خواص میوه آناتو

آناتو چیست؟

آناتو نوعی چاشنی گیاهی و رنگ طبیعی خوراکی غذا (به رنگ های زرد، نارنجی و قرمز) است که از دانه های درخت آناتو (Bixa orellana) تهیه می شود.

درخت آناتو بیشتر در مناطق گرمسیری آمریکای جنوبی و مرکزی رشد می کند. گل های این درخت به رنگ سفید یا صورتی روشن و میوه های آن از غلاف های قهوه ای و قرمز تشکیل شده است؛ هنگامی که این غلاف ها خشک و شکافته شوند، دانه های قرمز رنگی را ایجاد می کنند که برای تهیه رنگ غذا استفاده می شوند.

آناتو دارای مقادیر بالای آنتی اکسیدان ها، کاروتنوئید ها، ویتامین A، ویتامین E، کلسیم، سدیم و آهن است. رنگ آناتو از ترکیباتی به نام کاروتنوئید ها ایجاد می شود.

فواید دارویی و درمانی آناتو برای بدن

  1. منبع آنتی اکسیدان

آناتو حاوی ترکیبات گیاهی بیشماری با خواص آنتی اکسیدانی از جمله کاروتنوئید ها، ترپنوئید ها، فلاونوئید ها و توکوتریونول هاست که به کاهش رادیکال های آزاد بدن کمک کرده و خطر ابتلا به بیماری های سرطان، اختلالات مغزی، بیماری های قلبی و دیابت را کاهش می دهند.

  1. ضد میکروب طبیعی

تحقیقات نشان می دهد که آناتو دارای خواص ضد میکروبی قوی است که از رشد باکتری های مختلف از جمله استافیلوکوکوس اورئوس و اشرشیا کولی جلوگیری می کند.

  1. سرطان

تحقیقات اولیه نشان می دهد که آناتو به دلیل مقادیر بالای کاروتنوئید ها و آنتی اکسیدان هایی که دارد از رشد سلول های سرطانی جلوگیری کرده و باعث آپوپتوز سلول های سرطانی پروستات، لوزالمعده، کبد و پوست می شود.

  1. سلامت چشم

مقادیر بالای کاروتنوئید های موجود در آناتو برای سلامت چشم ها مفید بوده و خطر ابتلا به دژنراسیون ماکولا وابسته به سن (AMD) ا کاهش می دهند.

  1. سلامت قلب

آناتو منبع خوبی از ترکیبات ویتامین E است که خطر ابتلا به بیماری های قلبی و عروقی را کاهش می دهند.

  1. ضد التهاب گیاهی

برخی مطالعات آزمایشگاهی نشان می دهد که ترکیبات آناتو ممکن است نشانگر های التهابی بدن را کاهش دهند.

  1. تقویت استخوان ها

سطح قابل توجه کلسیم موجود در آناتو باعث بهبود تراکم مواد معدنی استخوان شده و خطر ابتلا به بیماری هایی مانند پوکی استخوان را کاهش می دهد.

  1. خواص آناتو در طب سنتی

در طب سنتی از آناتو به عنوان ضد آفتاب، ماده دافع حشرات و برای درمان بیماری های سوزش سر دل، اسهال، زخم ها و بیماری های پوستی، سوزاک و جلوگیری از نقایص مادرزادی جنین در دوران بارداری استفاده می شود.

آناتو را به دلیل مقادیر بالای ویتامین E که دارد برای کاهش چین و چروک و جوان سازی پوست صورت به کار می برند.

عوارض و مضرات آناتو

آلرژی و حساسیت

آناتو در برخی افراد ممکن است باعث آلرژی و حساسیت شود که با علائمی مانند خارش، تورم، فشار خون پایین، کهیر و درد معده مشخص می شود.

بارداری و شیردهی

هنوز اطلاعاتی از اثر آناتو بر روی زنان باردار و شیرده منتشر نشده به همین دلیل متخصصان توصیه می کنند که زنان در دوران بارداری و شیردهی از مصرف آن اجتناب کنند.

طریقه مصرف آناتو

آناتو را به شکل پودر به دلیل داشتن طعم کمی شیرین و تند به عنوان یک چاشنی غذا، رنگ غذا و طعم دهنده  استفاده می شود.

از آناتو برای تهیه عصاره و روغن ضروری آن استفاده می شود. روغن ضروری آناتو برای رایحه درمانی کاربرد دارد.

علاوه بر کاربرد های آشپزی، آناتو مدت هاست که در بسیاری از مناطق آمریکای جنوبی و مرکزی برای تهیه لوازم آرایشی و دارو ها استفاده می شود.

منبع : کوکا

اشتراك گذاری نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *