خواص گل محمدی

خواص گلاب و فواید گل محمدی در طب سنتی

از ایام باستان در طب سنتی ایران، استفاده از دمنوش گل محمدی برای درمان بسیاری از بیماری‌ها مورد استفاده قرار گرفته است. تحقیقات جدید پژوهشگران غربی گل محمدی را از منظر جدیدی مورد بررسی قرار داده است که به نقل آن می پردازیم:

گلبرگ‌های گل محمدی را می‌توان به صورت تازه به چای یا آبجوش اضافه کرده، پس از حدود ۵ الی ۱۰ دقیقه که دم کشید مصرف کرد، همچنین از این گلبرگ‌های خوشبو می‌توان به عنوان یک چاشنی معطر برای خوراک‌های گوشتی استفاده کرد.

یکی دیگر از موارد مصرف گلبرگ‌های گل محمدی اضافه کردن آن به ماست همراه نعناء خشک و خیار است که با آن می‌توان یک میان وعده مقوی، خوشمزه و نیروزا تهیه کرد.برای شیرین کردن چای یا دمنوش گل محمدی می‌توان از عسل طبیعی استفاده کرد و از طعم مطبوع آن بهره‌مند شد.

خاصیت های گلاب در طب سنتی

گلاب با خواص دارویی شگفت انگیز طب سنتی در بین مردم قداست خاصی دارد. در ادامه به مهم ترین خواص دارویی گلاب اشاره خواهیم کرد:

گلاب برای درمان آکنه و جوش صورت مفید است. خاصیت ضد التهابی و کاهنده چربی پوست در گلاب باعث شده که بانوان، مصرف کنندگان اصلی گلاب دو آتشه باشند. برای این منظور می توان گلاب را به صورت مخلوط با لیموترش به صورت ماسک استفاده کرد و یا با زعفران به مدت ۵ دقیقه آن را بر روی پوست صورت گذاشت. در روش دوم پوست صورت را باید بعد از ۵ دقیقه به خوبی با آب شست و شو داد.

برای از بین بردن جای جوش (اسکار جوش)، گلاب همراه با آلوئه ورا به مدت ۲۰ دقیقه معجزه می کند. توجه داشته باشید که تنها یکی از گونه های آلوئه ورا خاصیت دارویی و درمانی دارند و بعد از ۲۰ دقیقه حتماً باید این ماسک برداشته شود.

از گلاب به عنوان یک مرطوب کننده طبیعی و خنک کننده ارگانیک در طب سنتی استفاده می شود.

برخی از مردم از پف زیر چشم شکایت می کنند، گلاب با خاصیت ضد التهاب و خنک کننده بودن از پف کردن زیر چشم جلوگیری خواهد کرد.

اگر از زیاد شدن چین و چروک روی صورت ناراحت هستید، از ماسک گلاب غافل نشوید. این مایع باارزش می تواند پوست شما را شاداب و سرحال کند.

جالب است بدانید که از گلاب برای درمان آفتاب سوختگی نیز استفاده می شود.

گلاب رنگ صورت را باز می کند و رنگ صورتی لب های شما را زیباتر جلوه خواهد داد.این هم امتیاز آرایشی استفاده از گلاب می باشد.

پودر زاج همراه با گلاب در رفع موهای زائد بدن مورد استفاده قرار می گیرد . یک قاشق چای‌خوری پودر زاج همراه با سه قطره گلاب خالص و دو قطره روغن زیتون، می تواند اثر زودن موهای زائد را ایجاد کند. هرچند بهتر است که پیش از استفاده نسبت به حساسیت های احتمالی پوست خود به پودر زاج مطمئن شوید.

این روزها تبلیغات زیادی برای مواد تقویت کننده رشد مو می شود، اما گلاب ارزشمند ترین ماده تقویتی رشد موهای سر شما بدون هیچ هزینه اضافی است.

به جز خواص ضد التهاب و تقویتی پوست و مو، گلاب دارای خواص بی نظیر تقویت قلب و اعصاب است. کاهش فشار خون و تقویت قلب مهم ترین آثار پزشکی گلاب می باشند

گلاب برای درمان زخم معده مفید است و در درمان یبوست مورد استفاده قرار می گیرد.

جالب است بدانید که از گلاب برای درمان گلو درد و سرماخوردگی نیز استفاده می شود. چراکه گلاب یک آنتی بیوتیک طبیعی است.

از قدیم گلاب را برای قداست به چشم می زدند، امروزه ثابت شده که گلاب در بهبود بینایی مؤثر است و از آب مروارید چشم جلوگیری به عمل می آورد.

ترکیب های سالم و مؤثر در درمان در گلبرگ‌های گل سرخ

سیترونیل استات: عامل عطر و رایحه‌ی مطبوع گل سرخ

اوژنول: آنتی اکسیدان قوی که با استرس اکسیداتیو مبارزه می نماید

گرانیول: خاصیت آنتی اکسیدانی و ضد سرطانی

متیل اوژنول: ضدعفونی‌کنندۀ طبیعی و بی‌حس‌کننده

نرول: یک ترکیب آنتی بیوتیکی طبیعی

سیترال: خاصیت ضدمیکروبی

سیترونلول

و…

چه کسانی باید در مصرف گلاب احتیاط کنند؟

افرادی که دچار اسهال شدید هستند یا زخم گوارشی و نفخ شدید دارند، همچنین کسانی که دچار بواسیر یا هموروئید می‌باشند بهتر است از گلاب استفاده نکنند.

گل محمدی ( گل سرخ ) و دمنوش یا چای گیاهی آن اگر به اندازه مصرف شود، عوارض خاص و جدی ندارد البته برای خانم های باردار ممکن است با واکنش های آلرژیک، استفراغ، اسهال یا یبوست همراه باشد.

شیوه استفاده

شربت گل محمدی: نخست نیم کیلو گلبرگ‌ گل محمدی تازه را داخل قابلمه بریزید سپس دولیتر آب جوشیده شده را به آن‌ها اضافه کنید؛ در قابلمه را با دم‌کن بپوشانید تا عطر و بوی گل خارج نشود. پس از گذشت ۲۴ ساعت گلبرگ‌های گل محمدی تازه را آبکش کنید تا گلبرگ‌ها جدا شوند. شربت به دست آمده را روی اجاق گاز بگذارید سپس عسل را به آن اضافه کنید و در حرارت ملایم (۵۵ درجه سانتی‌گراد) شربت را کمی هم بزنید تا قوام بیاید.شربت را از روی اجاق گاز بردارید آب لیموترش تازه را به آن اضافه و صبر کنید تا شربت سرد شود و به خوبی جا بیفتد. موقع مصرف ۲ قاشق غذاخوری از شربت را داخل یک لیوان بریزید، چند قطره آب لیموترش تازه و ۲ تکه یخ را به آن اضافه کنید و بقیه لیوان را آب بریزید سپس شربت را میل کنید.

منبع : تلویزیت۲۴

 

 

 

اشتراك گذاری نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *