگاه مگنولیا خاور دور، آسیای میانه و آمریکای مرکزی است.

 

گل های آن منفرد و بزرک و به رنگ سفید، صورتی یا زرد روشن هستند. این گیاه معمولا از سال دوم یا سوم پس از کاشت شروع به گلدهی می کند. دوره گلدهی آن در اوایل بهار و به مدت یک تا سه ماه است و در دیگر فصل های سال می توان از خشک شده آن استفاده کرد. نام این گیاه برگرفته از پییر مانیول پزشک و گیاه شناس فرانسوی است .

 

اگر کنجکاو هستید بدانید تحقیقات علمی درباره خواص ماگنولیا به چه نتایجی رسیده اند در ادامه به تعدادی از آن ها اشاره خواهیم کرد.

 

مقابله با استرس اکسیداتیو و التهاب

استرس اکسیداتیو و التهاب از علل اصلی بیماری های مزمن همچون دیابت، سرطان، بیماری قلبی و بیماری های عصبی همچون آلزایمر بوده و در بسیاری از تغییرات بدن و ذهن ناشی از افزایش سن نقش مهمی دارند. ترکیبات پلی فنلی موجود در پوست ماگنولیا به عنوان درمان بالقوه برای مقابله با عوارض جانبی استرس اکسیداتیو و التهاب مفید هستند. هونوکیول با افزایش آنزیم های آنتی اکسیدانی و کاهش سطح متان دی کربوکسیلیک آلدئید با پیری مقابله کرده و به دلیل توانایی اش در عبور از سد خونی مغزی به کاهش التهاب موجود در مغز و نخاع کمک می کند که می تواند اثر خوبی در کاهش علائم بیماری های عصبی همچون آلزایمر داشته باشد.

 

دیابت

از آن جا که استرس اکسیداتیو با دیابت و عوارض آن رابطه مستقیم دارد و پوست ماگنولیا تاثیر خوبی در کاهش استرس اکسیداتیو داشته است به نظر می رسد مصرف آن برای بهبود سطح قند خون و عوارض دیابت مفید باشد.

 

ضد سرطان

هونوکیول موجود در پوست ماگنولیا با کمک به تنظیم مسیرهای سیگنالینگ سلولی با سرطان مقابله کرده و برای پیشگیری و درمان این بیماری مفید است. طی مطالعات انجام شده به نظر می رسد این ماده پتانسیل جلوگیری از رشد تورموها در مغز، سینه، روده بزرگ، کبد و پوست را داشته و اثر بخشی سایر داروهای ضد سرطانی و پرتو درمانی را افزایش دهد. مگنولول موجود در پوست ماگنولیا نیز خاصیت ضد سرطانی دارد و به کنترل و سرکوب رشد تومورها در اندام های مختف از جمله ریه کمک می کند.

بهبود خواب

اثر مثبت پوست ماگنولیا در بهبود کیفیت خواب نیز به ترکیبات پلی فنلی موجود در آن یعنی هونوکیول و مگنولول برمی گردد. مصرف پوست ماگنولیا به درمان بی خوابی کمک می کند و باعث می شود مدت زمان بیدار ماندن طی از خواب پریدن های شبانه کاهش یابد، به نظر می رسد این مسئله با تاثیر این ماده روی فعالیت گیرنده های GABA در سیستم عصبی مرکزی ارتباط نزدیکی داشته باشد.

 

بهبود علائم یائسگی

خانم ها در دوران یائسگی علائم آزار دهنده ای را تجربه می کنند و اغلب به دنبال درمان های موثر برای کاهش آن ها هستند. برخی مزایای پوست ماگنولیا از جمله بهبود خواب و خلق و خو می تواند برای دوران یائسگی خانم ها مفید باشد و به کاهش اضطراب و تحریک پذیری این دوران کمک کند. اگرچه ماده مورد نظر در مطالعات علاوه بر عصاره پوست ماگنولیا حاوی ترکیبات دیگری نیز بوده و نمی توان با اطمینان گفت این اثرات مثبت از پوست ماگنولیا نشات گرفته است.

 

کاهش درد

در گذشته مهم ترین ویژگی برای استفاده از گیاهان دارویی، درمان درد بوده است. پزشکان طب سنتی هموار به دنبال گیاهانی می گشتند که بتواند درد های موضعی و داخلی را کاهش بدهد. عصاره این گیاه یکی از قدیمی ترین مسکن های طبیعی محسوب می شود که از آن برای التیام سر درد، دندان درد و سایر مشکلات استفاده می شده است.

 

مصرف خوراکی ماگنولیا باعث کاهش اسپاسم در سیستم تنفسی، روده و اسپاسم عضلانی در اندام می شود. امروزه از عصاره این گیاه برای ساخت کرم های دندان درد استفاده می شود. تاثیر این گیاه بر روی دندان های پوسیده، به مراتب از گل میخک بیشتر است.

 

جلوگیری از سپسیس

سپسیس یکی از خطرناک ترین عفونت های خونی است که به دلیل ضعف دستگاه ایمنی بدن یا عوامل آلوده کننده مانند قارچ، باکتری و ویروس بوجود می آید معمولا زمانی که شما دچار زخم یا بریدگی قرار می گیرد، بیشترین خطر ابتلا به سپسیس تهدیدتان می کند. خواص ضد عفونی کننده ی روغن ماگنولیا برای زخم های خارجی و داخلی مناسب است.

 

خواص انعقادی این گیاه توسط آزمایشات پزشکی ثابت شده است. این موضوع می تواند برای مبتلایان به هموفیلی نیز خبر بسیاری خوبی باشد.

 

بهبود عملکرد شناختی

خواص ماگنولیا برای عملکرد مغز بسیار مفید است. یکی از مهم ترین بیماری هایی که سالمندان را تهدید می کند آلزایمر و زوال عقل است. استفاده از عصاره این گیاه می تواند سلول های مغزی شما را سالم و شاداب نگه دارد. تحقیقات نشان می دهد افرادی که در طول هفته یک یا دو بار از دمنوش ماگنولیا استفاده می کنند، خطر ابتلا به آلزایمر ۴۰ درصد کمتر تهدیدشان می کند.

خواص ماگنولیا در افزایش ادرار

روغن این گیاه یک دیورتیک محسوب می شود. این بدان معنا است که می تواند دفعات و مقدار ادرار را افزایش بدهد. این موضوع برای کسانی که دچار ناراحتی های کبدی هستند بسیار خبر خوبی است چرا که معمولا ادرار، آب اضافی، سدیم، اسید اوریک، نمک صفرا، و دیگر عناصر سمی از بدن را حذف می کند.

 

ادرار می تواند بخشی از چربی بدن را نیز خارج کند. این موضوع برای کسانی که قصد دارند وزن خود را کاهش بدهند خبر بسیار خوبی است.

 

کاهش مشکلات هورمونی

خانم هایی که مشکلات قاعدگی نامنظم یا پریودهای دردناک دارند می توانند از خواص گیاه ماگنولیا بهره مند شوند. نه تنها استفاده از عصاره این گیاه به تنظیم منژیت ها کمک می کند، بلکه منجر به کاهش دیگر علائم سندروم دردناک پیش از قاعدگی، مانند سردرد، درد ناحیه شکمی، سرگیجه و نوسانات خلق و خو می شود.

 

این خواص هورمونی برای کاهش علائم یائسگی نیز بسیار مفید است. تحقیقات نشان می دهد که ماگنولیا می تواند عملکرد هورمون هایی مانند استروژن را تقلید کند. استفاده از این روش برعکس هورمون درمانی، هیچ گونه عوارض جانبی از خود بر جای نمی گذارد.۳

 

نحوه مصرف گیاه مگنولیا

مقداری از برگ این درخت یا گل آن را در یک لیوان آب جوش مانند چای دم کنید و بنوشید.

 

مصرف این گل باید برای مدت زمان کوتاه (کمتر از شش هفته) باشد.

 

عوارض جانبی

مصرف این گیاه برای زنان باردار جایز نیست. اگر قرار است به دلیلی جراحی شوید، حتما از مصرف این گیاه خودداری کنید.

منبع :  راسخون

اشتراك گذاری نوشته