خواص گیاه ساسافراس

گیاه ساسافراس چیست و چه فوایدی برای بدن دارد؟

ساسافراس نام یک گونه درخت است که به خانواده برگ بوئیان تعلق دارد. این درخت، بومی آمریکای جنوبی و آسیای شرقی می باشد و طبق نظر بسیاری از گیاه شناسان، یکی از مهم ترین درختان برای حیات بشریت محسوب می شود.در ادامه همراه ما باشید.

گل ساسافراس چیست و چه فوایدی دارد؟

گیاه ساسافراس (نام علمی: Sassafras)، بومی شرق امریکای شمالی و شرق آسیاست. از این گیاه به‌عنوان ادویه و طعم‌دهنده و برای بوی غذا، استفاده می‌کنند. ساسافراس، یک گیاه خاص و بسیار مفید است که هر قسمت آن یعنی ریشه، پوست درخت، برگ‌ها و گل‌ها، فوایدی دارند.

اسانس ساسافراس، عمدتاً از پوست درخت و ریشه آن استخراج می‌شود. چراکه این قسمت‌ها حاوی غلظت زیادی روغن هستند. روغن و اسانس ساسافراس نیز مانند دیگر روغن‌ها، در فروشگاه‌های مواد غذایی و عطاری‌ها در دسترس می‌باشد. از زمان‌های خیلی قدیم، ساسافراس به‌عنوان گیاه دارویی و معطر، استفاده می‌شده است.

خواص روغن ساسافراس

همان‌طور که اشاره شد این روغن می‌تواند به شما در بسیاری از موارد کمک کند. دانشمندان باور دارند که این موضوع به ترکیبات فوق‌العاده‌ای که در این روغن وجود دارد مربوط می‌شود. در سال ۲۰۰۸ دانشمندان چینی دانشگاه تیانجین، آزمایشی دومرحله‌ای را بر روی این روغن گیاهی انجام دادند که نتایج نشان می‌داد

در ساسافراس می‌توانید با موادی مانند سافرول، اوژنول و کامفور روبه‌رو شوید. این ترکیبات قادر هستند تأثیرات مثبت فراوانی بر روی بخش‌های مختلف بدن داشته باشند. به همین دلیل است که در سال‌های اخیر از عصاره این گیاه در ساخت بعضی از داروها نیز استفاده می‌شود.

کاهش فشارخون

یکی از برترین خواص استفاده از روغن ساسافراس کاهش فشارخون می‌باشد. این موضوع اهمیت بسیار بالایی دارد چراکه فشارخون بالا به‌عنوان یکی از بیماری‌های خطرناک قلبی عروقی در نظر گرفته می‌شود. بررسی‌ها نشان می‌دهد که این بیماری هیچ نشانه‌ای ندارد و از همین رو تشخیص آن کمی دشوار است.

دانشمندان باور دارند وقتی از این روغن استفاده می‌کنید، قطر رگ‌ها گشاد می‌شود که این موضوع به‌صورت مؤثری سطح فشارخون را کاهش می‌دهد. این موضوع می‌تواند خبر بسیار خوبی باشد و شمارا در مقابل مشکلاتی مانند سکته مغزی، حملات قلبی و تصلب شرایین در امان نگه دارد.

کاهش علائم آرتریت

کاهش علائم آرتریت یکی دیگر از خواص بی‌نظیر روغن ساسافراس محسوب می‌شود. بررسی‌ها حاکی از این است که این روغن سرشار از خواص ضدالتهابی می‌باشد. امروزه ثابت‌شده که التهاب به‌عنوان اصلی‌ترین دلیل ابتلا به بیماری آرتریت شناخته می‌شود. این بیماری التهابی در حال حاضر به‌عنوان رایج‌ترین بیماری مفصلی شناخته می‌شود.

متأسفانه هنوز برای آرتریت درمان قطعی پیدا نشده ولی استفاده از این روغن به‌صورت مؤثری دردهای مفاصل را کاهش می‌دهد و شرایط را برای شما بهتر می‌کند. بسیاری استفاده از این روغن را بهترین روش برای کنترل آرتریت در نظر می‌گیرند.

از بین بردن شپش سر

شپش‌ها یکی از انگل‌هایی هستند که تنها می‌توانند بر روی بدن انسان زندگی کنند. یکی از بهترین مکان‌ها برای رشد این جانوران پوست سر محسوب می‌شود. در صورت مشاهده شپش سر باید به‌سرعت آن‌ها را از بین برد در غیر این صورت آسیب‌های جدی به پوست سر و موهای شما وارد می‌شود.

استفاده از روغن ساسافراس یک روش عالی برای مقابله با شپش سر به شمار می‌رود. بررسی‌ها نشان می‌دهد که مصرف این روغن باعث می‌شود روزنه‌های تنفسی شپش‌ها بسته شود و درنتیجه به‌سرعت کشته شوند.

جلوگیری از آسیب‌های کبد

کبد یکی از مهم‌ترین اندام‌های بدن است که حفظ سلامت آن از اهمیت بالایی برخوردار می‌باشد. دانشمندان باور دارند که اصلی‌ترین وظیفه این عضو در بدن پاکسازی آلودگی‌ها و سم‌زدایی می‌باشد. نه‌تنها آنتی‌اکسیدان‌های موجود در روغن ساسافراس قادر هستند از آسیب‌های رادیکال‌های آزاد به سلول‌های کبد جلوگیری کنند.

خواص دیورتیک آن نیز باعث می‌شوند که سطح ادرار افزایش پیدا کند. این موضوع نیز در سلامت کبد تأثیر پررنگی دارد چراکه در ادرار مقادیر قابل‌توجه از سموم خطرناک مانند اسید اوریک وجود دارد.۱

سیستم ایمنی

دمنوش ساسافراس به طور سنتی برای درمان علائم سرماخوردگی و آنفلوآنزا مورد استفاده قرار می‌گرفته است. این دمنوش می‌تواند به کاهش گرفتگی بینی کمک کرده و التهاب حفره‌های سینوس و گلو را برطرف کند.

سلامت پوست

خواص ضدباکتریایی و ضدعفونی‌کننده این دمنوش برای پوست بسیار مفیدند. مصرف کم تا متعادل دمنوش گیاه ساسافراس می‌تواند به درمان اگزما، پسوریازیس و سایر مشکلات التهابی کمک کند.

 

سم‌ زدایی بدن

دمنوش ساسافراس به سم‌زدایی سریع‌تر بدن و افزایش تعریق برای دفع سموم از طریق پوست کمک می‌کند. این دمنوش همچنین ادرارآور است و می‌تواند از این طریق نیز سموم، چربی‌ها، نمک و آب اضافه را دفع کند.۲

درمان بیماری های انگلی

ساسافراس به طور بالقوه می تواند یک درمان برای لیشمانیوز، که یک بیماری انگلی در مناطق گرمسیری و نیمه گرمسیری و همچنین جنوب اروپا است، باشد.  هنگامی که یک عصاره از پوست ساسافراس آلبیدیوم بر روی انگل های لیشمانیوز استفاده می شود، به نظر می رسد که قادر به کشتن انگل هاست بدون اینکه تاثیر منفی بر سلول های مجاور تاثیر بگذارد.

کمک به مدیریت دیابت

شما می توانید به راحتی با تعیین برنامه رژیم غذایی و مدیریت آنچه می خورید و می نوشید، دیابت را مدیریت کنید. یک مطالعه در مورد موش های صحرایی که در دانشگاه علوم و تکنولوژی گورو جمبشور در هند انجام شده است، نشان می دهد که safrole از پوست ساسافرا ممکن است به عنوان درمان های دارویی فعلی برای مدیریت دیابت موثر باشد، زیرا سطح قند خون و مقاومت به انسولین را در بیماران دیابتی ثابت نگه می دارد. یکی از مهم ترین خواص ساسافراس همین امر به نظر ساده است.

بازدارنده طبیعی AChE

همانطور که در تحقیق دانشگاه یولین چیون در چین اشاره شد، دو ترکیب جدید کشف شده در ساسافراس به عنوان بازدارنده های استیل کولین استراز (مهارکننده های AChE) عمل می کنند. استفاده از خواص ساسافراس در بعضی از دارو ها می توانید تاثیرات شگفت انگیزی از خود بجای بگذارد. یکی از رایج ترین استفاده های پزشکی از مهار کننده های AChE شامل درمان های آلزایمر است. آنها همچنین در بعضی موارد برای درمان گلوکوم، مسمومیت و اسکیزوفرنی استفاده می شوند.

درمان صرع

از آنجایی که داروهای ضد تشنج معمولا عوارض جانبدارانه دارند، دانشمندان در حال تلاش برای ایجاد روش های مختلف درمان هستند، از جمله برخی از ترکیبات طبیعی که احتمال بالقوه متوقف شدن تشنج را دارند. به نظر می رسد که Safrole مهارکننده لاکتات دهیدروژناز است که یکی از مکانیزم هایی است که پزشکان تلاش می کنند با استفاده از آن از تشنج در صرع جلوگیری کنند. تا به حال چندین مطالعه در این مورد انجام گرفته است که همگی آنها نتایج امیدوار کننده داشته اند.

بهبود گردش خون

یکی دیگر از خواص ساسافراس بهبود گردش خون است. ماده ای در این درخت به اسم کمپور وجود دارد که به صورت کاملا مشهودی بر روی بهبود گردش خون تاثیر می گذارد. محققان در دانشکده پرستاری دانشگاه علوم پزشکی آشیاکاوا، ژله حاوی کمپور را به صورت پیوسته به ۲۰ بیمار تزریق کردند. نتایج نشان می داد که در ۱۸ نفر از این افراد گردش خون به صورت مواری افزایش داشته است.۳

طرز تهیه دمنوش ساسافراس

ریشه ساسافراس را خریداری کرده و به خوبی آن را بشویید. قسمت‌های اضافه‌ی گیاه را از ریشه جدا کنید.

یک قابلمه آب را جوش آورده و ریشه‌ها را اضافه کنید. دَم کردن ریشه‌های ساسافراس، رنگ آب را به قرمز تیره یا قهو‌ه‌ای تغییر می‌دهد.

بعد از ۵ تا ۱۰ دقیقه دم کشیدن، آب را از صافی بگذرانید تا ریشه‌ها جدا شوند.

عسل یا شیرین‌کننده‌ای را به آب اضافه کنید. دمنوش ساسافراس آماده است.

عوارض جانبی

مصرف این دمنوش می‌تواند با برخی عوارض جانبی جدی همراه باشد. به همین دلیل حتما قبل از مصرف این دمنوش با پزشک‌تان مشورت کنید.

منبع : راسخون

اشتراك گذاری نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *