خواص لوبیای چشم بلبلی

لوبیا چشم بلبلی یکی از حبوباتی است که معمولا توسط هندی ها زیاد استفاده می شود، البته که یکی از غذاهای محبوب آفریقایی ها نیز محسوب می شوند. این لوبیاها بیضی شکل هستند و در بالای قسمت خود چشم سیاه دارند. شما می توانید لوبیا چشم بلبلی را به سوپ های مورد علاقه خود اضافه کنید، از آنجایی که غنی از مواد مغذی ضروری هستند ، می توان آنها را به عنوان یک انتخاب سالم در رژیم غذایی روزانه خود در نظر گرفت. همچنین به جلوگیری از چندین بیماری مختلف و سلامت بدن کمک می کند.

تاریخچه لوبیا چشم بلبلی:

لوبیا چشم بلبلی از نظر علمی در دسته ویگنا قرار میگیرد ، این نوع لوبیا با دیگر انواع لوبیا مثل لوبیا سفید، لوبیاچیتی و … فرق میکند و در دسته ای متفاوت قرار میگیرد.

آنچه در مورد لوبیا چشم بلبلی گفته میشود این است که منشا این لوبیا در شمال آفریقا است و حدودا ۳۰۰۰ سال پیش در هند کشت میشده است و هم اکنون نزدیک به ۱۰ میلیون هکتار از مزارع سرتاسر دنیا زیر سطح کشت این نوع لوبیا است.

لوبیا چشم بلبلی از طریق برده های آفریقایی به آمریکا برده شد و مورد استقبال جرج واشینگتون قرار گرفت و مناطقی از آمریکا که دارای آب و هوایی خشک و گرم بودند را برای کشت این محصول پیشنهاد کرد.

امروزه بیش از ۵۰۰ نوع بذر لوبیا وجود دارد که در رنگ، طعم، شکل، اندازه با یکدیگر متفاوت هستند مثلاً لوبیا زرد که برای ما ایرانی ها هنوز یک لوبیا ناشناخته به حساب می آید.

مزایای سلامتی استفاده از لوبیا چشم بلبلی:

  1. یک منبع غنی از آنتی اکسیدان ها:

لوبیا چشم بلبلی حاوی آنتی اکسیدان هایی با کیفیت بالا است، که برای خنثی کردن فعالیت های رادیکال های آزاد و جلوگیری از آسیب سلولهای سالم و DNA عمل می کند.

  1. لوبیا چشم بلبلی برای درمان بیماری های قلبی و عروقی:

لوبیای چشم بلبلی غنی از فلاونوئید هایی است که به درمان برخی از مشکلات مختلف قلبی و عروقی کمک می کند. با افزودن این حبوبات به رژیم غذایی خود می توانید خطر ابتلا به بیماری های قلبی و عروقی را تا حد زیادی کاهش دهید.

  1. لوبیا چشم بلبلی برای درمان دیابت:

مقدار فیبر بالای موجود در لوبیا چشم بلبلی در مشکلات سلامتی مرتبط با دیابت موثر است، زیرا کمک می کند تا کنترل موثری بر ای شکر جذب شده توسط بدن داشته باشد.

محتوا فلاونوئید در لوبیا با بیماری های قلبی عروقی ناشی از دیابت نیز مبارزه می کند.

۴.لوبیا چشم بلبلی برای بهبود هضم:

لوبیا چشم بلبلی برای درمان مشکلات مربوط به معده، پانکراس و طحال شناخته شده است. اضافه کردن این لوبیا های مغذی حاوی فیبر زیاد، به شما کمک می کند تا تحرک روده را منظم کنید، از یبوست جلوگیری میکند و باعث هضم میشود.

  1. لوبیا چشم بلبلی برای درمان مشکلات ادراری:

لوبیای چشم بلبلی باعث کاهش انسداد و ناراحتی مربوط به مشکلات ادراری می شود.

از این رو مقدار مناسب این لوبیا را در پخت و پز خود استفاده کنید تا مسائل مربوط به ادرار را به طور موثر درمان یا از آن پیشگیری نمایید.

  1. لوبیا چشم بلبلی برای به تاخیر افتادن نشانه های پیری:

آنتی اکسیدان ها، محتوای ویتامین C، ویتامین A در داشتن پوستی سالم و روشن کمک می کند و از آسیب های پوستی در برابر رادیکالهای آزاد جلوگیری می نماید. همچنین این مواد مغذی حیاتی به ترمیم و بازسازی سلول های پوستی کمک می کند و از ایجاد چین و چروک و لکه های قرمز و دیگر عفونت های اختلالات پوستی جلوگیری می کنند.

در نتیجه خوردن این مواد در تاخیر نشانه های پیری تاثیر گذار است.

  1. لوبیا چشم بلبلی کم کالری و کم چربی:

لوبیا چشم بلبلی دارای محتوای کم چربی و کالری کم است و مصرف آن در رژیم غذایی به متعادل نگه داشتن اندام بدن شما کمک می کند.

همچنین داشتن چربی و کالری کم، خطر ابتلا به انواع مشکلات سلامتی خطرناک مانند:دیابت، مشکلات قلبی و اختلالات افسردگی را از بین می برد.

  1. لوبیا چشم بلبلی برای جلوگیری از ابتلا به سرطان:

لوبیای چشم بلبلی منبع غنی از آنتی اکسیدان هایی مانند ویتامین A و ویتامین C هستند که به حذف رادیکال های آزاد خطرناک از بدن شما کمک می کنند و از ابتلا به سرطان جلوگیری می کنند.

۹.لوبیا چشم بلبلی غنی از لینگین:

لوبیا چشم بلبلی حاوی جزء شناخته شده ای به نام لینگین است، که به تقویت سیستم ایمنی بدن و جلوگیری از ابتلا به بیماری های کشنده کمک می کند.

بنابراین اضافه کردن لوبیا چشم بلبلی به رژیم غذایی معمول شما کمک می کند تا از پوکی استخوان، سرطان، فشار خون بالا، مشکلات جدی قلب، عفونت ها و سایر بیماریهای اختلالی کشنده در امان باشید.

  1. لوبیا چشم بلبلی برای سم زدایی بدن:

همچنین اضافه کردن لوبیا چشم بلبلی به رژیم غذایی روزانه شما کمک می کند تا ترکیبات سمی و اکسیژن آزاد شده رادیکال های آزاد را از بین ببرید. این به حفظ سلامت بدن شما کمک خواهد کرد.

  1. لوبیا چشم بلبلی برای متعادل نگه داشتن سطح کلسترول:

محتوای فیبر محلول و پروتئین موجود در لوبیا چشم بلبلی به کاهش میزان کلسترول بد و ارتقاء سلامت قلب کمک می کند و طبق آنچه در بخش خواص خوردنی ها در سلامت نمناک گفته ایم فیتواسترول موجود در لوبیا چشم بلبلی به حفظ تعادل کلسترول بدن نیز کمک خواهد کرد.

  1. فراهم کردن پروتئین های ضروری با لوبیا چشم بلبلی:

لوبیای چشم بلبلی به عنوان منبع عالی از پروتئین محسوب می شود. فقط ۱۰۰ گرم از این حبوبات، حدود ۸ گرم پروتئین به بدن شما میدهد که ۱۶ درصد از مصرف روزانه توصیه شده می باشد.

بنابراین مقدار مناسب لوبیای چشم بلبلی در رژیم غذایی شما کمک می کند تا سلولهای بدن تان سالم بماند و بافت های آسیب دیده را ترمیم خواهد کرد.

۱۳.درمان مشکلات ریزش مو با لوبیا چشم بلبلی:

گنجاندن لوبیا چشم بلبلی در رژیم غذایی روزانه شما راه حل بسیار عالی برای جلوگیری از ریزش مو است. این حبوبات، غنی از چندین پروتئین حیاتی می باشد.

بنابراین آنها را بیشتر از حد معمول برای کمک به رشد موی خود و جبران ریزش موها و جلوگیری از طاسی، مصرف کنید.

  1. لوبیا چشم بلبلی برای جلوگیری از خطر کم خونی:

لوبیا چشم بلبلی غنی از آهن است که به جلوگیری از کم خونی و خستگی های مفرط کمک می کند. خوردن این مواد به طور مرتب کمک می کند تا هموگلوبین شما افزایش یابد و اکسیژن را به تمام سلول های بدن، بافت ها و اندام های تان منتقل می کند و مانع از احساس ضعف و خستگی می شود.

  1. لوبیا چشم بلبلی برای بهبود عملکرد عضلات و سلول های عصبی:

لوبیای چشم بلبلی غنی از منیزیم و مواد معدنی است، بنابراین اضافه کردن آن به رژیم غذایی روزانه، باعث اطمینان از عملکرد صحیح عضلات و بافت های عصبی می شود. خوردن حبوبات موجب ضربان قلب متعادل و استخوان های قوی و سالم در شما می شود.

  1. فراهم کردن پتاسیم مورد نیاز با لوبیا چشم بلبلی:

لوبیا چشم بلبلی حاوی مقادیر خوبی پتاسیم است، که به شما کمک می کند تا سطوح فشار خون مناسب داشته باشید و خطر ابتلا به مشکلات قلبی را به حداقل می رساند و همچنین باعث افزایش سلامت استخوانها و عضلات سالم می شود.

  1. لوبیا چشم بلبلی برای کمک به کاهش وزن:

افرادی که چاق هستند و تلاش می کنند که وضع بیش از حد خود را از دست بدهند، باید لوبیا چشم بلبلی را در رژیم غذایی خود داشته باشند. این لوبیا دارای میزان کمی سلنیوم است و به مدیریت وزن کمک می کند. همچنین هیچ کلسترول و چربی ای ندارد و بنابراین مانع از اضافه وزن میشود.

  1. لوبیا چشم بلبلی برای کمک به بیخوابی:

لوبیای چشم بلبلی غنی از منیزیم و تریپتوفان است که در آرامش و ریلکس شدن بدن بسیار مفید می باشد. این به بدن کمک می کند تا خواب آرام داشته باشید. بیماران مبتلا به بی خوابی، اغلب با دوز های تریپتوفان درمان می شوند، که لوبیا چشم بلبلی منبع بسیار خوبی از این ماده می باشد.

اگر آن را قبل از خواب مصرف کنید، می تواند به شما کمک کند که خوب بخوابید.

  1. بهبود گردش خون با لوبیا چشم بلبلی:

لوبیا غنی از مواد مغذی است که به حفظ سیستم گوارش سالم کمک می کند و جذب مواد مغذی را بهبود می بخشد و همچنین به ترویج گردش خون کمک می کند، که برای اکسیژن رسانی به اندام های حیاتی بدن مفید هستند.

همچنین به کنترل فشار خون نیز کمک می کند.

  1. لوبیا چشم بلبلی برای کمک به داشتنی پوست سالم:

داشتن پوست درخشان و سالم اغلب نتیجه هیدراتاسیون کافی است، که با رژیم غذایی غنی از آنتی اکسیدان همراه می باشد. خوردن منظم لوبیا چشم بلبلی به دلیل این که غنی از ویتامین های C و آنتی اکسیدان است، برای داشتن پوستی سالم بسیار مفید است.

  1. لوبیا چم بلبلی برای مبارزه با رادیکال های آزاد:

ویتامین C به عنوان یک آنتی اکسیدان برای خنثی کردن اثر رادیکال های آزاد استفاده می شود. رادیکال های آزاد اغلب علت سرطان و سایر بیماری های مزمن هستند و موجب آسیب به سلول ها و جلوگیری از فرآیند متابولیک میشوند.

باعث میشود که سلول ها غیر طبیعی عمل کنند و موجب رشد سلول های سرطانی می شوند. لوبیای چشم بلبلی یک منبع خوبی برای مبارزه با رادیکال های آزاد است.

  1. بهبود سلامت استخوان ها با لوبیا چشم بلبلی:

سلامت استخوان ها برای حفظ عملکرد بدن مناسب است. داشتن یک رژیم غذایی حاوی کلسیم و سایر مواد معدنی مانند آهن و منیزیم و منگنز می تواند بهبود بسیار زیادی را در حفظ تراکم استخوان ایجاد کند.

  1. لوبیا چشم بلبلی برای تقویت اسپرم:

کمبود اسید فولیک ممکن است، باعث کاهش یا اختلالات کروموزومی شود. هنگامی که مصرف مواد مغذی مانند لوبیا چشم بلبلی را افزایش می دهید، میزان آن نیز تا حد زیادی افزایش می یابد.

نصف فنجان لوبیا چشم بلبلی حاوی ۲۰۸ میکروگرم اسیدفولیک است.

منبع : نمناک

اشتراك گذاری نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *