خواص میوه گلابی خاردار

میوه ی کاکتوس یا گلابی خاردار میوه ای است که در چند سال گذشته به دلیل فواید بسیار زیادی که دارد در دنیا محبوب شده و این محبوبیت تا میوه فروشی ها و مارکت های خاص تهران هم رسیده است. این میوه در مقایسه با میوه های خاص دیگری که در ایران موجود هستند قیمت نسبتاً منسب تری دارد و تهیه آن راحت تر است.

 

اما این گلابی خاردار چی هست؟ از کجا می آید؟ چه شکلی و چه مزه ای هست؟ و مهم ترین سوال چه فایده ای دارد؟  در این مقاله سعی کردم به تمام سؤالاتی که ممکن است برایتان در مورد این میوه ی خاص، خوشمزه و مغذی پیش بیاد، پاسخ داده شود و شما تا حد کاملی با این میوه آشنا شوید. پس بریم سراغ سوال اول…

 

میوه کاکتوس چیست و از کجا آمده است؟

میوه کاکتوس ممکن است در نگاه اول کمی ترسناک به نظر برسد ولی وقتی پوست خاردار آن را جدا می کنید به گوشت نرم و سرشار از مواد مغذی آن می رسید که مثل باقی میوه ها می توانید آن را به صورت خام میل کنید و یا با آن نوشیدنی های خوشمزه درست کنید.

 

در واقع این میوه از گونه ای از کاکتوس با نام Opuntia که بومی آمریکای مرکزی و مناطق خشک و بیابانی آمریکای شمالی است، بدست می آید. از آنجایی که این گونه کاکتوس دارای تنوع زیادی است، محصول آن نیز با شکل های مختلفی یافت می شود که البته همه ی میوه های کاکتوس یا بهتر است بگوییم همه ی میوه های کاکتوس opuntia خوراکی نیستند.

 

رایج ترین میوه ی کاکتوس که آن را با نام گلابی خاردار هم می شناسند مربوط به گونه ی Opuntia ficus-indica است که میوه هایی با تنوع رنگی سفید، سبز، بنفش، زرد، قرمز و یا نارنجی دارد.

 

نام های این میوه هم درست مثل ظاهر آن از تنوع زیادی برخوردار است و تقریباً در هر منطقه ای با یک نام شناخته می شود. برخی از رایج ترین این نام ها: میوه ی کاکتوس، گلابی خاردار، گلابی کاکتوس، میوه ی گلابی، میوه ی نوپال، ماهی تن، سابرا، انجیر هندی

 

پد های این کاکتوس و میوه ی آن از زمان های بسیار دور با فرهنگ بومی مردم سراسر مکزیک گره خورده است و طبق اسناد تاریخی از حدود ۹۰۰۰ تا ۱۲۰۰۰ سال پیش از آن ها به عنوان غذا استفاده می کردند.

 

کاکتوس Opuntia امروزه در سراسر مکزیک، مدیترانه، شمال آفریقا، آفریقای جنوبی، شیلی، خاورمیانه، کالیفرنیا و همچنین سایر مناطق جنوب غربی ایالات متحده به عنوان محصول پرورش داده می شود.

 

شکل و طعم میوه ی کاکتوس:

این میوه بیضی شکل است و همانطور که قبل تر به آن اشاره شد تنوع رنگی زیادی دارد؛ اما رنگ قرمز بنفش آن رایج تر است و در ایران قابل دسترس. همچنین سطح خارجی این میوه پوشیده از خارهای ریزی است که اگر قبل از خوردن به آن ها دقت تکنید و آن ها را جدا نکنید، باعث ایجاد ناراحتی در گلو، مری و معده خواهد شد.

 

این میوه گوشتی شیرین و آبدار شبیه ترکیبی از طعم هندوانه و آدامس بادکنکی دارد که دانه های ترد سیاه رنگی درون آن پراکنده شده است و همچنین اگر در یک رسپی آشپزی آن را دیده اید -اگر به غذاهای مکزیکی علاقه داشته باشید ممکن است با این میوه زیاد برخورد کرده باشید- اما در مورد مزه ی پخته ی آن خیلی مطمئن نیستید بد نیست بدانید که میوه ی کاکتوس وقتی پخته می شود مزه ای شبیه به مارچوبه و یا فلفل دلمه ای پیدا می کند.

 

مواد غذایی (پرودهای) میوه ی کاکتوس:

یک گلابی خاردار حاوی:

 

کالری: ۴۲

 

پروتئین: ۱ گرم

 

چربی: ۰.۵ گرم

 

کربوهیدرات: ۱۰ گرم

 

فیبر: ۴ گرم

 

شکر: ۰

 

کلسترول: ۰

 

سدیم: ۵ میلی گرم

 

همچنین این میوه منبع خوبی برای ویتامین C، ویتامین E، ویتامین K، بتاکاروتن، پتاسیم، منیزیم، کلسیم و فسفر می باشد.

فواید میوه کاکتوس:

خاصیت ضد ویروسی: میوه ی کاکتوس خاصیت ضد ویروسی دارد و همچنین برخی از تحقیقات مقدماتی نشان داده است که این میوه خاصیت ضد ویروسی علیه ویروس های HIV, RSV, HSV دارد.

 

محافظ سلول های عصبی: سلول های عصبی نیز مانند سایر سلول های بدن آسیب پذیر هستند که این آسیب ها گاهی ممکن است منجربه از دست دادن حس یا درد شود و میوه ی کاکتوس می تواند از سلول های عصب در مقابل این آسیب ها محاقظت کند.

 

سرشار از آنتی اکسیدان: آنتی اکسیدان ها می توانند سلول های ما را در برابر رادیکال های آزاد محافظت کنند و میوه ی کاکتوس سرشار از آنتی اکسیدان است.

 

تنظیم قند خون: کاهش قند خون یک تلاش و تقلای بزرگ برای افراد دیابتی محسوب می شود که طبق تحقیقات بدست آمده میوه ی کاکتوس یک مکمل عالی در کنار داروهای شما برای کاهش قند خون می باشد.

 

درمان پروستات بزرگ شده: تحقیقات اولیه روی این میوه نشان داده است که میوه ی گلابی خاردار در درمان بزرگی پروستات و حتی سرطان پروستات مؤثر است و نسبت به داروهای سنتی با عوارض کم تری این کار را می کند.

 

کاهش کلسترول: میوه ی کاکتوس نه تنها سطح کلی کلسترل خون را کاهش می دهد، بلکه به طور قابل توجهی LDL (کلسترل بد خون) را نیز کاهش می دهد.

 

درمان خماری الکل: از زمان های قدیم از این میوه و آب آن برای درمان خماری ناشی از الکل استفاده می شده است. حتی عده ای عقیده دارند که نوشیدن عصاره یا آب این میوه قبل از مصرف الکل تأثیر بهتری دارد.

 

عوارض مصرفی میوه ی کاکتوس:

در برخی افراد گلابی خاردار می تواند برخی از عوارض جانبی جزئی مثل اسهال، حالت تهوع، نفخ و سرگیجه ایجاد کند.

در موارد نادر مصرف بیش از حد این میوه ممکن است باعث انسداد روده ی تحتانی شود.

منبع :  نهال آگری

اشتراك گذاری نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *